شهر توریستی و تاریخی چالوس بدون شک یکی از خاطره سازترین شهرهای کشور است. اکثر ایرانیان حداقل یکبار از چهارمین جاده زیبای جهان یا همان جاده چالوس عبور کرده و از تونل کندوان، گردنه هزارچم، جنگل عباس آباد، سواحل رادیو دریا، مراتع وسیع، رودها و نمک آبرود و بسیاری دیگر خاطرات بسیاری دارند.
کد خبر: ۹۵۶۵۰۹
آزادسازی سواحل چالوس/توسعه شهر در چهارمیخ بوروکراسی/ منطقه آزاد چالوس، آری یا نه؟

توانایی ها و فرصت های ذاتی این شهربهانه ای شد تا جام جم آنلاین با مهندس علیرضا طاهری نسب، شهردار چالوس درباره این شهر گفت و گو کند.

آقای مهندس، چهره امروزی چالوس چگونه است؟

چالوس، شهری زیبا و تاریخی است و در شمار شهرهای توریست پذیر کشور است. این شهر از مهمترین ورودی های استان مازندران محسوب می شود و به دلیل مواهب طبیعی و موقعیت اقلیمی، مکان مناسبی برای سرمایه گذاری، تولید و بازگشت سریع سرمایه است.

ابتدای مصاحبه آیا خبر خوشی برای مردم و مخاطبان دارید؟

بله، خبرخوش اینکه در یکسال گذشته 10 کیلومتر از مجموع 15 کیلومتر سواحل شهر چالوس آزادسازی شده و در اختیار شهرداری قرارگرفته است. چالوس، سواحل زیاد، جنگل، شالیزار و مزارع و مناطق گردشگری بسیاری دارد، اما یک « اگر بزرگ» هم دارد که این اگر به چالشی برای منطقه تبدیل شده است.

این « اگر بزرگ» چیست که از آن به عنوان چالش یاد می کنید؟ بیشتر توضیح می دهید؟

من به عنوان شهردار و یک مسئول اجرایی، به هیچ عنوان از چهره و وضعیت فعلی چالوس رضایت ندارم. در برخی امور که مستقیم به توسعه پایدار شهر مربوط می شود، هماهنگی مناسبی میان دستگاه های اجرایی وجود ندارد. به عنوان نمونه از ابتدای امسال تاکنون چند سرمایه گذار کارآفرین برای مواردی همچون زیباسازی سواحل، راه اندازی کشتی دریایی، هواپیمای دریایی، رستوران دریایی، کارخانه های تولیدی وغیره مراجعه کرده اند اما وقتی فضای زمان بر کار را دیدند، انرژی و انگیزه اولیه خود را از دست دادند.

منظور از فضای زمان بر کار چیست؟

یک سرمایه گذار برای راه اندازی یک پروژه می بایست با ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، بنادر و کشتیرانی، شهرداری، دهیاری، ادارات آب و برق و گاز و بسیاری دیگر نامه نگاری و هماهنگ کند. این هماهنگی ها به بوروکراسی مطول و زمان بری تبدیل می شود که سرمایه گذار را دلسرد و فراری می کند. نیامدن سرمایه گذار یعنی کاهش فرصت های شغلی و افزایش بیکاری. در یک کلام دست اندازهای اداری به توسعه پایدار چالوس آسیب می زند و چند سالی است که چالوس به جای حرکت در مسیر توسعه پایدار، درجا می زند.

بسیاری از مسافران از آلودگی و ضعف در نظافت سواحل چالوس ناراحت اند. چرا اینگونه است؟

درست است که دو سوم سواحل چالوس را آزادسازی کرده ایم اما واقعیت این است که نتوانستیم خدمات خوبی به مردم شهر و یا گردشگران ارائه کنیم. سواحل چالوس شرایط مناسبی برای پذیرش گردشگر ندارد. این ضعف شامل داخل شهر هم می شود که چالوس عاری از شاخص ها و معیارهای مناسب یک شهر توریست پذیر شده است. کم نیستند مسافرانی که گویا برای تولید زباله به سواحل شمالی می آیند. روزانه چندین تن زباله در سواحل، داخل و بیرون شهر و در مسیر جاده چالوس تولید می شود. مهار این مقدار زباله با توجه به محدودیت های منابع انسانی و مالی شهرداری چالوس امری بسیار مشکل و سنگین است. بی راه نیست اگر بگویم طرحی کاربردی و موثر برای ساماندهی دریا وجود ندارد.

اشاره به جاده چالوس داشتید، تکلیف این جاده به کجا رسید؟

مدیریت و کار عملیاتی در این جاده که چندین دولت را به خود مشغول داشته در اختیار وزارت راه است و به شهرداری چالوس ارتباط چندانی ندارد. ما هم خواهان این هستیم که فعالیت های راه سازی شتاب بیشتری گیرد چرا که ترافیک سنگین این مسیر نه تنها برای مسافران خسته کننده بلکه برای ما هم هزینه بر است. اما قول های داده شده حکایت از راه اندازی یک فاز در سال 96 و راه اندازی کل مسیر تا 5 سال آینده دارد.

خبرهایی مبنی بر منطقه آزادشدن شهرهای چالوس و نوشهر مطرح می شود، آیا این اخبار صحیح است؟

خیر، پیش از این بحث نوشهر و چالوس به عنوان منطقه آزادشدن مطرح شده بود که نماینده چالوس در مجلس نیز پیگیری های فراوانی داشته است اما در سفری که رییس جمهور محترم به مازندران داشتند مخالفت خود را با این امر اعلام داشته و معتقدند که 2 یا 3 بندر آزاد در مازندران وجود دارد و کافی است و چالوس و نوشهر بستر لازم را برای ورود به بحث مناطق آزاد ندارند.

و سخن پایانی شهردار چالوس؟

چالش بزرگی که چالوس با آن دست به گریبان است، جابجایی زیاد و سریع مدیران اجرایی شهر است. به عنوان مثال در چهار سال گذشته چهار شهردار برای چالوس تودیع و معارفه شدند. بنابراین کوتاهی زمان مدیریت این فرصت را از مدیران می گیرد تا برنامه های میان مدت و یا بلندمدت را برای شهر تعریف کنند. این امر، به غیر از وجود نگاه های سیاسی و حاشیه سازی های جناحی است که برای مدیران اجرایی شهر ایجاد می شود. با این حال، من با همکاری مردم چالوس تمام تلاش خود را برای بهبود وضع موجود شهر بکار گرفته ام و امیدوارم در این مسیر خدمتگزار خوبی برای مردم شهر باشم.
محمد زندکریمخانی – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
یك همشهری
-
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
باسلام خدمت شهردارمحترم چالوس، واقعاشهرداری چه وظایفی درقبال مردم دارد؟چرامردم هیچ پیشرفتی را درشهرنمیبینندو فقط چهره شهرتبدیل به شهربنرهاو بیلبوردهاشده وفقط فكركسب درآمدبرای شهرداریها و شوارهاست.هرنماینده ومسئولی چندروزی در این سیستم بدون هیچ كارایی میادومیره!البته سوا ازنگرانیها برای عدم توانایی همه جانبه چالوس برای جذب توریسیم بایدكمی شاكرباشیم كه سرمایه گذارانی كه فقط فكرجیبشون هستندوكاری به اشتغال جوونای اینجاندارنددرپروسه طولانی مجوزهاگیركنند البته كه بسیاری ازاین میلیاردهاباپول قانون رو دورزده ومجوزهای غیرقانونی برای كسب درآمدهای آنچنانی وحتی عدم ایجادهرگونه شغل مناسب كه شماحرفش رومیزنید میگرند.شماببین برجهای ساحل قو بااین شهرچه كرد؟!ایا ثوابش به جوونای بیكارمنطقه رسیدیاكه بانكهااجاره های هنگفتی دادن اجازه كردن وپولدارای دیگه هم مغازه خریدن كه همگی قصددرآمدهای انچنانی كردن نه ایجادشغل تازه ترافیك وورشكستگی خرده فروشا وصنایع كوچك كمترین خسارتی است كه این برجهاخواهند زد.شماهم همین رو میخواهید؟!شمادنبال زیبایی شهرید؟یااشتغال جوونای بیكاری كه روبه اعتیادآوردن؟!پس بوروكراسی اشتغال چی میشه؟ایجاد كارخانه ها ویاكارگاه و حمایت از اوناچی میشه؟شماچه كاری بلد هستید كه مهمترین پست شهری رو اشغال كردید؟خداناظربراعمال شماست.....(لطفاچاپ كنید)
موسوی
-
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
كار بسیار خوب و خدا پسندانه ای در جهت آزاد سازی 10 كیلو متر از اراضی مشرف به دریا توسط شهرداری و فرمانداری چالوس انجام شده كه جا دارد از همه دست اندركاران تشكر ویژه شود . ان شاالله شاهد آزاد سازی 5 كیلومتر باقیمانده و نیز توسعه این اقدام مردمی در تمامی سواحل شمال و جنوب كشور باشیم تا حداقل این حقوق طبیعی مردم نجیب ایران در استفاده از زیبائی های دریاها را حفظ كرده باشیم . پیشنهاد میكنم كه دست اندركاران و هیئت محترم دولت پاداش ویژه ای برای متولیان امر تدارك و اعلام نمایند.
ف . خلج
-
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
حرف های خوب و واقعیت است. باز خدا رو شكر یك مسئول هست كه به راحتی از چالشا و كاستی ها بگوید. مدیریت كردن در شهری كه بیشتر به محل گذر مسافران شهرهای دیگر تبدیل شده خیلی سخت است. تا مسافران رعایت نكنند چالوس تمیز و بی زباله نخواهد شد. آفرین شهردار جوان. موفقیت شما موفقیت مردم شهر است.
شمال ایران
-
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
با سلام لطفا مشكل و معضل ترافیك در چالوس حل شود و باید چندین پاركینگ طبقاتی در چالوس احداث گردد

نیازمندی ها