24 درصد فرهنگیان بازنشسته تهران مستأجرند

بازنشستگی شاید پایان سال‌ها کار ممتد و رسیدن به آرامش نسبی باشد، ولی برای بازنشسته‌های آموزش و پرورش سرآغاز دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی است.
کد خبر: ۹۹۴۷۴۶
24 درصد فرهنگیان بازنشسته تهران مستأجرند

حدود 750 هزار بازنشسته فرهنگی کمتر از یک و نیم میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند و عده‌ای معدود از آنها که جزو موارد خاص محسوب می‌شوند حدود دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

تنگدستی و عسر و حرج میان بازنشستگان عریض و طویل‌ترین دستگاه دولتی کشور به حدی است که یدالله پویان، مدیرعامل کانون بازنشستگان این وزارتخانه نسبت به وضعیت معیشت و نحوه گذران زندگی آنها نگران است و می‌گوید ای کاش مسئولان به این می‌اندیشیدند که یک بازنشسته سالمند عائله‌مند با انواع و اقسام بیماری‌ها با این مبالغ چطور می‌تواند زندگی کند.

او می‌گوید کانون، بررسی ای انجام داده و مشخص کرده 24 درصد از بازنشسته‌های ساکن در تهران، این شهر هزار مشکل، خانه ملکی ندارند و در پایان راه زندگی همچنان مستاجرند.

این وضع دشوار زمانی تشدید می‌شود که بدانیم بررسی‌های کانون نشان می‌دهد تا سال 94، نرخ تورم تا 67 درصد بیشتر از نرخ افزایش حقوق بازنشسته‌های فرهنگی بوده و به این ترتیب قدرت خرید بازنشسته‌ها تا 67درصد کمتر شده است، درحالی که ماده 25 قانون مدیریت خدمات کشوری بصراحت می‌گوید حقوق بازنشسته‌ها هرسال باید مطابق نرخ تورم افزایش یابد.

پویان اینها را اضافه می‌کند به مشکلات درمان فرهنگیان بازنشسته و بیمه تکمیلی نه چندان حمایتگر آنها که سقف همه اعمال جراحی برای بازنشسته‌ها درطول یک سال را 15 میلیون تومان تعیین کرده و کفاف تنوع بیماری‌های محتاج به جراحی بازنشسته‌ها را نمی‌دهد.

مدیرعامل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش تاکید می‌کند اگر زودتر فکری به حال بازنشسته‌های قبل از سال 86 این وزارتخانه نشود (سال آغازاجرای قانون مدیریت خدمات کشوری که باعث شد حقوق و مزایای شاغلان ازآن تاریخ به بعد بالاتر برود و در نتیجه حقوق بازنشستگی این افراد نیز قابل قبول شود) ادامه حیات برایشان دشوار خواهد بود.

مریم خباز - جامعه

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها