زالی: نتایجی در پرونده مرحوم کیارستمی به‌دست آمده است

"خطای پزشکی" در کشور کمتر از یک‌‌درصد است

اوایل همین هفته بود که مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای درمانی وزارت بهداشت، چراغ سبز را به سازمان نظام پزشکی نشان داد و عنوان کرد که هم‌اکنون بحثی در مورد اصلاح تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح نشده است تا بررسی شود، اما اگر سازمان نظام پزشکی درخواست افزایش تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی را به‌صورت رسمی مطرح کند، این پیشنهاد در شورای عالی بیمه به ریاست وزیر رفاه بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۶۴۱۸

پس از این اظهارنظر بود که روز گذشته، رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری با خبرنگاران از بازنگری تعرفه‌های خدمات پزشکی بخش خصوصی در نیمه دوم امسال خبر داد و اظهار کرد که این موضوع به کمیته کارشناسی مرتبط سپرده شده و جلسات کارشناسی برای بازنگری تعرفه‌ها در نیمه دوم سال انجام شده است.

علیرضا زالی وعده داد که تا یک یا دو هفته آینده جلسات رسمی بررسی این موضوع آغاز می‌شود و پس از پایان جلسات، نتیجه به اطلاع عموم می‌رسد.

این مقام مسئول یادآور شد که هم‌اکنون با وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر همکاری داریم و امیدواریم که تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی مطابق قیمت‌های واقعی، بازنگری شود.

البته بازنگری تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی در نیمه دوم سال، به این معنی است که باید انتظار داشته باشیم در شش ماهه دوم امسال، خدمات پزشکی بخش خصوصی گران‌تر از میزان فعلی شود، زیرا وقتی صحبت از بازنگری و واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی می‌شود، این بازنگری به معنای نزدیک شدن میزان تعرفه‌های پزشکی با نرخ تورم و متناسب شدن تعرفه‌ها با هزینه واقعی خدمات ارائه شده است.

اما زالی تصریح می‌کند که این بازنگری باید به‌گونه‌ای باشد که به مردم فشار اقتصادی زیادی وارد نشود و در این رابطه هم تقویت نظام بیمه‌ای کشور ضروری است؛ همچنین هر چه این تعرفه‌ها منطقی‌تر و علمی‌تر باشد، جامعه پزشکی رابطه‌اش با مردم از شفافیت بیشتری برخوردار خواهد شد و در نهایت نتیجه‌اش این می‌شود که رابطه مالی پزشک و بیمـــار هم قطع می‌شود.

حال با توجه به این‌ که تنها ده روز دیگر به شروع نیمه دوم سال باقی‌مانده است، انتظار می‌رود نتیجه تصمیم‌گیری برای تغییر تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی در این بازه زمانی ده روزه اعلام شود، تا حداقل در این شش ماه مانده به پایان سال، تکلیف دقیق تعرفه‌های بازنگری شده روشن شود.

مطابق آمارهای وزارت بهداشت، امسال تعرفه‌های خدمات پزشکی در بخش دولتی حدود 18 درصد و برای بخش خصوصی حدود 29 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و همین متناسب نبودن تعرفه‌های پزشکی با میزان تورم، موجب نارضایتی بسیاری از پزشکان شاغل در بخش خصوصی شده است.

از سوی دیگر، تعرفه‌های فعلی بخش خدمات پزشکی نتوانسته است رضایت بیمار را هم به دنبال داشته باشد، زیرا به‌دلیل واقعی نبودن میزان تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی، برخی پزشکان تلاش می‌کنند تا با گرفتن زیرمیزی از بیماران، به صورت غیررسمی تعرفه‌های پزشکی را افزایش بدهند.وجود همین مشکلات باعث شده که هم‌اکنون تعرفه‌های پزشکی به عنوان یکی از پاشنه آشیل‌های نظام بهداشت و درمان شناخته شود و به همین دلیل، تعیین منطقی تعرفه‌های پزشکی و بازنگری در تعرفه‌ها برای نیمه دوم سال، از عمده اصلاحاتی است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از رئیس جدید سازمان نظام پزشکی انتظار دارند.

بازگشت تعرفه‌گذاری به وظایف سازمان نظام پزشکی

مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، وظیفه تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی از سازمان نظام پزشکی سلب شده است و وزارت بهداشت این وظیفه را بر‌عهده دارد.

یعنی هم‌اکنون وظیفه تعیین نرخ خدمات پزشکی در بخش دولتی و بخش خصوصی با وزارت بهداشت است و از نظر قانونی سازمان نظام پزشکی نمی‌تواند میزان حق ویزیت بیماران و نرخ خدمات پزشکی ارائه شده در بخش خصوصی را تعیین کند.

زالی روز گذشته در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد به احتمال زیاد، تعرفه‌گذاری خدمات درمانی در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار می‌شود و اظهار کرد، مجلس شورای اسلامی هم تمایل دارد که سازمان نظام پزشکی متولی تعرفه‌گذاری خدمات درمانی در بخش خصوصی باشد.

البته در حالی که هنوز دو سال دیگر تا پایان برنامه پنجم توسعه مانده است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که تا سال 1394، تعرفه‌گذاری خدمات درمانی در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شود، اما زالی معتقد است که بازخوردهای فعلی نمایندگان مجلس به گونه‌ای است که آنها هم تمایل دارند تعرفه‌گذاری را به سازمان نظام پزشکی واگذار کنند.

وی درباره نحوه تعرفه‌گذاری از سوی سازمان نظام پزشکی هم عنوان کرد، در سال قبل، تغییری در تعرفه‌های خدمات پزشکی ایجاد نشد، اما در بازنگری این تعرفه‌ها تلاش می‌شود که پزشکان عمومی و ماماها به سازمان‌های بیمه‌گر، تعرفه‌های بیشتری را پرداخت کنند.

به اعتقاد زالی، در این بازنگری باید تعرفه زایمان طبیعی به‌حدی جذاب شود تا پزشکان این نوع زایمان را در دستور کار خود قرار دهند و آمار زایمان سزارین نیز کاهش پیدا کند.

نکته مهم دیگری که زالی ضمن صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، بحث تغییر تعرفه پزشکانی است که در رشته دیگری نیز تخصص دارند.

مطابق اظهارنظر رئیس سازمان نظام پزشکی، چون برخی پزشکان عمومی همزمان PHD رشته دیگری دارند، به منظور ترویج فرهنگ ارتقای علمی و حرفه‌ای، این موضوع هم در بازنگری مورد توجه قرار خواهد گرفت تا این گروه از پزشکان هم مثل یک پزشک متخصص، درآمد داشته باشند.

در بحث تعرفه‌های پزشکان عمومی نیز زالی عنوان کرد که در صورت بازنگری تعرفه‌ها، پزشکانی که بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت دارند، تعرفه‌هایشان تا ۱۵ درصد قابل افزایش است.

افزایش تعرفه پزشکان عمومی سال‌های متوالی است که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود و به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان، در صورتی که بیمه‌ها سهم بیشتری از تعرفه خدمات ارائه شده از سوی پزشکان عمومی را تقبل کنند، استقبال مردم برای استفاده از خدمات پزشکی عمومی بیشتر می‌شود و خودبه‌خود نظام ارجاع بیمار نیز اصلاح خواهد شد؛ به گونه‌ای که دیگر بیمار با کوچک‌ترین علائم بیماری، ابتدا به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کند.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها