شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۱۰۹۲۹
در ختم پدرم 7 بار مردم را خنداندم

دستور جالب درباره پرداخت کمک هزینه اولاد

روزنامه خراسان نوشت: شنیده شده بر اساس دستور مسئولان یکی از وزارتخانه های اقتصادی به مدیران اداری و مالی این دستگاه مقرر شده با تفسیر ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت کمک هزینه اولاد به فرزندان ذکور کارمندان این وزارتخانه حتی در صورت ازدواج این فرزندان در صورتی که مستندات مربوط به اشتغال آنها یافت نشد تا 25 سالگی این فرزندان ادامه پیدا کند.

کلاهبرداری عابربانکی به دستگاههای اجرایی رسید

گفته می شود بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی مستقر در قوه مجریه، افرادی که طی سالهای اخیر از طریق کارتهای عابربانک اقدام به کلاهبرداری از مردم می کنند اخیرا روش هایی را برای سوء استفاده از کارمندان دستگاههای اجرایی پیدا کرده اند و با اخذ برخی اطلاعات حسابهای دولتی از طریق تلفن، این اطلاعات را به کارمندان دیگر ارائه کرده و با معرفی خود به عنوان همکار اقدام به کلاهبرداری از طریق دستگاههای خودپرداز می کنند .

هشدار کمیسیون امنیت ملی به پاکستان

روزنامه ایران درخبر اول خود نوشت: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محکوم کردن اقدام اشرار در منطقه سراوان که موجب شهادت تعدادی از مرزبانان کشورمان شد، گفت: به طور جد از وزارت کشور و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که از پاکستان بخواهند نسبت به وظایف قانونی خودش عمل کند.منصور حقیقت‌پور در تذکر شفاهی خود ادامه داد: درصورتی که دولت پاکستان جواب شایسته و قانع‌کننده‌ای ندهد این حق برای نیروهای امنیتی ما وجود دارد که اشرار را تا عمق پاکستان تعقیب و تنبیه کنند. همچنین محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در تذکر شفاهی از رئیس‌جمهور خواست با اعزام هیأتی به پاکستان، مسئولان آن کشور را برای برخورد با عاملان این جنایت ترغیب کنند. او همچنین تأکید کرد که مسئولان پاکستانی باید با تعقیب تروریست‌ها از سوی مرزبانان ایرانی موافقت کنند.

جبهه پایداری پنهانکاری نمی‌کند

ایران درخبر دیگری آورده: این که داستان انتخاب یک عضو شورای فقاهتی جبهه پایداری که در یکی دو ماه اخیر مطرح بوده، همچنان ادامه دارد و ظاهراً هنوز به جایی نرسیده است. مرتضی آقا تهرانی نماینده مجلس و عضو این جبهه گفته که برخی از فقها حضورشان در جبهه پایداری را به پنهان ماندن نامشان منوط کرده‌اند.دبیرکل جبهه پایداری به فارس گفته به‌جز آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خوشوقت یکی دیگر از آقایان در شورای فقاهتی حضور داشتند که مایل نبود اسمش مطرح شود و ما هم گفتیم اشکالی ندارد چرا که ما می‌خواهیم از حضور ایشان استفاده معنوی کنیم. او در پاسخ به این سؤال که مردم می‌خواهند بدانند چرا جبهه پایداری در معرفی اعضای شورای فقاهتی خود پنهان کاری می‌کند هم افزوده: خیر این‌گونه نیست؛ ما امانتداریم، زمانی که فقیهی می‌گوید من به شرطی حاضرم با شما کار کنم که اسم مرا نبرید، ما باید اسم او را محفوظ نگه داریم.

«خورشید» دوباره منتشر می‌شود

روزنامه ایران نوشت:شنیدیم که سرپرست روزنامه خورشید با تأکید بر لزوم احیای اهدافی که نشریه پرمخاطب «آتیه» در دهه 70 به دنبال تحقق آن‌ها بود، گفت: انتشار روزنامه خورشید تا 10 روز آخر آبان ازسرگرفته می‌شود. ابراهیم رستمیان مقدم به عنوان رئیس شورای راهبری و سرپرست روزنامه خورشید ، درباره زمان ازسرگیری انتشار این روزنامه گفت: همان طور که قبلاً هم اعلام کرده بودیم، برنامه ما این است که روزنامه را تا قبل از مهلت یک ماهه دوباره منتشر کنیم و ان‌شاءالله خورشید با روحیه‌ای جدید در محورهای اجتماعی و اقتصادی و با گرایش کار، رفاه، بیمه‌ها و تأمین اجتماعی، در دهه آخر آبان انتشار خود را از سر خواهد گرفت. وی افزود: قیمت این روزنامه تغییر نخواهد کرد.

راهکار آلیا برای خرید بانک‌های امریکا!

ایران دست آخرنوشته:فاطمه آلیا نماینده مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد خالی بودن خزانه، گفت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید که دولت را با پول کافی تحویل گرفته‌اید ضمن اینکه اگر نیمی از زنان ایران طلاهای خود را زیر پای رهبری بریزند می‌توانیم تمام بانک‌های امریکا را بخریم. فراموش نکنید که شما مردان خوش‌ذوق در مناسبت‌ها برای دختران و همسران خود طلا می‌خرید.

شکایت احمدی‌نژاد از روزنامه تعطیل شده

روزنامه تهران امروز نوشت:در حالی که نزدیک به سه ماه از تعطیلی روزنامه وطن امروز به دلیل مشکلات مالی می‌گذرد خبر می‌رسد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق از این روزنامه شکایت کرده است. این شکایت از سوی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری سابق در دادسرا مطرح شده است. بنا به این گزارش، شکایت درباره مطلبی منتشر شده پیش از تعطیلی این روزنامه بوده و مدیرمسئول وطن امروز چندی پیش به اتهام توهین به رئیس‌جمهور به دادسرای رسانه احضار شده است.

اقدام فریباکارانه

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مفتی سعودی در حالی از جوانان عربستان خواست برای جنگ به سوریه نروند که صدور فتاوای تکفیری از سوی وهابیون و تحریک جوانان سعودی برای پیوستن به تروریستها در سوریه ادامه دارد.به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی در اقدامی فریبکارانه، که برای تبرئه دولت سعودی صورت گرفته، جوانان این کشور را تشویق کرد که به جنگ در سوریه نروند. وی خطاب به سعودی‌هایی که برای جنگیدن در کنار تروریستها در سوریه به این کشور سفر می‌کنند گفت: این مسئله اشتباه است و واجب عینی نیست.اظهارات مفتی عربستان با سخنرانی در مسجد تحت عنوان "انحراف جوانان، دلایل و راه حل ها" مطرح شد. سخنان وی در حالی مطرح می‌شود که وهابیون سعودی پیش از این بارها با صدور فتواهای تکفیری مردم را به جنگ با نظام بشار اسد تشویق می‌کردند و صدور چنین فتواهایی به کشتار بیشتر مردم در سوریه و نفوذ تروریست‌ها و افراد مسلح به سوریه تحت عنوان گروه‌های جهادی منجر شده است.

اقدام افتخارآفرین

جمهوری اسلامی آورده:تروریست‌های وابسته به جبهه النصره در تازه‌ترین "اقدام افتخارآفرین"!! خود با حمله به یک کلیسای مسیحیان در حومه ادلب اقدام به شکستن یک مجسمه حضرت مریم(س) کردند. به گزارش شبکه خبری العالم، بر اساس ویدئویی که توسط تروریست‌های وابسته به جبهه النصره منتشر شده است، آنها در اقدامی که سابقه بسیاری دارد، با حمله به یک کلیسای متعلق به مسیحیان ارتودکس در حومه ادلب علاوه بر غارت آن، یک مجسمه کوچک حضرت مریم(س) را شکستند تا به زعم خود با بت پرستی مبارزه کنند! در این ویدئوی کوتاه، یکی از اعضای جبهه النصره که پوشش پشتون دارد، ضمن بیان جملاتی به عربی با تکبیر دیگر همراهان خود این مجسمه کوچک را بر زمین می‌زند و نابود می‌کند. جبهه النصره و "داعش" دو گروه تروریستی فعال در سوریه هستند که به صورت مستقیم از بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان دستور می‌گیرند و حملات آنها به جریان‌های مسیحی، علوی، دروزی و شیعی نیز با اطلاع کامل آل سعود صورت می‌گیرد.

در ختم پدرم 7 بار مردم را خنداندم

روزنامه قدس به نقل از دانا نوشت: حجت الاسلام قرائتی در مراسم عزاداری همسر آیت‌ا... حائری شیرازی خطاب به حاضران گفت: شما به من غذا بدهید تا برای شما هم فاتحه بخوانم که این صحبت او با خنده حاضران همراه شد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده در مجلس عزای پدرم هفت بار مردم را خنداندم و بعد از آن به من نامه ای دادند که در آن نوشته شده بود که اینجا مراسم عزای پدرت است.

بازگشت شبکه العالم به ماهواره نایل ست

قدس از قول العالم نوشت: پخش برنامه های شبکه خبری بین المللی العالم پس از دو ماه از ماهواره «نایل ست» از سر گرفته شد.

همکاری بی سر و صدا درباره ایران

قدس از قول سایت انتخاب آورده: روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی با عنوان همکاری بی سر و صدای آمریکا و روسیه بر سر ایران نوشت: در حالی که آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافقی هسته ای با ایران است، از متحد دور خود یعنی روسیه نیز کمک می گیرد.

قطع پیامک یعنی شایعه

قدس نوشت:حجت الاسلام نصرا... پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی درباره قطع ناگهانی سرویس‌های پیامکی رسانه‌های خبری در مواقع حساس خبری از جمله مذاکرات ژنو گفت: قطع پیامک رسانه‌های خبری تنها موجب ایجاد فضای شایعه در جامعه می‌شود. وی افزود: این مسأله‌ای است که مسؤولان باید در قبال آن پاسخگو باشند چرا که این کار بدون دلیل مشخصی قابل قبول نیست.

توافق با آژانس در کدام چارچوب؟

روزنامه کیهان نوشت:خبرهای تأیید نشده، از پیشنهاد هیات ایرانی به آژانس برای صدور مجوز برخی بازرسی‌ها از جمله از سایت نظامی پارچین حکایت می‌کند.

این گمانه‌زنی را رویتر منتشر کرده و نوشته که «پیشنهاد عملیاتی» که در سخنان رضا نجفی نماینده ایران در آژانس مورد اشاره قرار گرفته می‌تواند شامل صدور اجازه بازرسی از سایت پارچین شود. اما صریح‌تر از ادعای رویتر، اظهارات ترو واریورانتا معاون یوکیا آمانو مدیرکل آژانس می‌باشد که گفته است «گفت‌وگوهای ما تمام مسائلی که تا به حال باقی‌مانده بود را دربر می‌گیرد. این گفت‌وگوها سر آغاز دور جدیدی از روابط میان ایران و آژانس است و چون داریم بر روی جزئیات مطالعه و کار می‌کنیم چیز بیشتری را نمی‌توانم بگویم، اما بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او در عین حال درباره بازدید از سایت پارچین گفت: مذاکرات جامع و شامل همه موارد از جمله پارچین بود.هم‌چنین رضا نجفی، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران نیز گفت: مذاکرات «مثبت» و «سازنده» بود و ما طرح جدیدی را روی میز گذاشتیم.ایسنا نیز از قول یک دیپلمات ایرانی فاقد نام نوشت: متن جدیدی میان ایران و آژانس در مذاکرات دو روز گذشته توافق شد که جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی که تاکنون مذاکره شده است می‌شود.وی تاکید کرد که متن جدید توافق شده میان ایران و آژانس براساس پیشنهاد جدید ایران و جایگزین مذاکرات دو سال گذشته خواهد شد.البته گفته شده که این توافق نهایی نشده است.

آنچه در این میان محل ابهام است، چند مسئله است. 1- نسبت توافق ایران و آژانس با مذاکرات 5+1 چیست؟ زیرا، بارها پیش آمده که با وجود هماهنگی آژانس با 5+1 و به رغم اذعان آژانس به فقدان سندی دال بر نظامی بودن یا انحراف برنامه هسته‌ای ایران، طرف غربی قواعد بین‌المللی و آژانس را دور زده و بر فشارهای خود افزوده است. 2- از کجا معلوم که بازرسی از پارچین آخرین توقع غرب و آژانس باشد و به سیاق چند توافق گذشته نظیر تدوین مدالیته و 6 سوال مدنظر آژانس، ابهام‌ها و اتهام‌های فاقد سندی که منشأ آن آمریکا و برخی محافل صهیونیستی است، پیش‌ کشیده نشود و بهانه فشارهای تازه نباشد؟ 3- غرب در ازای اقدامات سازنده ایران (که باید به تأیید مقامات عالی و مجلس شورای اسلامی و نهادهای ذی‌ربط برسد) قرار است متقابلا کدام اقدام سازنده را صورت دهد. تاکنون غربی‌ها اعلام کرده‌اند که در عمل حاضر به کاهش تحریم‌ها و فشارها نیستند و سوال این است که بنابراین اعتمادسازی یکسویه به راه به کجا می‌برد؟ 4- آیا آژانس حاضر است اسناد ادعایی خود را که هرگز حاضر نشده به ایران ارائه دهد، بالاخره ارائه دهد یا صرفا تبدیل به ابراز گمانه‌زنی و بهانه‌تراشی آمریکا شده است. 5- و بالاخره اینکه صفر کردن 10 سال بازرسی و اعلام ارائه پیشنهاد جدید از سوی ایران، آیا غفلت از دستاوردهای گذشته و عقب‌نشینی از موضع طلبکاری خود در قبال سیاسی‌کاری آقای آمانو در چند سال اخیر نیست؟!

انجمن روزنامه‌نگاران کجایش صنفی بود؟!

کیهان نوشت:همکار فراری نشریات زنجیره‌ای و عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تاکید کرد غیرسیاسی بودن این انجمن توقیف شده را باور نمی‌کند.نیک‌آهنگ کوثر در این زمینه نوشت: ممکن است دوستان خوب من هزاران بار قسم بخورند که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ عنوان اهل سیاسی‌کاری و بازی‌های سیاسی نبوده‌ است. ممکن است بگویند دغدغه آنها، کاملا حرفه‌ای بوده و غیرسیاسی... اما تجربه من از 3 سال حضور در جلسات هیأت مدیره به عنوان بازرس، غیر از این را می‌گوید. روزی که پرونده‌ها را بازگشایی کردم و بررسی مجدد نحوه عضویت در انجمن آغاز شد، با ده‌ها مورد برخورد کردم که افرادی، تنها و تنها برای گرفتن امکاناتی حداقلی، برخلاف اساسنامه عضو انجمن شده بودند و وقتی خط قرمز روی نام تعدادی کشیده شد، با اعتراض‌هایی روبه‌رو شدم؛ نه از اعضای عادی البته. گاهی وقت‌ها که جلسات هیأت مدیره تمام می‌شد و دوستان از محل انجمن برای بحث درباره بیانیه‌های حزبی استفاده می‌کردند، وقتی مدیر بخشی از حزب مشارکت در محل انجمن، از افراد مختلف برای عضویت در حزب مورد نظرش دعوت به عمل می‌آورد و... اسمش را چه می‌توان گذاشت؟

 ممکن است بگویند از وقت جلسه استفاده نمی‌شده، اما آنجا که محل نوشتن چرک‌نویس بیانیه این جبهه و آن سازمان نبود که!

وی در سایت اینترنتی خودنویس خاطرنشان کرد: اگر کسی به من بگوید که فعالیت انجمن سیاسی نبود، من قبول نمی‌کنم! وقتی محسن آرمین گفت نمی‌خواهد مجددا کاندیدای عضویت در هیأت مدیره شود، فکر می‌‌کنید چه کسی را به عنوان نامزد جانشین پیشنهاد کردند؟ هم‌حزبی دیگر محسن آرمین را! وقتی سوال می‌شد که فعالیت رسانه‌ای بخشی از اعضای هیأت مدیره چیست، می‌گفتند با ما گفت‌وگو شده، در حالی که عضو هیأت مدیره، عضو انجمن هم هست و عضو انجمن صنفی زمانی روزنامه‌نگار است که فعالیت روزنامه‌نگارانه هم بکند!... اگر کسی می‌خواهد عضو پیوسته باشد، نباید عضو پیوسته حزب و سازمانی سیاسی باشد. هویت او باید کاملا رسانه‌ای باشد.

چطور می‌توان کسی را روزنامه‌نگار دانست که در سال، کمتر از 10 مطلب نوشته اما در 100 جلسه سیاسی شرکت کرده و نقشی سیاسی بازی کرده است؟وی افزود: وقتی عضو یک دسته سیاسی وارد هیأت مدیره شود، وقتی یک فعال سیاسی که هویتش سیاسی است و نه رسانه‌ای، باید ترسید. ‌آیا نظر دادن و رای دادن‌هایش بر اساس منفعت حزبی نخواهد بود؟ باز هم می‌گویم؛ منکر کارهای خوب انجمن نیستم، اما بسیاری از سیاسی‌‌‌کاری‌ها را هم نمی‌توانم نادیده بگیرم.یادآور می‌شود انجمن صنفی روزنامه‌نگاران علاوه بر فعالیت‌های حزبی و سیاسی که خارج از اساسنامه آن بود، تبدیل به پایگاه رسانه‌ای گروهک‌های ضد انقلاب شده بود و برخی از اعضای شاخص آن هم اکنون ضمن پناهندگی به انگلیس و آمریکا در خدمت رسانه‌های دولتی این رژیم‌های استکباری قرار دارند.

برائت عارف از روزنامه بهار و عصبانیت مدعیان اصلاحات

کیهان نوشت:سلب مسئولیت عارف از عملکرد روزنامه هتاک بهار با واکنش یک سایت اصلاح‌طلب نزدیک به دولت مواجه شد.محمدرضا عارف در جلسه شورای مشورتی بنیاد امید ایرانیان، با اشاره به انتشار مقاله روزنامه بهار، گفته بود: «انتشار این مقاله آن هم در آستانه عید غدیر خم به دلیل سهل‌انگاری متولیان این رسانه موجب ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علی(ع) شده است و اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متاثر شدم.»عارف به مطالب برخی سایت‌های خبری که روزنامه بهار را منتسب به وی دانسته‌اند، اشاره کرد و افزود: «شخصا صاحب رسانه‌ای نیستم و تنها مطالبی که در سایت شخصی من منتشر می‌شود مورد تایید است.»سایت فرارو در واکنش به سخنان عارف نوشت: این سخنان محمدرضا عارف در شرایطی مطرح می‌شود که روزنامه بهار تنها رسانه حامی وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بوده است. عارف در شرایطی انتساب این روزنامه به خود را رد می‌کند که روزنامه بهار به صورت قراردادی در انتخابات ریاست جمهوری به پوشش تمام قد اخبار وی می‌پرداخت و گفته می‌شود در آن زمان 55 درصد سهام این روزنامه به حمید عارف (فرزند محمدرضا عارف) تعلق داشت.

فرارو افزود: هفته گذشته نیز خبرهایی به گوش رسید که بر‌‌ اساس آن 100 درصد سهام روزنامه بهار به بنیاد امید ایرانیان (بنیاد محمدرضا عارف) واگذار شده است.فرارو می‌نویسد: با وجود این که عارف انتساب روزنامه به وی را رد می‌کند اما دو روز پیش سید حسن رسولی یکی از نزدیکان عارف درباره یادداشت روزنامه بهار گفت «البته مجموعه آقای عارف و جریان اصلاح‌طلب موضوع انتشار این مقاله را محکوم کرده و به آقای پورعزیزی و هیئت تحریریه روزنامه بهار تاکید و توصیه شده است که در انتشار مطالب دقت بیشتری به خرج دهند تا شاهد چنین موضوعاتی در آینده نباشیم.» حال این سؤال مطرح است که اگر روزنامه بهار به مجموعه عارف تعلق ندارد پس چگونه این مجموعه به مدیر مسئول روزنامه امر و نهی می‌کند؟

سود راهبردی اسرائیل از دیپلماسی مخفیانه اوباما - نتانیاهو

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: سازش ایران و آمریکا، امتیازات و نتایج راهبردی چشمگیری برای اسرائیل دارد.یدیعوت آحارونوت نوشت: موفقیت مذاکرات بین ایران و 5+1، منافع راهبردی مهمی برای اسرائیل به دنبال دارد و ضمن اینکه برنامه اتمی نظامی(!) ایران را متوقف می‌کند، باعث توقف تاکتیک‌های خرابکارانه ایران در منطقه می‌شود و این همان چیزی است که اسرائیل با دیپلماسی و یا عملیات نظامی دنبال تحقق آن است.این روزنامه با اشاره به مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمینه صدور انقلاب اسلامی و حمایت از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیستی نوشت: نباید فتوای کمک ]امام[ خمینی به فلسطینی‌های سنی برای رهایی از یوغ دولت اسرائیل را از یاد ببریم. با سازش ایران با آمریکا منطقی است فرض کنیم که ایران مجبور است از فعالیت‌های خود در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی دست بکشد که این به نفع اسرائیل است.

یدیعوت آحارونوت در پایان نوشت: با توجه به دیپلماسی مخفیانه و بلندپایه «اوباما- نتانیاهو»، کاری که باید انجام دهیم این است که اطمینان داشته باشیم توافقنامه‌ای که با ایران امضا خواهد شد، توافقنامه‌ای معقول خواهد بود و این کشور را دست‌کم دو سال از دستیابی به توانایی سرهم‌بندی کردن سه یا چهار کلاهک هسته‌ای بازخواهد داشت. اگر بخواهیم، هر رویایی قابل تحقق است(!)

دیروز رئیس مجلس زوری امروز محور اجماع اصلاح‌طلبان!؟

روزنامه کیهان آورده:طیفی از اصلاح‌طلبان بازی با نام ناطق نوری را از سر گرفته‌اند. این کار که برای ایجاد بدگمانی بیشتر در میان اصولگرایان صورت می‌گیرد، موجب برخی دلخوری‌ها نزد کسانی چون محمدرضا عارف شده است.به دنبال اظهارات غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران مبنی بر اینکه «بعید نیست اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری در انتخابات مجلس اجماع کنند»، روزنامه‌های زنجیره‌ای آفتاب یزد و اعتماد به استقبال فضاسازی در این باره رفتند و این در حالی است که انتخابات مجلس دهم اسفند 1394 (دو سال و نیم دیگر!) انجام خواهد شد.

در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد از قول زیباکلام نوشت: آقای کرباسچی گزینه بسیار مناسبی را مطرح کرده است. به این دلیل که اجماع اصلاح‌طلبان بر روی آقای عارف باعث می‌شود که اصولگرایان به دست و پا بیفتند تا اجازه ندهند اصلاح‌طلبان به مجلس راه یابند، ما باید همان سیاستی را که در انتخابات ریاست جمهوری 92 در پیش گرفتیم در انتخابات مجلس دهم هم پیاده کنیم یعنی سرمایه‌گذاری بر روی شخصیتی که اصولگرایان را خیلی دچار ضدیت با اصلاح‌طلبان نکند.

زیباکلام می‌گوید: اگر ما به دنبال این باشیم که آقای عارف به ریاست مجلس دهم برسد، همانطور که گفتم این یعنی رد صلاحیت گسترده دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آینده در این صورت درست است که ما عارف را به مجلس فرستادیم اما از طرفی با رد صلاحیتی که برای اصلاح‌طلبان به وجود می‌آید عارف هرگز در بدنه مجلس دارای رأی خاصی نمی‌باشد. زیرا که در انحصار اصولگرایان است. اما اگر اصلاح‌طلبان بر ناطق اجماع کنند، حساسیت‌ها برای رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلب‌ها به حداقل خواهد رسید.

وی همچنین به آریا گفته «فایده این کار این است که ناطق نوری و اصولگرایان معتدل مجبور می‌شوند جلوی رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب را بگیرند.

 اگر اصلاح‌طلبان بدون توجه به ناطق نوری و با محوریت عارف بخواهند وارد مبارزات انتخاباتی شوند تقریباً تمامی نامزدهای تابلودار اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند. بنابراین دلیلی ندارد که ما به دنبال گزینه‌ای باشیم که می‌دانیم هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. آقای ناطق نوری رئیس مجلس دهم می‌شود و محمدرضا عارف نائب رئیس اول و سایر اصلاح‌طلبان جز هیأت رئیسه مجلس خواهند شد و علی لاریجانی هم می‌تواند رئیس یک فراکسیون شود.با این حال آذر منصوری از اعضای حزب منحله مشارکت گفته که «متعجبم چگونه برخی مباحث درباره اجماع روی اشخاص خاص در انتخابات مجلس بیان می‌شود چرا که اصلاً در جلسات شورای مشورتی اصلاح‌طلبان مشخص نشده که حتی ساز و کار ورود به انتخابات مجلس چگونه باشد.

حسن رسولی از اعضای ستاد انتخاباتی عارف نیز در گفت‌وگو با «فرارو» به اظهارات کرباسچی واکنش منفی نشان داد و گفت این مباحث منتهی به توسعه اختلافات درون جریانی می‌شود و کاری شتاب‌زده است.فرهمند علی‌پور همکار فراری نشریات زنجیره‌ای ضمن تحلیل در سایت مشرق پارسی (وابسته به روزنامه الشرق الاوسط) با پیش کشیدن بحث اجماع اصلاح‌طلبان حول محور ناطق نوری، نوشت: «یک سال پیش چهره‌هایی شاخص اصلاح‌طلب که امیدی به حضور مجدد در قدرت نداشتند همراه با برخی از اصولگرایان معتدل در تلاش برای قانع کردن ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بودند. موضوعی که ناطق نوری آن را رد کرد. این اجماع یک بار دیگر می‌تواند از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حول ناطق نوری شکل بگیرد.

 اما وضعیت محمد رضا عارف چه خواهد شد؟ فردی که تلاش بسیار کرد نظر اصلاح‌طلبان را برای حمایت از خود در انتخابات ریاست جمهوری جلب کند. او در این هفته‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کرده تا برای مجلس دهم و کرسی ریاست مجلس آماده شود. اما آیا برای اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف دارای چنان جذبه‌ای خواهد بود که بتوانند او را محور اجماع خود قرار دهند و ردای ریاست مجلس را بر تن او اندازه کنند؟ یا آنگونه که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شاهد بودیم یکبار دیگر اصلاح‌طلبان چهره‌ای قدرتمندتر را به او ترجیح خواهند داد و او را تنها در حد یک نامزد و نه سر لیست و شاخص نامزدهایشان معرفی خواهند کرد».شایان ذکر است رسانه‌های زنجیره‌ای در دوره تلاقی مجلس پنجم با دولت اصلاحات، بارها از قول اصلاح‌طلبان نوشتند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم»!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها