رئیس‌جمهور، بخش زیادی از سخنان خود در جلسه علنی دیروز را به بحث مذاکرات هسته‌ای اختصاص داد و با تاکید بر این‌که حقوق مردم ایران، خط قرمز کشور در مذاکرات است، گفت: خط قرمزهای ما قابل عبور نیست.
کد خبر: ۶۱۴۷۹۵
روحانی: تحریم، عامل آمدن ما پای میز مذاکره نیست

به گزارش ایرنا، روحانی تصریح کرد: حقوق ملت ایران و منافع ملی خط قرمز ماست و از جمله آن حقوق، حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و از جمله غنی‌سازی در خاک ایران است. وی با قدردانی از حمایت‌های مردم، رهبر معظم انقلاب و مجلس گفت: اگر اینها نبود آیا نمایندگان شما به تعبیر رهبر معظم، فرزندان انقلاب قادر بودند در برابر قدرت‌های جهانی با استحکام سخن بگویند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما به زبان و با عمل به طرف‌های مذاکره به صراحت گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد، جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی‌آورد و نیاورده است.

روحانی بار دیگر تحریم را غیرقانونی و راه‌حلی ناکارآمد عنوان و اظهار کرد: ما به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکره نشسته‌ایم، اگر غربی‌ها یادشان باشد، در سال‌های 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 یعنی سال 82 ایران پای میز مذاکرات نشست، اما در آن زمان تحریمی در کار نبود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتی در شرایطی که دشمن می‌خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند، باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد. بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد و این معنایش این است که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین‌المللی، راه اصلی را راه‌حل سیاسی، مذاکره و گفت و گو می‌داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است.

روحانی با اشاره به این‌که برخی به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی ایران از سال 91 و 92 مذاکره را شروع کرده است، گفت: ظاهرا حافظه تاریخی برخی دچار اشکال شده است و فراموش کرده‌اند که ما از روز اول راه مذاکره را برگزیدیم.

نزدیک شدن لاریجانی و حداد!

سایت نماینده، وابسته به فرید حدادعادل با درج تحلیلی درخصوص نزدیکی غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی نوشت: نزدیک شدن دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان در ماه‌های اخیر و تعامل روزافزون آنها، موجی از نگرانی را در جریان سیاسی خاص با منشأ اصلاح‌طلبانه ایجاد کرده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: این جریان سیاسی که سعی دارد در مجلس آینده و مجلس خبرگان نفوذ کرده و از اقلیت خارج و به اکثریت تبدیل شود، اکنون اتاق فکر خود را فعال و فعالیت گسترده‌ای را در شهرستان‌ها آغاز کرده است.

این سایت افزوده است: نشر اخبار اختلاف‌انگیز بین دو فراکسیون اصولگرای مجلس پس از تشکیل دولت یازدهم، مهم‌ترین هدف کوتاه‌مدت این جریان سیاسی است؛ به عنوان نمونه رودررو نشان دادن سایت‌های نماینده (نزدیک به فراکسیون اصولگرایان) و خبرگزاری خانه ملت (نزدیک به رهروان) از جمله اختلاف‌افکنی‌های این جریان سیاسی خاص است که سایت وابسته به آنان سعی کرده است، به آن بپردازد. ترس از اتحاد دو فراکسیون از زمانی شروع شد که جریان سیاسی مذکور، رای اعتماد به صالحی‌ امیری را قطعی می‌دانست و با تعجب فراوان با عدم اقبال اکثریت نمایندگان ملت مواجه شد.

این تحلیل می‌افزاید: در اتفاقات هفته گذشته مجلس نیز تذکر ۱۵۰ نماینده درباره عزل و نصب‌ها در وزارت علوم ثابت کرد که ترس این جریان سیاسی خاص از اتحاد دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان بی‌جا نبوده بنابراین اتاق فکر این جریان در اقدامی دستور اختلاف‌افکنی میان دو فراکسیون را صادر کرده است.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: یک منبع آگاه که به این جریان سیاسی خاص نزدیک است در گفت‌وگو با خبرنگار «نماینده» گفت این جریان تلاش دارد تا ترکیب نمایندگان مجلس را برای دور بعد دگرگون کند تا مجلس از نمایندگان اصولگرا خالی شود و در این خصوص، فعالیت‌های خبری گسترده‌ای آغاز شده است.

سایت پارسینه هم با درج این تحلیل در صفحه اصلی خود، رای نیاوردن دیروز سجادی را حاصل همگرایی نوشته یا نانوشته حداد و لاریجانی عنوان کرده است.

انتقاد عارف از تصمیمات دقیقه نودی اصلاح‌طلبان

محمدرضا عارف با تاکید بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکیلاتی عمل کردن اصلاح‌طلبان گفت: در جریان اصلاحات برخی تجربه‌ها وجود دارد که در دقیقه 90 و تحت برخی فشارها تصمیماتی گرفته می‌شود که معمولا این‌گونه تصمیمات معقول نیست.

وی گفت: اصلاح‌طلبان باید افق درازمدتی برای فعالیت‌های خود ترسیم و در این راستا حرکت کنند.

منع شدن معاونان و مدیران وزارت صنعت از انجام مصاحبه

فارس در گزارشی نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از معاونان و مدیران این وزارتخانه خواسته است تا هیچ‌گونه مصاحبه‌ای نداشته باشند.

براساس این گزارش، یک مقام مسئول در این زمینه گفت: وزیر صنعت از مدیران خواسته است تا هیچ‌گونه مصاحبه‌ای نداشته باشند.

فارس در گزارش خود آورده است: به گفته این مقام مسئول، با هماهنگی مدیر روابط عمومی وزارت صنعت هر هفته قرار است یک نشست خبری در این وزارتخانه برگزار و به پرسش‌ها پاسخ داده شود.

نظر هاشمی‌رفسنجانی درباره برخوردهای تنبیهی با مطبوعات

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران گفت: بی‌مهری‌ها و برخوردهای تنبیهی با مطبوعات اگر تخصصی نباشد و برخاسته از اختلافات ‌سلیقه‌ای باشد، مخل امنیت شغلی خواهد بود.

به گزارش مهر، آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی این مطلب را در واکنش به گزارشی که از سوی اعضای این انجمن صنفی درباره برخی برخوردها با روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری ارائه شده بود، بیان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها