اعتراف جک استراو به دخالت در امور ایران+فیلم

رضا شاه را روی کار آوردیم برکنار کردیم پسرش را شاه کردیم

جک استراو که این روزها بیشترین حضور را در شبکه فارسی بی بی سی دارد هر بار سخنان تازه‌ای را درباره ایران مطرح می‌کند. او به تازگی و شب گذشته در یکی از برنامه‌های این شبکه به سیاست های مداخله آمیز و دسیسه گرانه انگلیس در تاریخ ایران اعتراف کرد.
کد خبر: ۶۱۳۲۲۲
رضا شاه را روی کار آوردیم برکنار کردیم پسرش را شاه کردیم

به گزارش جام جم آنلاین جک استراو که پیش از این وزیر خارجه انگلیس بود و اکنون نماینده پارلمان این کشور است، ماموریتی را در دست دارد تا بتواند مناسبات انگلیس و ایران را دوباره به حالت عادی بازگرداند به همین خاطر است که فعالیت رسانه‌ای خود را در شبکه فارسی زبان بی بی سی افزایش داده و به دفعات با این شبکه گفت‌وگوی اختصاصی می‌کند.

موضوع گفت‌وگوهای اختصاصی او هم همواره ایران است. او در زمان دولت اصلاحات یکی از افرادی بود که با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای در کنار نمایندگان کشورهای آلمان و فرانسه با تیم هسته‌ای کشورمان گفت‌وگو می‌کرد.

جک استراو -وزیر خارجه اسبق و نماینده کنونی پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه با حضور در شبکه «بی‌بی‌سی»درباره نقش انگلیس و سیاست های این کشور در امور ایران سخن گفت.

وی در حالی که خواستار نگاه مستقیم به دوربین برای صحبت کردن با مردم بود، گفت: درباره این نوشتم؛ وقتی پیگیری می کنیم، کاملا می پذیرم که شهرت بریتانا در داخل ایران خیلی بد بوده و سابقه آن به زمان  جنبش تنباکو و حتی قبل از آن به قرن 19 بر می گردد که شهرت بریتانیا در ایران خیلی بد بوده و خوشنام نبوده است.

استراو در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: بریتانیا دهه ها و دهه ها به ایران و مردم ایران نگاه نواستعماری داشت. به ایران به عنوان کشوری نگاه می کرد که می خواست از نفت و منابع ایران سوءاستفاد کند.

نماینده کنونی پارلمان انگلیس خاطرنشان می کند: بریتانیا می خواست مطمئن باشد که ایران به هیچ عنوان مشکلی برای نقشه های بریتانیا در هند ایجاد نمی کند.در طول جنگ جهانی دوم نیز می خواست مطمئن شود که ایران در طول جنگ هرگز تهدیدی برای بریتانیا و متحدینش نمی‌شود.

وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به روی کار آوردن رضا شاه، خلع و به قدرت رساندن محمدرضا ادامه داد:درسیاست ایران تا مدتها دستکاری می کردیم و دست می‌بردیم؛ من این را می‌پذیریم.سعی می کردیم شاه را در قدرت نگه داریم در حالی که او تاریخ اعتبارش گذشته بود.

به گفته وی ؛ غرب، امریکا و فرانسه و حتی بریتانیا از صدام در طول جنگ ایران و عراق حمایت می‌کردند و این کارنامه خوبی نیست. من این را می پذیرم و باید اعتماد سازی کنیم.در عین حال این حرف را می زنم به کسانی که این سوال را از من پرسیدند؛ باور نکنید که همه بریتانیایی ها این نگاه و شیوه را نسبت به کشور شما ایران دارند.

نماینده پارلمان انگلیس تأکید کرد:در هر حال ما دیگر یک قدرت استعماری و ابرقدرت نیستم و اکثریت مردم بریتانیا چیزی که می خواهند؛ احترام به ایران و مردم ایران است. آنها می‌خواهند روابط خوب را با مردم ایران بسازند. من به شما قول می‌دهم.

سخنان جک استراو شاید برای مردم ایران جالب توجه باشد. این که او از دخالت‌های دولت انگلیس در امور ایران سخن می‌گوید و به نوعی ابراز ندامت هم می‌کند اما سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد و هیچ تغییر در رویکرد دولتمردان آن نسبت به ایران دیده نمی‌شود.

جک استراو اعتراف می‌کند اما هنوز اعتمادسازی از سوی انگلیس دیده نشده است. سیاستی که استراو و شبکه بی بی سی فارسی نسبت به ایران اتخاذ کرده است بیشتر برای اقناع مردم ایران و نشان دادن چهره دوستانه از این کشور است در حالی که باید تغییر در رفتارها اتفاق بیفتد و تنها نمی‌توان به گفته‌ها بسنده کرد.

آیا دیدگاه‌ها و سخنان جک استراو سخنان و مواضع دولتمردان انگلیس هم هست؟! شاید او انتظار دارد مقامات و مردم ایران نسبت به این سخنان خوشبینانه رفتار کنند اما گذشته و حال انگلیس این اجازه را نمی‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
بقیه داستان را هم بگو آقای استراو
لیلی
Germany
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
جواب ارمین
جناب تحریف وقتی میشه كه طرف مثلا چندتا جمله مربوط به هم بگه و اگر شما یك جمله رو حذف كنید معنیش چیز دیگه ای بشه. نه اینكه شخصی یه سخنرانی بكنه و توش یه چیزی بگه و بعد تو هم نقل كنی. اگه تحریف بنا به تعریف شما باشه از این به بعد باید وقتی میخوان از كسی حرفی نقل كنن تمام حرف هایی كه توی زندگیش زده رو پخش كنن و اون تكیه وسطش رو كه منظور اون خبرنگاره رو هم بذارن وسط تمام جملاتش؟؟؟
واقعا چرا اینقدر شما غربزده هستید و نسبت به غرب و بی بی سی و چیزی كه برضد بودنش بر علیه كشورمون برای همه ما ایرانی ها واضحه موضع میگیرید و دفاع غیرمنطقی میكنید.
دفاعی كه شما هیچ وقت اینطور از مقدساتتون نمیكنید و میشه گفت شما یه غرب پرست هستید كه با چشمان كور و بسته از آنان حمایت میكنید و این همه جنایت و خیانتشون رو نمی بینید.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
۰
۰
جواب لیلی
مردم خودشون عقل چشم وگوش دارن با تشكر ازآرمین

نیازمندی ها