29 تیر سالروز عملیات والفجر2

نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ

عملیات والفجر «2» نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ است که در منطقه مرزی پیرانشهر و بلندی های حاج عمران به اجرا در آمد.
کد خبر: ۵۸۰۹۱۶
نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ

عملیات والفجر «2» نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ است که  از سلسله عملیات‌های «والفجر»  بوده و در 29 تیرماه 1362 در منطقه مرزی پیرانشهر و بلندی‌های «حاج‌ عمران» در شمال غربی ایران، توسط یگان‌های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمد.

حمله در ساعت 24 با رمز «یا الله یا الله یا الله» آغاز شد. هدف نیروهای خودی تجزیه و انهدام نیروی دشمن و فتح چندین ارتفاع مهم منطقه به منظور خارج ساختن شهرهای مرزی از آتش سنگین توپخانه و دید دشمن بود. به این ترتیب «پادگان حاج عمران» آزاد و نیروهای ایرانی بر شهر «چومان مصطفی» عراق مسلط شدند.

در این عملیات همچنین تردد افراد ضدانقلاب و نفوذ آنها از سوی خاک عراق به ایران محدودتر و زمینه برای اجرای عملیات نفوذی به قلب دشمن فراهم شد. به ویژه آنکه شهر «اربیل» و «کرکوک» عراق و تأسیسات نفتی شهر کرکوک به محل استقرار نیروهای خودی نزدیک بود.

در این عملیات 16 گردان از سپاه پاسداران و شش گردان پیاده و یک گردان مکانیزه از ارتش شرکت داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی را انجام می‌داد.

طی این عملیات و در همان ساعات نخستین، ضمن آزادسازی چندین روستای منطقه، گمرک پیرانشهر به دست نیروهای ایرانی افتاد و تا پایان دو هفته نبرد و درگیری چندین تنگه مهم و ارتفاعات معروف منطقه و مجموع 200 کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق آزاد شد.

همچنین پنج فروند هواپیمای عراق، 10 فروند چرخبال، 40 دستگاه تانک نفربر زرهی، 45 دستگاه خودروی مهمات و خودروهای دیگر و چندین قبضه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین از ارتش عراق منهدم و شماری از یگان‌های کماندویی، مکانیزه و پیاده آنها متلاشی و بیش از 4200 تن از نیروهای بعثی عراقی کشته، زخمی یا اسیر شدند.

در میان غنایم به دست آمده از ماشین جنگی صدام، 20 دستگاه تانک و نفربر، 12 قبضه انواع توپ، 50 دستگاه خودروی نظامی، چندین دستگاه خودروی مهندسی، صدها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تیربار و خمپاره‌انداز به چشم می‌خورد.

از جمله اتفاقات مهم در این عملیات، شهادت محمد بروجردی قبل از عملیات، شهادت حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور فرمانده لشکر 14 امام حسین علیه‌السلام در حین عملیات و شهادت شهید ذبیح‌الله عاصی‌زاده فرمانده تیپ 18 الغدیر است. این عملیات مدت 14 روز طول کشید.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها