خدادی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران :

جریان یک سویه خبری به جای دفاع از مظلوم از ظالم دفاع می کند

برنامه دیروز امروز فردا شب گذشته با حضور سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری با موضوع رسالت خبرنگاری و منافع ملی از شبکه سوم سیما پخش شد.
کد خبر: ۷۰۳۲۰۳
رسالت خبرنگاری ، منافع ملی و موانع فعالیت حرفه ای رسانه ها

در این برنامه خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه برای ورود به حرفه خبرنگاری باید به این حرفه عشق ورزید، گفت: کار خبر به باور و ایمان خبرنگار برمی‌گردد علاوه بر اینکه آشنایی به دانش روزنامه‌نگاری از دیگر ملزومات این حرفه است و باید توجه داشت اگر به خبرنگاری به عنوان یک شغل نگاه شود فرد در میانه راه دچار مشکل می‌شود.

خدادی با تاکید بر اینکه طبق اساسنامه داخلی رسانه متبوعش، خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه نظام است، خاطر نشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه نظام جمهوری اسلامی است.

وی در همین زمینه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه داشتن خط و مشی دولتی ایرنا حاکی از چیست، اظهارداشت: این رویه برمی‌گردد به ساختار جاری در صحنه سیاسی کشور، ولی باید توجه شود دولت‌هایی که روی کار می‌آیند دولت نظام جمهوری اسلامی هستند.

خدادی :ایرنا جناحی نیست

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا همچنین ضمن تاکید براینکه نمی توانم خبرگزاری جمهوری اسلامی را جناحی بدانم چرا که خلاف اساسنامه آن است، افزود: معتقدم یک خبرگزاری اگر بخواهد اثر گذار باشد باید از جناح بندی‌ها بدور باشد چرا که اگر خبرگزاری وارد مواضع جناحی شود اسمش می‌شود وبلاگ و وب سایت.

خدادی : در زمینه فعالیت رسانه‌ها امروز خلأ قانونی داریم؛ گرایش رسانه های ما عمدتامنطبق بر مسائل سیاسی است و در واقع در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رسانه تخصصی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه دولت روحانی، دولت نظام است پس خبرگزاری دولت هم خبرگزاری نظام است، گفت: کاری ندارم که قبلا چطور بوده اما در حال حاضر جناحی و حزبی نیستیم.

در مقابل مدیر عامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه متبوعش رسانه نظام و انقلاب است و تعلق به هیچ جایی ندارد، گفت: وجه انقلابی فارس پررنگ‌تر است؛ البته توجه شود که ممکن است خیلی از دستگاه‌ها به رسانه ها کمک کنند ولی این دریافت کمک به معنای آن نیست که تریبون یک جریان خاص باشد.

خدادی نیز ضمن انتقاد از اینکه دچار کثرت رسانه هستیم ولی رسانه تخصصی نداریم، تاکید کرد: در زمینه فعالیت رسانه‌ها امروز خلأ قانونی داریم؛ گرایش رسانه های ما عمدتامنطبق بر مسائل سیاسی است و در واقع در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رسانه تخصصی نداریم.

وی در همین زمینه با بیان اینکه به نوعی رسانه‌های ما حرکت سطحی دارند و کادر سازی عمیق کمتر داشته‌ایم، افزود: اگر کارکرد رسانه حرفه‌ای باشد اساساً نمی‌تواند جای حزب عمل کند، تفاوت ما با رسانه غربی در همین است که آنها در وارونه جلوه دادن حقایق به روش‌های حرفه‌ای موفق عمل می‌کنند لذا باید به کار تخصصی و حرفه‌ای بازگردیم و در تولید محتوا تفاوت ایجاد کنیم.

موسوی:برخی رسانه‌ها چارچوب‌های ملی را می‌شکنند.

مدیر عامل فارس با بیان اینکه حرفه ای عمل کردن به معنای رعایت صحت، دقت و امانتداری خبر است که باید رعایت شود، گفت: اما داشتن دانش رسانه‌ای لزوما به معنای در چارچوب عمل کردن خبرنگار نیست، بعضا انتشار مطالبی که منجر به تعرض به منافع ملی شده را از سوی رسانه هایی که داعیه حرفه‌ای گری بودن داشته اند، شاهد بودیم بنابراین التزام به باورها و اعتقادات مردم نیز باید به همراه دانش رسانه‌ای آموزش داده شود.

موسوی با تأکید بر اینکه امروز بر اساس شاخص‌ها، خبرگزاری اول کشور است، افزود: کمک‌گرفتن خبرگزاری‌ها از نهادها طبیعی است اما این به معنای وابستگی نیست.

وی با بیان اینکه رد مباحث آموزش رسانه‌ای فقط نباید روی آموزش خبرنویسی تأکید شود، یادآور شد: باید آموزش منافع ملی و چارچوب‌های نظام را هم داشته باشیم؛ متأسفانه می‌بینیم برخی رسانه‌های به ظاهر حرفه‌ای، چارچوب‌های ملی و ارزشی را می‌شکنند.

رسانه‌ها قربانی احزاب شده‌اند

خدادی نیز در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر رسانه‌ها قربانی احزاب شده‌اند گفت: هیچ کشوری نیست که مدعی شود رسانه‌هایش بدون چارچوب عمل می‌کند؛ اما باید سایه سوء احزاب از رسانه‌ها برداشته شود و کارکرد حرفه ای دنبال شود

وی ادامه داد: البته متاسفانه در قوانین هم ضعف داریم قوانین موجود ما عمدتا نظارتی است و در مورد قوانین ایجابی و حمایتی ضعف داریم و در واقع خلائی که باعث جذب نیروهای داخلی به بیرون می‌شود بر می‌گردد به اینکه فضای داخل رسانه مدیریت رسانه ای لازم را ندارد لذا مدیریت رسانه داخلی ما باید آسیب شناسی شود

موسوی :خبر فساد 3 هزار میلیاردی را قبل از همه فارس منتشر و پیگیری کرد.

کواکبیان طی تماس تلفنی در خصوص صحبت‌های خدادی گفت: رسانه های ما عمدتا جناحی هستند نه حزبی، نباید در بحث مطبوعات بر سر احزاب بزنیم، اتفاقا مشکل ما این است که احزاب ما اگر از سوی مجموعه های دولت جدی گرفته می شدند دیگر لازم نبود رسانه‌های ما کار حزبی انجام دهند، معتقدم از آنجائی که احزاب ما جایگاه خود را ندارند لذا رسانه‌ها می خواهند کار جناحی انجام دهند اما باید دید در عملکردهای خود چقدر منافع ملی از سوی رسانه ها در انعکاس اخبار در نظر گرفته می شود که در این زمینه باید مصداقی به دنبال حفظ منافع ملی باشیم.

موسوی همچنین در خصوص ادعای دیگر کواکبیان مبنی بر اینکه خبرگزاری فارس مدام دلواپسی در مذاکرات را ترویج کرد، گفت‌: یک همایش برگزار شد و وظیفه خبرگزاری هم پوشش مراسم‌هاست ؛ هم دلواپسیم را پوشش دادیم هم دل‌آرامیم دوستان آقای کواکبیان را.

موسوی ادامه داد: در همه دنیا ارگان‌های حزبی امری شناخته شده و موجود هستند، بنابراین ارگان حزبی امر مزمومی نیست چراکه هر حزبی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و متبوع است منتها هر حزب باید حرفهای خودش را بزند و درچارچوب موازین خودش مطلب بنویسد لذا خدشه به منافع ملی در مواردی است که رسانه از کارکرد واقعی خودش دور می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقطعی در دوران دوم خرداد رسانه هایی بودند که مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتی صریح در مورد این رسانه‌ها فرمودند: افرادی در رسانه های ما هستند که پایگاه دشمن هستند، افزود: در آن زمان خیلی‌ها شاید انقلت می‌آوردند که پایگاه دشمن وجود ندارد و اینها همان بچه های مرز و بودم ما هستند ولی باید نگاه کرد که همان افرادی که آن موقع مورد اشاره بودند الان کجا هستند، از وزیر ارشاد وقت که حامی اصلی این رسانه‌های زنجیری بود و الان در بی‌بی‌سی فعال است و نیز مفسر الشرق الاوسط است و معاون فرهنگی وی که مدیر ارشد بی بی سی است تا برخی از فعالین رسانه ای وقت که امروز در رادیو فردا فعالیت می‌کنند؛ لذا بعید می دانم کسی بخواهد از چنین اقداماتی دفاع کند.

خدادی نیز در همین زمینه گفت: یکی از بحث هایی که وجود دارد این است که رسانه هایی که از بودجه بیت المال استفاده می‌کنند حق ندارند کارکرد حزبی داشته باشند و باید موظف شوند در چارچوب منافع ملی تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی حرکت کنند، لذا رسانه‌ای که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کنند حق ندارند درخدمت یک جناح باشند.

کواکبیان نیز در ادامه گفت: معتقدم رسانه ای که آزادانه مطلب می‌زند باید در انعکاس مطالب کاملاً بی طرف باشد ولی در یادداشت مطالب و در سرمقاله‌ها و گزارش های خبری میتواند جهت دار حرکت کند ولی خبر را باید صراحتا منتشر کند.

کواکبیان: هیچ رسانه‌ای پایگاه دشمن نیست

کواکبیان، مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری با بیان اینکه امروز هیچ رسانه‌ای پایگاه دشمن نیست، گفت: معتقدم از آنجائی که احزب ما جایگاه خود را ندارند لذا رسانه ها می خواهند کار جناحی انجام دهند اما باید دید در عملکردهای خود چقدر منافع ملی از سوی رسانه ها در انعکاس اخبار در نظر گرفته می شود که در این زمینه باید مصداقی به دنبال حفظ منافع ملی باشیم.


کواکبیان : رسانه های ما عمدتا جناحی هستند نه حزبی، نباید در بحث مطبوعات بر سر احزاب بزنیم، اتفاقا مشکل ما این است که احزاب ما اگر از سوی مجموعه های دولت جدی گرفته می شدند دیگر لازم نبود رسانه‌های ما کار حزبی انجام دهند.

خدادی در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه بی طرفی در رسانه به معنای خنثی بودن نیست گفت: اتفاقا ما باید طرف نظام جمهوری اسلامی باشیم و در عین حال باید گفت که هیچ رسانه ای در دنیا نیست که طرف کسی نباشد و هدف نداشته باشد منتها منافع و امنیت ملی و منویات مقام معظم رهبری نباید سلیقه‌ای تعریف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کارکرد حرفه ای یعنی کارکرد استاندارد لذا دفاع بد تفاوتی با تخریب ندارد، تاکید کرد: بستر دفاع از حقوق مردم نقد است ولی باید نقدی حرفه ای داشته باشیم نه نقدی که از آن برداشتی تخریبی می شود لذا اگر نقد ،آگاهانه دلسوزانه و اصلاح گرایانه نباشد اثرگذار نخواهد بود و کاملا اثر منفی خواهد گذاشت

موسوی در ادامه ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه درونی شدن رسانه ها و تمرکز آنها بر روی مسائل درونی و اتهام زدن به همدیگر در بین رسانه های داخلی ما وجود دارد که امری ناپسند است، گفت: باید جناح هایی که به انقلاب اسلامی نزدیک تر هستند فعال کنیم و بر طبق این تفکر نمی شد در ایام فتنه نسبت به فتنه گران بی طرف بود.

موسوی همچنین در واکنش به ادعای کواکبیان مبنی بر اینکه خبرگزاری فارس در دولت قبل در خصوص مفاسد اقتصادی سکوت کرد، گفت: فارس بنا به فرمان رهبری در این حوزه در همه دولت‌ها حساس بوده و پیگیری کرده است؛ خبر فساد 3 هزار میلیاردی را قبل از همه فارس منتشر و پیگیری کرد.

خدادی در پایان ضمن ابراز تاسف از اینکه حرفه‌ای‌گری را بلد نیستیم، لذا نقدمان بوی تخریب می دهد گفت: نباید نگرانی را افزایش داد و باید بتوانیم آرامش را بین مردم گسترش دهیم.

موسوی نیز در پایان با بیان اینکه متاسفانه تعریف صحیحی از رسانه در داخل کشور نداریم، گفت: امروز باید به دنیا نگاه کنیم و معتقدیم نباید نظام و انقلاب را درونی کنیم چرا که انقلاب ما حوزه نفوذ جهانی پیدا کرده لذا رسانه های ما هم باید به سمت انعکاس فراملی پیش رویم.

وی در همین زمینه افزود: رسانه‌های دنیا امروز در سیطره صهیونیسم جهانی هستند، سی ان ان که حرفه ای عمل می کند به اذعان دبیرکل اسبق سازمان ملل عضو شانزدهم شورای امنیت محسوب می شود ما نیز باید همطراز با اشاعه جهانی انقلابمان پیش رویم وگرنه با دور باطل و تسلسل در عالم رسانه مواجه خواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها