اسرای داعش که در زندان کردهای سوری در شمال این کشور بسر می‌برند، در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفتند: گروه داعش ما را فریب داده بود و با دادن پول و قرص‌های روانگردان ما را به ارتکاب جنایات تروریستی تشویق می‌کرد.
کد خبر: ۷۳۳۰۶۳
اعتراف تکان دهنده داعشی ها

یکی از این زندانیان که خود را سلیمان و اهل سوریه معرفی می‌کرد، اعتراف کرد که عضو یکی از واحدهای گروه داعش بوده و یک خودرو بمبگذاری شده را در بیرون یکی از پایگاه‌های نظامی کردها پارک کرده و سپس آن را با دستگاه کنترل از راه دور، منفجر کرده است.

وی گفت: من در ازای این که توانستم این مأموریت را به‌خوبی به پایان برسانم، 3600 دلار دریافت کردم.

سلیمان افزود: اعضای گروه داعش به من می‌گفتند: ما برای اسلام و حق می‌جنگیم، ولی آنان دروغ می‌گفتند و از ناآگاهی و فقر ما به نفع خود بهره‌برداری کردند.

زندانی دیگری که خود را کریم معرفی می‌کرد و فقط نوزده سال سن داشت، گفت: اعضای گروه داعش به ما داروهای مختلف و مواد مخدرِ روانگردان می‌دادند و هنگامی که ما این قرص‌ها را مصرف می‌کردیم، دیگر برای ما هیچ اهمیتی نداشت در جنگ بمیریم یا زنده بمانیم.

کریم افزود: داعش به هرجا وارد می‌شود، مردم آنجا را کافر تلقی می‌کند و همگان باید به همان روشی که داعش می‌گویند زندگی کنند، و گرنه داعش به راحتی سر از بدن آنان جدا می‌کند. مثلاً اگر زنان صورت خود را با برقعه نپوشانند، سرشان بریده می‌شود.

کوبانی و عملی شدن شروط ترکیه

پس از آنکه ترکیه یکی از شروط همکاری خود با ائتلاف آمریکا علیه داعش را ورود عناصر گروهک تروریستی ارتش آزاد به شمال سوریه و تجهیز و آموزش آنان اعلام کرده بود، برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی العربیه و المیادین اعلام کردند که تروریست‌های گروهک موسوم به «ارتش آزاد» سوریه وارد شهر کوبانی شدند.

به گزارش فارس، شبکه خبری «العربیه» با اعلام این خبر گفت نیروهای ارتش آزاد آماده شده‌اند که از سوی ترکیه وارد کوبانی شوند اما شبکه المیادین اعلام کرد که نیروهای ارتش آزاد وارد کوبانی شدند.

العربیه با اشاره به احتمال ورود نیروهای پیشمرگه طی چند ساعت آینده به کوبانی، مدعی شد که این نیروهای به جنگ‌افزار، تیربار، خمپاره و موشک ضد زره مجهز هستند تا از پیشروی تروریست های داعش جلوگیری کنند.

این شبکه خبری همچنین مدعی شد که نزدیک به 40 خودروی نظامی مجهز به تیربار دیده شده‌اند که نیروهای پیشمرگه نیز سوار بر آن بودند و پایگاه واقع در شمال «اربیل» را ترک کردند.

این شبکه به نقل از دو افسر پیشمرگه تأکید کرد، نیروهایی که پایگاه نظامی واقع در شمال اربیل را ترک می‌کنند، از طریق زمینی به سوی خاک ترکیه خواهند رفت.

این دو افسر همچنین تصریح کردند، 40 خودوری حامل تیربار، اسلحه و خمپاره به همراه 80 نفر از نیروهای پیشمرگه از طریق زمین به سوی «دهوک»(استان مرزی ترکیه و عراق) امروز از خاک ترکیه عبور خواهند کرد تا اینکه 72 نیروی دیگر نیز چهارشنبه از طریق هوایی به این منطقه اعزام شوند.

بنا به ادعای العربیه، نخستین گروه از نیروهای پیشمرگه متشکل از 155 نیرو هستند و در مناطق غربی نزدیک به «تل شعیر» و در مناطق شمال شرقی مستقر خواهند شد تا از دروازه اصلی گذرگاه «مرشد مینار» دفاع کنند؛ دروازه‌ای که گروهک تروریستی داعش قصد دارد کنترل آن را به دست گیرد.

تنش زدایی در روابط ایران و آمریکا

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تحولاتی که در یک سال اخیر میان تهران و واشنگتن رخ داده اینطور تحلیل می کند که روابط ایران و ایالات متحده به سمت تنش زدایی پیش می رود.

به گزارش مهر، وال استریت ژورنال در گزارش خود که به قلم "جی سولمون" و "ماریا ابی حبیب" نوشته شده آورده است: بنا بر گفته های مقامات ارشد آمریکایی و عربی، دولت های آمریکا و ایران که در موضوع هسته ای وارد مذاکره مستقیم شده و هر دو با تهدید مشترکی به نام داعش مواجه هستند در یک سال گذشته در مسیر تنش زدایی گام گذاشته اند.

این تغییر استراتژی موجب شده تا توازن قوا در منطقه به هم بخورد و ترس همپیمانان آمریکا در منطقه همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی را موجب شود. زیرا رهبران اعراب تهدیدات ناشی از ایران را مساوی و یا حتی بیشتر از تهدیداتی می دانند که توسط داعش بوجود می آید.

به گفته مقامات آمریکایی، مذاکرات هسته ای که از سال گذشته آغاز شده نیز می تواند به برقراری ثبات در خاورمیانه و همچنین افزایش فهم و شناخت کشورها از یکدیگر کمک کند.

"وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای 1+5، نیز در این رابطه می گوید: اگر رهبران هر دو کشور قدر این موقعیت ایجاد شده را بدانند آنگاه جهان به مراتب مکان بهتری از مکان فعلی خواهد شد.

این روزنامه می نویسد: البته این وضعیت قابل برگشت است و در حالیکه امکان رسیدن به توافق جامع هسته ای تا تاریخ 24 نوامبر 50-50 است اگر این توافق حاصل نشود آنگاه احتمال بازگشت تنش به روابط تهران و واشنگتن بسیار زیاد خواهد بود.

اظهار نظر مشاور رئیس‌جمهور در باره عدم اعتماد مجلس به نیلی

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه تفسیرهای ناروایی از دیدگاه‌های مثبت اینجانب صورت گرفت و احترام به مجلس وظیفه همگان است و دفاع از «اقتدار مجلس و استقلال آن» از باج‌خواهان، فتنه‌جویان و افراط‌گرایان یک اصل اساسی است.

حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص نظر مجلس در عدم رأی اعتماد به محمود نیلی‌ احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: نظر مجلس و نمایندگان برای ما محترم است.

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که در معرفی وزیر جدید آموزش عالی در علوم، تحقیقات و فناوری از طریق تعامل سازنده و اقناعی، موافقت اکثریت نمایندگان محترم مجلس با گزینه پیشنهادی جذب شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها