این روزها همچنان مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از محورهای اصلی تحولات جهانی است. این مذاکرات در سطح کارشناسی در حالی ادامه دارد که غرب همچنان به دنبال ایجاد فضای منفی برای غبارآلود ساختن فضای داخلی ایران و نیز تشکیل پرونده‌هایی برای باج خواهی از ایران در روند مذاکرات است که مسئله حقوق بشر بخشی از این رفتارها است.
کد خبر: ۶۲۸۱۸۱
بازی اوباما با کلمات

غرب تلاش دارد تا مسئله حقوق بشر را به مسئله هسته‌ای پیونده زده تا ضمن توجیه تحریم‌های بیشتر، فضای داخلی ایران را نیز غبارآلود ساخته و در نهایت از همه این مؤلفه‌ها برای تحمیل خواسته‌های خود مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، حذف توان دفاعی ایران و حتی دوری ایران از مقاومت منطقه اجرایی سازد.

این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که وندی شرمن مسئول هیات آمریکایی در گروه 1+5 می گوید: کنگره به جای تحریم ایران به دلیل فعالیت هسته ای می تواند راههای دیگر را برای تحریم ایران در پیش گیرد. اشاره وی به تحریم به بهانه حقوق بشر و به زعم آنها حمایت ایران از تروریسم است. به عبارتی دیگر می توان گفت که آمریکایی‌ها همان سیاست‌های قدیمی تحریم‌ را تکرار می‌سازند در حالی که با تغییر ماهیت بهانه‌های آن از هسته‌ای به مسائل دیگر به توجیه آن می‌پردازند. جالب توجه آنکه آنها با پیوند زدن مسئله تحریم‌ها به مسائل اقتصادی و سیاسی داخل ایران به دنبال تبدیل زیاده خواهی‌های خود به مطالبه‌ای مردمی هستند که حذف حقوق هسته‌ای برای عدم افزایش تحریم‌ها بخشی از این طراحی است.
 
این موارد در حالی مطرح شده است که کاخ سفید ادعا کرده است که در صورت اعمال تحریم‌های جدید هسته‌ای در قبال ایران، اوباما آن را وتو خواهد کرد. هر چند که کاخ سفید تلاش می کند تا چهره‌ای تعاملی و مثبت از اوباما به نمایش گذارد چنانکه بارها گزارشها و اخباری مبنی بر تقابل کاخ سفید با کنگره برای عدم اعمال تحریم‌های جدید مطرح کرده‌اند اما روند تحولات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها زنجیره‌ای از مؤلفه‌ها را علیه ایران طراحی کرده‌اند تا در نهایت طرح فشار بر ایران را اجرایی سازند و اوباما نیز مأموریت ایفای نقش پلیس خوب را بر عهده دارد تا ضمن نمایش چهره‌ای از خود در میان مردم آمریکا بتواند در لوای رفتارهای تعاملی اهداف اصلی آمریکا در مذاکرات را اجرایی سازد.

بر این اساس ادعای کاخ سفید مبنی بر وتوی تحریم‌های احتمالی کنگره علیه ایران صرفا ادعایی سیاسی و فریبکارانه است. نیت واقعی اوباما در مسئله هسته‌ای ایران را در مصاحبه اخیر وی می توان شاهد بود که گفته بود: اگر می توانستم تمام پیچ و مهره‌های دستاوردهای هسته‌ای ایران را باز می کردم.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها