حدود یک ماه قبل که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از عملکرد ترک‌ها و متحدان عرب آمریکا در منطقه انتقاد کرد و آنها را در شکل‌گیری و تقویت داعش دخیل دانست، برخی گمان کردند که حتما واشنگتن که اینچنین از اشتباه همپیمانان خود انتقاد می‌کند، در سیاست‌های خود نیز به‌گونه‌ای تجدیدنظر می‌کند تا خودش در معرض همان انتقادهایی که مطرح می‌کند، نباشد.
کد خبر: ۷۳۵۳۲۵
آمریکا ـ سوریه و ادامه اشتباهات استراتژیک

ماجرا از این اعترافات بی‌سابقه معاون اوباما در دانشگاه هاروارد درخصوص ریشه‌های شکل‌گیری و تقویت داعش شروع شد: «مشکل اصلی ما متحدانمان‌ هستند.

ترک‌ها،‌ سعودی‌ها، امارات و دیگران. اینها چه کار دارند می‌کنند؟ این‌قدر اصرار داشتند اسد را سرنگون کنند، جنگ شیعه و سنی‌شان را آنجا پیاده کنند، اما چه شد؟ صدها میلیون دلار و ده‌ها بلکه صدها و هزارها تن سلاح ریختند آنجا، برای هرکس که حاضر باشد با اسد بجنگد.»

اما با وجود این اعترافات معاون رئیس‌جمهور آمریکا، شواهد نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان در همان مسیر اشتباهی که بایدن از آن انتقاد کرده است، گام برمی‌دارد و ظاهرا کاخ سفید قصد ندارد از تجربیات گذشته استفاده کند.یکی از بخش‌هایی که آمریکا در سناریوی ائتلاف علیه داعش، طراحی کرده و بر آن اصرار دارد، آموزش و تسلیح آن دسته از مخالفان دولت سوریه است که از سوی واشنگتن، میانه‌رو خوانده می‌شوند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سلاح‌های آمریکایی که در دست همین مخالفان به اصطلاح میانه‌روست، در درگیری‌های داخلی مخالفان اسد به‌دست داعش و جبهه النصره می‌افتد.

گزارشی که سایت بی.بی.سی فارسی با عنوان متحدان آمریکا در سوریه در حال شکست و نابودی‌اند، منتشر کرده، بخوبی این واقعیت را به تصویر کشیده است: منابعی از داخل سوریه در گفت‌وگو با بی.‌بی.‌سی تائید کرده‌اند که جبهه النصرت چند روز پیش موفق شده جنبش حزم را هم شکست دهد و سلاح‌های آنها از جمله موشک‌های ضدتانک را که از آمریکا گرفته بودند، در اختیار بگیرد.

جنبش حزم ، یکی از قوی‌ترین گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا در سوریه است و به گفته بی.بی.سی فارسی در درگیری اخیر میان جبهه النصره و این گروه، ده‌ها تانک و خودروی زرهی و همین طور مقدار زیادی مهمات در اختیار جبهه النصره قرار گرفته است.

اینها گوشه‌ای از ادامه اشتباه استراتژیک آمریکا در سوریه است و گرچه اعتراف به اشتباه برای مقامات آمریکایی سخت است، اما به نظر می‌رسد دست‌کم برای جلوگیری از ناکامی ائتلافی که به ریاست خود آمریکا برای مبارزه با داعش به راه افتاده، لازم باشد تا مقامات آمریکایی در نحوه تعامل خود با مخالفان سوری تجدیدنظر کنند.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها