۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران، ۶۰ درصد امکانات اهدای عضو را در اختیار دارند و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۱۷۲۶
مرگ ۷ تا ۱۰ نیازمند پیوند عضو در روز

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در آیین افتتاح اولین دوره آموزش پیشرفته کشوری اهدای عضو گفت: بر اساس استانداردها باید از حدود 5 هزار مرگ و میر مغزی که به صورت تخمینی برآور شده است، از اعضای 2 هزار و 500 نفر استفاده کرد و متأسفانه این رقم در ایران حدود 665 عضو است و سایر اعضای ارزشمند این افراد خاکسپاری شده‌اند.

سیداحمد تارا، رئیس دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته حمایت از حقوق بیماران کلیوی در تاریخ 23 تا 30 آبان گفت: برای افراد نیازمند به پیوند بیانیه‌ای بین‌المللی وجود دارد که اولین بند آن انتخاب راه درمان است.

وی تصریح کرد: بر اساس این حق بیمار باید مختار باشد که از بین چهار روش دیالیز خونی، صفاقی، پیوند عضو از جسد و پیوند عضو از فرد زنده یکی را برگزیند و این حق باید برای همه شهروندان کشور لحاظ شود، به گونه‌ای که کسانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند به میزان افرادی که در پایتخت زندگی می‌کنند از امکانات اهدای عضو برخوردار باشند، اما متأسفانه پایتخت‌نشینان با 20 درصد جمعیت کشور 60 درصد امکانات اهدای عضور را دراختیار دارند.

تارا دومین حرف بیماران نیازمند پیوند را رعایت عدالت در مورد زمان ارائه خدمات پیوند توصیف و تصریح کرد: این بدان معناست که شرایط به گونه‌ای نباشد که زمان انتظار برای پیوند اعضا برای یک فرد کوتاه‌مدت و برای فرد دیگر بلندمدت باشد، یا اینکه لیست انتظار پیوند اعضا به قدری طولانی شود که فرد به اجبار روشی به غیر از روش خود را برگزیند.

رئیس دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی سومین حق بیماران نیازمند پیوند را عدالت در دسترسی به امکانات پیوند به طور یکنواخت و بدون توجه به نژاد، مذهب و مسئله جغرافیایی محل زندگی دانست.

تارا افزود: متأسفانه در استان‌هایی که دارای بالاترین آمار نارسایی کلیوی هستیم مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان،بوشهر، کرمان و ایلام کمترین دسترسی به خدمات پیوند کلیه وجود دارد، بنابراین بالاترین رسالت شرکت‌کنندگان در این دوره گسترش خدمات به استان‌های کم‌برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌های کم‌برخوردار وضع افرادی که نیازمند پیوند ارگان‌های حیاتی به جز کلیه هستند بسیار حساس‌تر از نیازمندان پیوند کلیه است، چرا که در مورد کلیه می‌توان از روش موازی پیوند از فرد زنده در کنار پیوند از جسد استفاده کرد که این خدمت در مناطق کم‌برخوردار قابل ارائه است.

رئیس دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تصریح کرد: پیوند کلیه برای بیماران در ایران شایع است و از قدیم در ایران اجرا می‌شده است و به خصوص پیوند از فرد زنده ساری و جاری بوده است و در همین راستا افراد دلسوز تلاش داشتند با تقویت روند پیوند کلیه، زمینه را برای رواج پیوند سایر ارگان‌ها آماده کنند، اما متأسفانه در طول زمان، پیوند کلیه سدی در مقابل پیوند سایر ارگان‌ها شده است، زیرا در سایه پیوند کلیه، سایر ارگان‌ها جدی گرفته نمی‌شوند.

تارا با اشاره به قرار گرفتن در آستانه پانزدهمین سال آغاز پیوند از جسد گفت: قرار بود پیوند اعضا در ۱۰ سال اول آغاز پیوند از جسد در تعدادی از مراکز به صورت متمرکز شکل بگیرد تا واحدهای فراهم‌آوری در سایر مناطق رشد کنند و همچنین جامعه با فرهنگ اهدای عضو آشنا شود و در این راه پیشرفت خوبی داشته‌ایم، اما در کل، فاصله بسیار زیادی با اهداف مورد انتظار داریم.

وی تصریح کرد: باید در دهه دوم که نیمی از آن گذشته است به سمت پیوند از جسد پیش رویم، چرا که کشور ما ظرفیت زیادی برای این نوع پیوندها دارد، اما متأسفانه آمارها نشان از عقب‌ماندگی شدید دارد.( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها