رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما امکان غنی سازی در هر سطحی از جمله ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد را نیز داریم و بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب نمی توانیم از این حق عدول کنیم.
کد خبر: ۶۴۴۸۴۴
حق تولید سوخت ۲۰ درصد را از دست نمی‌دهیم

علی اکبر صالحی در مراسم گرامیداشت دهه مبارک فجر که در مرکز آموزش های هوایی شهید خضرایی نیروی هوایی ارتش برگزار شد، افزود: راهبردی ما در برنامه هسته ای، کیفی سازی فعالیت ها و بکارگیری این فناوری در عرصه های مختلف است.

وی افزود: غربی ها درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و اینکه همزمان فعالیت های غنی سازی و آب سنگین را در اختیار داریم، اشکالاتی وارد می کنند.عده ای نیز به توافقات و مذاکرات، نقدی هایی دارند و اظهار می کنند چه داده ایم و چه گرفته ایم؟

صالحی در ادامه با تشریح توافقات صورت گرفته در ژنو و مذاکرات با کشورهای عضو 1+5 افزود: جمهوری اسلامی ایران تعلیق غنی سازی 20 درصد را در یک دوره شش ماهه پذیرفته اما همواره بر حق غنی سازی تأکید داشته است.در معاهده «ان پی تی»، تعهداتی را پذیرفته ایم ، اما در همین معاهده حقوقی برای ما قائل شده اند.

وی با بیان اینکه ما در گذشته و هم اکنون غنی سازی پنج درصد را داشته ایم، اظهار کرد: در سال های گذشته زمانی که سوخت رآکتور تحقیقاتی ما همانند 20 سال گذشته تمام شد و ما برای خرید این سوخت مراجعه کردیم غربی ها شروطی را برای ما قرار دادند که در این شرایط تصمیم گرفتیم غنی سازی 20 درصد را انجام دهیم و موفق نیز شدیم البته هیچگاه ما از ابتدا به دنبال غنی سازی 20 درصد نبودیم ولی توانستیم انجام دهیم.در این شرایط عده ای انتقاد می کنند که اگر نیاز به غنی سازی 20 درصد بود چرا این فعالیت تعلیق شد.در پاسخ به این عده می گوییم که ما آن مقدار که نیاز داشتیم، غنی سازی را انجام دادیم اما نمی خواهیم این مواد را انبار کنیم ولی همواره این حق را برای خود قائلیم.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران هر مقدار لازم باشد و در هر سطحی حق غنی سازی را برای خود قائل است، اگر زمانی مجلس تصویب کند که حتی غنی سازی 60 درصد داشته باشیم، برای مصارف صلح آمیز این کار را خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اشکال تراشی غربی ها در زمینه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: غربی ها به ما می گویند فعالیت های آب سنگین را متوقف کنیم زیرا بر اثر این فعالیت ها امکان تولید پلوتونیوم را خواهیم داشت و این ماده در ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارد.

وی افزود: در پاسخ به اظهارات غربی ها مطرح شد که پلوتونیوم تولید شده از فعالیت های آب سنگین در مرکز اراک به درد ساخت سلاح هسته ای نمی خورد و مانند اورانیومی است که برای بکارگیری در سلاح هسته ای باید بالای 90 درصد غنی سازی شود.در ضمن این پلوتونیوم پس از تولید نیاز به بازفرآوری دارد که ما کارخانه آن را نیز نداریم، البته در حد آزمایشگاهی موفق به بازفرآوری شدیم و این حق را برای خود قائلیم اما ضرورتی به ادامه این کار نمی بینیم ، البته غربیها اظهارات خود را تکرار می کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در پاسخ به اظهارات غربی ها گفته ایم رآکتور تحقیقاتی اراک ماهیت آب سنگین خود را حفظ می کند و ما کاری می کنیم که به میزان کمتری در سال پلوتونیوم تولید کنیم.دانشمندان ما آنقدر اشراف دارند که ما می توانیم با حفظ منافع ملی بهانه های آنان را نیز رفع کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به توافقنامه ژنو، افزود: نقدهایی به این توافقنامه صورت می گیرد البته رهبر معظم انقلاب فرمودند که هم دولت در مقابل نقدها سعه صدر داشته باشد و هم منتقدان و اگر توجیهاتی صورت می گیرد منتقدان آن را مدنظر قرار دهند.در توافقنامه ژنو نکات ارزشمندی وجود دارد البته مواردی نیز وجود دارد که قابل تفسیر و تأویل است.

وی تصریح کرد: نکات روشن این توافقنامه، موضوع گنجاندن عبارت تحقیق و توسعه در توافقنامه است و قائل شدن حقوقی در این زمینه برای جمهوری اسلامی ایران که هیچ قیدی و شرطی نیز در توافقنامه ندارد و بر این حق در توافقنامه تأکید شده است.ماه گذشته، محققان ما سانتریفیوژی را رونمایی کردند که غربی ها از این اقدام غافلگیر شدند و ما با اشاره به حق تحقیق و توسعه در توافقنامه با منطق این فعالیت را جا انداختیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح کیفیت این سانتریفیوژ افزود: هر کدام از سانتریفیوژهای راه اندازی شده 15 برابر نسل قبلی قدرت دارد و پیشرفت های دانشمندان هسته ای ما مانند گلوله برفی است که به راه افتاده و رفته رفته به یک بهمن علمی تبدیل می شود.یکی از کاربردهای این سانتریفیوژها که سرعت خطی آن 700 متر بر ثانیه و یا 60 هزار دور در دقیقه است جداسازی پلاسمای خون است که مرکز پژوهش های رازی به آن نیاز دارد و ما قراردادی با این مرکز بسته ایم که تا دو سه ماه آینده نخستین دستگاه را با این کیفیت در این مرکز به کار بگیریم.

صالحی در ادامه با اشاره به نقدهایی که به توافقات صورت گرفته بیان می شود، اظهار کرد: آنها که در جریان توافقات حضور داشته اند عنوان می کنند که غربی ها غنی سازی ما را به رسمیت شناخته اند اما در نهایت برای اینکه چه میزان و در چه سطحی غنی سازی کنیم باید با غربی ها به یک نتیجه ای برسیم.در مقابل، منتقدان عنوان می کنند که شاید نتوانیم با غربی ها به یک تفاهم برسیم که البته این یک چالش است و باید با منطق و استدلال از آن عبور کنیم و تمهیداتی نیز برای آن اندیشیده ایم.علاوه بر این مسائل، بحث هایی نیز با 1+5 داشته ایم که پیشرفت های خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: روز گذشته جلسه ای داشته ایم و سه ماه پیش نیز تفاهمنامه ای امضا شد که دوره اش سه ماه بود و به خوبی سپری شد و سه ماه آینده نیز به خوبی خواهد گذشت و این تفاهمنامه نیز فضا را تلطیف می کند و مانند سایه ای روی مذاکرات تأثیر می گذارد اما موضوع دیگر آمریکاست که در این اواخر پا را فراتر از گلیم خود گذاشته و رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند که آنها در خفا به یک گونه صحبت می کنند و در آشکارا به گونه ای دیگر.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنچه که آمریکایی ها در خفا از ما خواسته اند مشخص است و مکتوب آن نیز وجود دارد اما در آشکارا به این شکل عمل می کنند که شاید یکی از دلایل آن ایجاد قطب بندی، اختلاف برانگیزی و هدف قرار دادن اجماع آن باشد.آنها هر بار مطالبی را بیان می کنند و افکار را تحریک می کنند تا قطب بندی ایجاد شود اما هیچگاه متوجه نیستند با جمهوری اسلامی چگونه رفتار کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هوشیاری سیاسی بالایی دارد، گفت: اگر انسجام مطرح باشد ما از آنها منسجم تریم و هنگامی که منافع ملی به میان آید همه می ایستند و غیر از آن نیز یک هدف قدسی داریم.ما چیزی را در فناوری هسته ای از دست نخواهیم داد و اگر تعلیق مطرح باشد آن را با اشراف و علم انجام می دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: دانشمندان ما امکان غنی سازی 20 درصد را در چند ساعت دارند و اینگونه نیست که غربیها ادعا کرده اند ما تأسیسات هسته ای ایران را اوراق کرده ایم البته آنها می خواهند پاسخگوی افکار عمومی خود باشند.

وی اظهار کرد: ایران به تنهایی از 120 کشور در حال توسعه دفاع می کند و به گونه ای که سفیر کشوری در حال توسعه از ما می خواست از مواضع هسته ای به هیچ عنوان عقب نشینی نکنیم، زیرا اگر عقب نشینی صورت بگیرد آنها هم که این فعالیت های را آغاز کرده اند باید کار خود را تعطیل کنند.

صالحی افزود: به غربی ها می گوییم اگر با ما همراهی کنند مزاحمتی ایجاد نکنند و به حقوق هسته ای ما اعتراف کنند به نفع آنهاست، زیرا اگر خلاف تعهدات عمل کنند دیگر کشورها نیز به معاهدات وفادار نخواهند بود و راه خود را می روند.ما برای حفظ معاهده ان پی تی اصرار بر حل موضوع داریم و هیچ عقب گردی در این فعالیت ها نخواهیم داشت.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها