با تاکید بر ضرورت تقویت نقش روسیه در مذاکرات هسته ای

ظریف: می خواهم با لاوروف دیدار جدی داشته باشم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مشترک خبری با همتای روسی خود در مسکو از مواضع روسیه در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 تمجید و تاکید کرد که ایران انتظار تقویت این نقش را از سوی روس ها دارد.
کد خبر: ۷۱۰۸۰۸
ظریف: می خواهم با لاوروف دیدار جدی داشته باشم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که موضوع هسته‌ای وارد مرحله حساسی شده است، گفت: روسیه همواره نقش فعال و مثبتی در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده است.

محمدجواد ظریف که هم‌اکنون در مسکو به سر می‌برد،‌ روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: روسیه هم به عنوان عضو 1+5 و هم به عنوان کشوری که ایران بیشترین همکاری هسته‌ای را با آن دارد، روابط فعالی در حوزه هسته‌ای در آینده با ایران خواهد داشت.

انتظار داریم مسکو نقش خود را تقویت کند

وی اضافه کرد: به‌ویژه با چشم‌اندازی که در مورد همکاری‌های هسته‌ای میان دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، انتظار داریم مسکو نقش فعال و مثبت خود در مذاکرات هسته‌ای را که همواره دارای این نقش بوده است، تقویت کند و برای رسیدن به راه حل، کمک جدی به روند مذاکرات انجام دهد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی که در این سفر با آقای لاوروف خواهم داشت، برای حرکت به این سمت کمک خواهد کرد.

ظریف در تشریح اهداف سفر خود به روسیه گفت: پس از سفر به ترکیه و حضور در مراسم تحلیف آقای اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سفری کاری به روسیه انجام دادم.

وی با بیان اینکه در این سفر می‌خواهم ملاقات جدی کاری با آقای لاوروف داشته باشم، افزود: نیاز داریم در موضوع هسته‌ای و موضوعات منطقه‌ای به‌ویژه افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین و تحولاتی که در حال انجام شدن است گفتگوهایی انجام دهیم.

ایران و روسیه درباره تروریسم توافق نظر دارند

ظریف در این کنفرانس خبری اظهار داشت: تروریستهایی که زمانی مردم سوریه را تهدید می کردند، هم اکنون مردم عراق را معرض تهدید قرار داده اند و خطر آنها به مناطق دیگر نیز سرایت پیدا می کند.

ظریف افزود: ایران و روسیه بر خلاف برخی کشورها درباره خطر تروریسم در خاورمیانه توافق نظر دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریمها علیه ایران نیز گفت: تحریم هیچ وقت نمی تواند به اهداف سیاسی اش دست پیدا کند و اقدامی زورگویانه است.

لاوروف نیز در اظهاراتی بر لزوم ارتقای سطح روابط اقتصادی و وسیاسی میان تهران و مسکو تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر تلاش برای رفع تحریم ها علیه ایران در جریان مذاکرات، افزود: این گفتگوها باید در چارچوب عادلانه انجام شودو هیچ طرفی نباید از آن برای تحمیل نظرات خود استفاده کند.

وزیر خارجه روسیه تاکید روابط اقتصادی میان تهران و مسکو یک موضوع حاکمیتی برای روسیه است و بر اساس موازین و قوانین بین المللی برقرار است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بحران حضور یک نیروی افراطی همراه با اقدامات وحشیانه در منطقه ما خطری است که کل منطقه را تهدید می‌کند.

ظریف با بیان اینکه می‌خواهم ملاقات جدی کاری با آقای لاوروف داشته باشم، افزود: نیاز داریم در موضوع هسته‌ای و موضوعات منطقه‌ای به‌ویژه افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین و تحولاتی که در حال انجام شدن است گفتگوهایی انجام دهیم.

ظریف با یادآوری اینکه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در یک سال اخیر پس از دولت یازدهم، تحول جدی به سمت روابط راهبردی بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا رؤسای جمهور دو کشور سال گذشته دو دیدار انجام دادند و دیدار سوم نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: فصل جدیدی از روابط دوجانبه میان ایران و روسیه در راه است که نیازمند گفت‌وگوهای مستمر و مرتب میان مقامات دو کشور است.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی افزود: ما این گفت‌وگوها را در ماه‌های گذشته در سطوح مختلف انجام دادیم و این سفر به مسکو نیز در همین راستاست.

امضای قریب الوقوع قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید

در همین ارتباط، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در بوشهر و با همکاری روسیه به‌ زودی امضا می‌شود.

علی اکبر صالحی صبح جمعه در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای افزایش ایمنی در تاسیسات هسته‌ای کشور، اظهار داشت: امروز شاهد تاسیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر هستیم که نقش بسیار مهمی در این عرصه دارد.

وی از امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در بوشهر تا یک‌ماه آینده خبر داد و بیان داشت: معاون سازمان انرژی اتمی ایران در حال حاضر در کشور روسیه در حالی پیگیری این موضوع است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه تا یک ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: مذاکرات در این زمینه در آخرین مراحل خود قرار دارد و پیش از دیدار روسای جمهور دو کشور این قرارداد امضا خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هم‌اکنون در کشور روسیه در حال پیگیری مذاکرات هسته‌ای با 5+ 1 و همچنین مذاکره در مورد ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در بوشهر است.

صالحی به همکاری‌های ایران و روسیه در این زمینه اشاره کرد و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیار زیادی برای کشور روسیه به عنوان یک همسایه مهم قائل است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر در سطح کشور چند دانشگاه در رشته های مرتبط هسته ای پذیرش دانشجو دارند که با توجه به تاکید استاندار بوشهر شاهد راه اندازی رشته‌های فناوری هسته‌ای در دانشگاه بوشهر و مدرسه حرفه‌ای هستیم.

صالحی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هم‌اکنون در کشور روسیه در حال پیگیری مذاکرات هسته‌ای با 5+ 1 و همچنین مذاکره در مورد ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در بوشهر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: جذب و آموزش نیروهای بومی استان بوشهر در تاسیسات هسته ای از تاکیدات مسئولان استان بوشهر است که امیدواریم با پرورش نیروی انسانی توانمند شاهد بکارگیری نیروهای بومی باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در حال تحول قرار دارد، تاکید کرد: باید تلاش شود تا جوانان این استان در رشته‌های مختلف آموزش‌های مورد نیاز را ببینند و شاهد مدیریت و بهره‌برداری از تاسیسات هسته‌ای و صنعتی توسط فرزندان این دیار باشیم.(ایسنا-مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها