کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایران را درباره خلع سلاح هسته ای تصویب کرد.
کد خبر: ۶۱۱۶۷۲
تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای

به گزارش واحد مرکزی خبر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست اخیر این کمیته پیش نویس این قطعنامه را ارائه کرد که به رغم مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی با 113 رأی مثبت و 7 رای ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه برای ششمین بار در 10 سال گذشته از سوی ایران ارائه و تصویب شده است و از کشورهای دارای سلاح هسته ای ‌می خواهد به اقدامات لازم برای اجرای تعهدات شان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.

طبق پیمان عدم اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی) که از سال 1970 میلادی لازم الاجرا شده است، همه دولت‌های برخوردار از سلاح های هسته‌ای متعهد شده‌اند همه تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند.

بعلاوه، آنها از نظر حقوقی موظف هستند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای جدید خودداری کنند، بلکه از انتقال اینگونه سلاح‌ها به دیگر کشورها، استقرار آن در خارج از خاک خود و همکاری با دیگر دولت ها برای ساخت سلاح اتمی نیز پرهیز کنند.

دولت های هسته‌ای پس از دهه‌ ها پایبند نبودن به تعهدات حقوقی، بار دیگر در قالب اسناد نهایی کنفرانس‌های بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال های 1995، 2000 و 2010 میلادی متعهد شدند تا گام‌های عملی مؤثری را برای امحای سلاح‌های هسته‌ای بردارند.

در بخشی از قطعنامه تصویب شده پیشنهادی ایران بر اجرای قطعنامه کنفرانس 1995 در خصوص ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای نیز تاکید شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تأسیسات آن شده است. آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آنها با توجه به تاکید قطعنامه پیشنهادی ایران بر این موضوع به آن رأی منفی دادند.

در قطعنامه تصویب شده پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر عدم به کارگیری یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آنها تاکید شده است.

یادآوری می شود جنبش غیرمتعهدها و بیشتر کشورها وجود سلاح های هسته‌ای را اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهان می‌دانند و معتقدند تنها راه رهایی از این خطر امحای همه این سلاح‌ها و ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای است. در همین چارچوب جنبش غیرمتعهدها امحای کامل همه سلاح‌های هسته ای در جهان را نخستین اولویت خود در زمینه خلع سلاح دانسته است و به ابتکار این جنبش، در چهارم مهرماه امسال نخستین نشست عالی رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته ای برگزار شد. در این نشست حدود 100 نفر از سران و وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل سخنرانی و بر لزوم امحای کامل سلاح های هسته ای تاکید کردند.

دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز نخستین سخنران این نشست بود که به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها به تشریح مواضع آنها پرداخت و سه پیشنهاد مطرح کرد. این پیشنهادها در قالب قطعنامه ای تنظیم و برای تصویب به کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی ارائه شد که در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی تحت بررسی است و انتظار می رود  هفته آینده در این کمیته تصویب شود. این قطعنامه به همراه برخی پیشنهادهای دیگر تصویب شده ایران در کمیته خلع سلاح، نظیر قطعنامه جامع فناوری موشکی و بهره برداری های غیرنظامی از آن، در هفته های آتی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها