سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره هسته ای جمهوری اسلامی ایران دور اول مذاکرات وین را «خوب» توصیف کرد و گفت: مذاکرات پیچیده و طولانی پیش رو داریم .
کد خبر: ۶۴۷۴۷۸
مذاکرات شروع خوبی داشت

به گزارش ایرنا، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه پس از دور اول مذاکرات ایران و 1+5 که کمتر از یک ساعت طول کشید، در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی افزود: هدف از این مذاکرات، رسیدن به راه حل جامع و نهایی در خصوص موضوع هسته ای است که البته کار بزرگی است و مذاکرات طولانی و پیچیده پیش رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه نشست امروز شروع خوبی برای ورود به روند جدید بود، اضافه کرد: در این نشست دو سخنرانی کلی و عمومی، آقای ظریف و خانم اشتون داشتند و ادامه آن به مباحث کارشناسی موکول شد.

وی اظهار داشت: پیش از آغاز مذاکرات رسمی، مذاکرات دو جانبه جداگانه ای با هیات های روسیه و چین داشتیم و دکتر ظریف با آقای آمانو (مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ) دیدار و گفت و گو کرد.

عراقچی افزود:در دیدارهای صبح امروز و نیز در نشست اول دکتر ظریف تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت بوده و همین انتظار را از طرف مقابل داریم که با حسن نیت و اراده سیاسی لازم وارد مذاکرات شود و تاکید کردیم که از نظر ما ملاک مذاکرات، برنامه اقدام مشترک که در ژنو مورد توافق قرار گرفت، است و چارچوب را این توافق تعیین می کند و لذا هیچ موضوعی خارج از آن چارچوب نمی تواند در دستور کار مذاکرات ما باشد.

معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: خانم اشتون هم عزم و اراده شش کشور را بر ادامه مذاکرات با حسن نیت اعلام کر که البته این در عمل مشخص خواهد شد و ما در طول مذاکرات امیدواریم این حسن نیت را در عمل مشاهده کنیم.

عراقچی اضافه کرد: بعد از ظهر امروز نیز دیدارهای دو جانبه با سه کشور اروپایی و آمریکا خواهیم داشت و بلافاصله وارد مذاکرات کارشناسی با شش کشور خواهیم شد که فردا نیز به همین شکل ادامه خواهد یافت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: هدف مذاکرات وین این است که به دستور کار واحد و مشخصی برای گام نهایی برسیم . در واقع در این مذاکرات می خواهیم قدم اول را برداریم که اولین قدم، تعیین دستور کار، چارچوب و تعیین جدول زمانی برای انجام مذاکرات است.

عراقچی گفت: مذاکرات گام نهایی هنوز دستور کار مشخصی ندارد و موضوعاتی که هر طرف انتظار دارد در دستور کار قرار گیرد، بعدازظهر امروز مطرح می کنند و سپس جمع بندی خواهیم کرد تا به دستور کار واحد مورد نظر دو طرف برسیم تا بر اساس آن مذاکرات شروع شود و ادامه یابد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران تاکنون دستور کار پیشنهادی خود را ارایه کرده است؟ گفت: طبعا ایران نقطه نظرات و پیشنهاداتی دارد و انتظار داریم در بحث رفع تحریم ها و همکاری هایی که در توافق ژنو بر روی آنها تفاهم کردیم به عنوان دستور کار مذاکرات قرار گیرند. 1+5 نیز در حوزه هسته ای نظراتی دارند که ما صحبت آن ها را هم می شنویم. ما به اظهارات پراکنده که قبل از مذاکرات گفته شده و برخی از آن ها برای خوراک داخلی است توجه نمی کنیم و امروز امیدواریم نقطه نظرات شان را در مذاکرات به طور دقیق بشنویم.

وی تاکید کرد: آن چه به عنوان برچیده شدن برنامه و تاسیسات هسته ای ایران اعلام شده است از نظر ما در دستور کار نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 درباره ملاقات با نمایندگان چین و روسیه قبل از دیدار دو جانبه با نمایندگان آمریکا و اروپا در گروه کشورهای 1+5 گفت: چین و روسیه روابط گسترده ای با ما دارند و این سنت از قبل هم بوده که با دوستان مشورت های نزدیک داشته ایم و ما همواره این روند را داشته ایم و امر طبیعی است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات صبح نسبت به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم صحبت شد؟ گفت: تا جایی که به هیات ایرانی مربوط می شود فرمایشات ایشان همواره نصب العین بوده و رویکرد ایشان را همواره در مذاکرات مد نظر داریم و ایشان گفتند که وزارت خارجه به کار خود در بحث مذاکرات ادامه دهد و تعهد جمهوری اسلامی ایران را نسبت به توافق هایی که تاکنون صورت گرفته اعلام کردند.

وی تصریح کرد: این مساله در حالی است که ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط های لازم را خواهیم داشت. ممکن است هر یک از کشورهای منافع خود را در مذاکرات داشته باشند اما مهم این است که در نتیجه به کجا می رسیم. در عین حال توقف در برنامه هسته ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می افتد.

عراقچی درباره دیدارش با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که قرار است عصر روز سه شنبه انجام شود، گفت که این دیدار ها کمک می کند برداشت صحیح تری از مواضع هم پیدا کنیم و در طول مذاکرات منطقی تر جلو رویم. همه اعضای 1+5 و ما به گفت وگوهای دوجانبه راغب هستیم چرا که درک بهتری را نسبت به مواضع همدیگر ایجاد می کند.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: در این گفت وگوها فرصت برای بیان مطالب بیش تر فراهم بوده و راحت تر است و طبیعی است صحبت ها جزیی تر خواهد بود و اشاراتی که ممکن است در حضور کشورهای دیگر صورت نگیرد آسان تر باشد و این درباره همه کشورهاست نه یک کشور خاص.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد که بر اساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی بیش تر از یک سال نخواهد بود و ما نمی خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم و فکر می کنیم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در کم تر از شش ماه می شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که در برخی تحلیل های غربی از مساله ˈتعلیق در برابر تعلیقˈ این برداشت صورت می گیرد که تعلیق همه تحریم های هسته ای در برابر تعلیق فعالیت های هسته ای ایران است، نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ گفت: این تفسیر را تاکنون نشنیده ام و تا به حال هم گفته نشده و مردود است و اگر چنین تفسیری بخواهد در مذاکرات باشد اساسا مذاکره ای صورت نمی گیرد. هدف مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است که در مقابل ایجاد اطمینان تحریم ها لغو می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر هدف آن ها از اطمینان پیدا کردن محدود کردن کامل برنامه هسته ای ایران باشد ارزیابی تان چیست؟ اظهار داشت: ما از این مرحله که آن ها می گفتند «وقتی مطمئن می شویم که برنامه هسته ای ایران جمع شود یا هیچ چیز وجود نداشته باشد» عبور کرده ایم و در اظهارات آنها بود که اگر می توانستند این کار را می کردند اما برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و باقی می ماند و در قبال انتظار آن ها برای این که برنامه مان به سمت اهداف غیرصلح آمیز حرکت نکند آماده ایم که اطمینان دهیم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با 1+5 در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که پیشنهادی ظاهرا مطرح شده است که کارگروه های برای بخش های مختلف از جمله قطعنامه ها، همکاری ها و نظارت ها و اقدامات هسته ای به ویژه در زمینه اعمال محدودیت ها بر برنامه غنی سازی در چارچوب گام نهایی برای بررسی این مسایل تشکیل شود؟ گفت: ممکن است ما در پایان مذاکرات به این نتیجه برسیم و این ایده وجود دارد. با توجه به تنوع موضوعات ممکن است کارگروه هایی تشکیل شوند تا جداگانه بر روی موضوعات کار کنند و به پیشرفت کارشناسی مباحث کمک کند اما هنوز در این باره تصمیم گیری نهایی نشده است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که ممکن است بیش تر از توافق ژنو محدودیت ها در حوزه غنی سازی و بازرسی ها را بپذیریم؟ گفت: در توافق ژنو روشن شده در گام نهایی غنی سازی ایران با محدودیت هایی ادامه پیدا می کند. این محدودیت ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان بخش و شفاف ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها