ایام پایانی تعطیلات نوروزی فرصت مناسب برای مسافرت به استان چهارمحال و بختیاری است و می‌توان با مسافرت به این استان لذت تماشای تمام جاذبه های گردشگری نظیر جنگل، رودخانه، قلعه های تاریخی، تالاب و دریاچه و... را در آب وهوای پاک در بلندترین نقطه زاگرس را تجربه کرد.
کد خبر: ۶۵۸۴۳۲
دیار شیرهای سنگی در انتظار مسافران+عکس

استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمارمی‌رود.

فرونشست‌های بوجود آمده همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل از ذوب برف کوه های بلند، تالاب های متعددی را در استان تشکیل داده است که زیستگاه انواع پوشش گیاهی- جانوری است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را از پتانسل بسیار بالایی برخوردار ساخته است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروفترین رودخانه‌های دایمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون، زاینده رود و «دز» از ارتفاعات این استان سرچشمه گیرند.

جنگل های بلوط، زالزالک و برخی دیگر از گیاهان پهن برگ و نیز آبشار‌ها، غارها، چشمه سارهای با آب فراوان، مناطق حفاظت شده، گردشگاهها و گرداب ها از دیگر عوامل طبیعی و اکوتوریسم استان محسوب می‌شوند.

استان چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که ایام پایانی تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گشت و گذار در این استان است.

هم اکنون هوا در این استانرو به گرمی نهاده و شکوفه های درختان در حال باز شدن است و سبزی بهار در حال گسترش در این استان است.

پیر غار مجموعه کامل گردشگری تاریخی و طبیعی

منطقه گردشگری پیر غار در استان چهارمحال و بختیاری مجموعه ای از آثار تاریخی و طبیعی فراوانی است و قرار گرفتن این آثار تاریخی و طبیعی مانند کتیبه های تاریخی، غار، آبشار، چشمه، شیر های سنگی در کنار یکدیگر موجب شده است این منطقه شهرت بسیاری پیدا کند و مسافران بسیار زیادی در فصول مختلف سال از این منطقه دیدن کنند.

روستای ده چشمه یکی از روستاهای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان فارسان این استان است.

در مجاور روستای ده چشمه منطقه گردشگری به نام پیر غار وجود دارد که به واسطه داشتن آثار تاریخی و گرشگری فراوان و قرار گرفتن در کنار هم شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است.

آبشار، کتیبه های دوران مشروطیت، چشمه پر آب، شیر های سنگی، باغات میوه، روستا با خانه های سنتی و... در منطقه پیر غار فارسان وجود دارد و این آثار تاریخی و طبیعی در کنار آّب و هوای مطبوع وخنک منطقه موجب شده است سالانه هزاران نفر از این منطقه دیدن کنند.

وجود سه کتیبه تاریخی دوران مشروطیت از امتیاز های ویژه این منطقه به شمار می آید. این کتیبه ها، متعلق به دوره مشروطیت در دوران قاجاریه (مظفرالدین شاه) است و بر روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس، در تفرجگاه پیرغار ساخته شده است.

صورتی شدن یکپارچه منطقه سامان

سامان یکی از مناطق زیبای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی شهرکرد و در فاصله حدود 105 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری از این منطقه می گذرد و این منطقه به واسطه داشتن این رودخانه دارای باغات میوه بسیاری از جمله گردو، بادام، هلو، سیب، آلبالو و... است.

بادام و گردو این منطقه از شهرت بالایی برخوردار است و این در حالی است که بادام منطقه توانسته در بازارهای جهانی بازار پسندی بالایی پیدا کند و حجم بسیار زیادی از بادام تولیدی این منطقه صادر می شود.

هم اکنون در فصل بهار، باز شدن یکباره شکوفه های درختان موجب شده است منطقه در قسمت وسیعی به رنگ صورتی و در قسمت وسیع دیگری به رنگ سفید درآمده و زیبایی منطقه به گونه ای است که نمی توان با کلمات بیان کرد.

باز شدن شکوفه ها درمنطقه سامان چشم انداز بسیار نادر در منطقه زاگرس ایجاد کرده است از طرفی دیگرپیچیدن عطر و بوی مطبوع شکوفه های درختان در منطقه جذابیت منطقه را چندین برابر کرده است.

رودخانه زاینده رود، این رود بسیار زیبا نیز در منطقه خروشان تر از پیش در میان شکوفه های درختان از زیبایی و جلوه خاصی برخوردار شده است و افزایش دبی آب رودخانه افزایش پیدا کرده است و خروشان شدن رودخانه در کنار پل زمانخان موجب شیری رنگ شدن آب شده است و جذابیت منطقه بیشتر از پیش شده است.

چهارمحال و بختیاری سرزمین شیرهای سنگی است

اهالی بختیاری چهارمحال و بختیاری شیر سنگی را که نشانه شجاعت، دلاوری، ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری است، بر آرامگاه این گروه قرار می‌دهند.

در واقع شیرهای سنگی مجسمه‌هایی هستند که در گذشته توسط سنگ تراش‌ها تراشیده می‌شدند و آنها را روی قبر افراد شجاع و دلیر ایل بختیاری قرار می‌دادند.

در گویش بختیاری به این مجسمه‌ها برد شیر می‌گویند. منطقه بختیاری سرزمین شیرهای سنگی است. این مجسمه‌های شیری هنوز در قبرستان‌های قدیمی بختیاری دیده می‌شوند.

شهر هفشجان در گذشته یکی از مراکز مهم شیرتراشی بوده ‌است.

پارک جنگلی سرچشمه فرخشهر جاذبه گردشگری چهارمحال و بختیاری

پارک سرچشمه فرخشهر یکی از بزرگترین و با قدمت ترین پارک های چهار محال و بختاری است که هم اکنون با فضای زیبای بهاری، به یکی از زیباترین مناطق گردشگری این استان تبدیل شده است.

پارک سرچشمه فرخشهر با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پر آب و فضای سبز زیبا و چشم نواز و جنگلی است.

اولین چیزی که در بدو ورود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد آب نمای زیبای این پارک که برروی استخرهای پارک قرار دارد.

اساس آبادانی و شکل گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است که در بالای پارک قرار گرفته است، این چشمه بسیار با ارزش که در مسیر خود برکت و زیبایی و شکوفایی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه های دلنشینی را به وجود آورده است.

بخشی دیگری از آب چشمه پس از عبور از پارک مسیر جوی‌های شهر را طی می‌کند و لطافت و سرسبزی را به درختان و گل‌های سطح شهر هدیه می‌کند.

این پارک یکی از قدیمی ترین پارک ها در استان چهار محال و بختیاری است و هرساله در فصل بهار و تابستان میزبان ورود خیل مسافران است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پارک دارا بودن درختان قدیمی و کهنسال است که زیبایی خاصی به این پارک داده است.

بازفت بهشت چهارمحال و بختیاری

بازفت منطقه ای بکر در استان چهارمحال و بختیاری است که در هیاهوی دخالت های و دست درازی های انسان در طبیعت کمتر آسیب دیده است و هم اکنون یکی از بکرترین مناطق طبیعی کشور مطرح است.

بازفت جز توابع شهرستان کوهرنگ سرچشمه رودهای فلات مرکزی و جنوبی ایران است و هم در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور تبدیل شده است.

گوناگونی زیبایی های طبیعی منطقه به شکلی است که بخش بازفت را به عنوان یک منطقه چهار فصل گردشگری معرفی کرده و در این منطقه از شهرستان کوهرنگ، گیاهان در حاشیه هایی از انبوهی برف رشد می کنند و تابلوهای زیبایی از خلقت خداوند را به نمایش می گذارند.

وجود چشمه سار خنک و خروشان در کنار آبشار های فراوان در میان جنگلهای بلوط، رودخانه های جاری بازفت و زاینده رود و کارون، رنگ طبیعی بهار و کوچ عشایر و زندگی عشیره ای نیز به این زیبایی خدادادی افزوده است.

آبشارهای سفید رنگ در کنار چمنزار سبز در کنار جنگلهای بلوط از ویژه گی های منحصر به فرد این منطقه است. در حال حاضر درختان بلوط در حال سبز شدن هستند و منطقه در حال پر شدن از رنگهای زیبای متفاوت است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها