روز پرترافیک گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایران در نیویورک

رئیس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است با سران کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ترکیه و همچنین رهبران مسلمان جامعه آمریکا دیدار کرد. به گزارش ایرنا، موضوع برجام و ضرورت پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، یکی از مباحثی بود که بویژه در دیدارهای حسن روحانی با مقامات اروپایی مورد تاکید قرار گرفت و رئیس‌جمهور، رفع مشکلات بانکی را بخشی از تعهدات طرف مقابل دانست که تاکنون انجام نشده است. حسن روحانی در دیدار ترزامی، نخست‌وزیر انگلیس برجام را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه‌ای برای همکاری‌ها دانست و تاکید کرد: همه طرف‌ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند.
کد خبر: ۹۴۷۸۵۲

روحانی بهره‌مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهار کرد: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می‌تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

وی با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران ـ لندن در سال‌های اخیر افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می‌توانیم بر ذهنیت‌های منفی تاریخی غلبه کنیم.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و با تاکید بر این‌که منطقه ما مسائل پیچیده‌ای دارد و جز راه‌حل سیاسی، مسیری برای حل آنها وجود ندارد، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه، عراق و یمن است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این دیدار با بیان این که برای حل مشکلات بانکی و بیمه‌ای و بهره‌مندی اطمینان بخش ایران از فرصت‌های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند.

رهبران اروپا باید به بانک‌ها اطمینان دهند

رئیس‌جمهور در دیدار فرانسوا اولاند هم گفت: نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین علاوه بر پایبندی، اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند.

روحانی ایجاد تحرک در روابط تهران ـ پاریس را ضروری خواند و با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مفاد توافق‌های میان دو کشور اظهار کرد: برای ایران توسعه روابط با فرانسه همواره از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ مانعی برای توسعه روابط اقتصادی، علمی، فنی و سیاسی با فرانسه وجود ندارد.

رئیس‌جمهور گفت: باید از فضای پسابرجام به نفع دو ملت در عرصه اقتصادی و فناوری استفاده کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و اهمیت وحدت همه کشورها در مبارزه با این معضل جهانی اشاره و تصریح کرد: تروریست‌های خشن و بی‌رحمی که منطقه ما را ناامن کرده‌اند سایر نقاط جهان را هم می‌توانند ناامن کنند و ایران اسلامی آماده همکاری بیشتر با اروپا بویژه فرانسه درمبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های تهران - پاریس در همه عرصه‌ها تاکید کرد و گفت: باید از فرصت برجام برای توسعه هر چه بیشتر روابط به نفع دو ملت بهره گرفت و بر تعهداتی که از سوی اعضا توافق شده، به طور کامل پایبند بود.

اراده تهران و آنکارا برای حل بحران‌های منطقه‌ای

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر این‌که ایران در همه مراحل دوست و برادر و کنار ترکیه خواهد بود، گفت: آماده‌ایم تا روابط خود را با آنکارا در همه بخش‌ها از حمل و نقل، صنعت و انرژی توسعه دهیم. روحانی به کودتای اخیر در ترکیه اشاره و اظهار کرد: وقوع ناامنی و کودتا علیه دولتی که در ترکیه با رای مردم حاکمیت دارد، برای ما بسیار ناراحت‌کننده بود و ایران از همان لحظات نخست، تمام امکانات خود را برای ثبات و امنیت در ترکیه به کار گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که کودتا در ترکیه را در ادامه سلسله حوادثی می‌بینیم که برخی قدرت‌ها علیه منطقه ما طراحی کرده‌اند، گفت: تردیدی نداریم که با تلاش مشترک می‌توانیم جلوی مسیری را که دشمن علیه ما طراحی کرده است، سد کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت دولت و ملت ایران از ترکیه در برابر کودتای اخیر در کشورش گفت: اطمینان داریم که ایران در ادامه این روند، حمایتش را از ترکیه قطع نخواهد کرد.

فرصتی دوباره‌ برای تبدیل ایتالیا به شریک نخست تجاری ایران در اروپا

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا نیز گفت: ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که بار دیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.

روحانی با بیان این که رهبران اروپا باید به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملت‌ها و شرکت‌های ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.

نخست‌وزیر ایتالیا نیز با اشاره به اعزام یک هیات بلندپایه ایتالیا به تهران طی ماه‌های آینده تاکید کرد: در بحث روابط بانکی، بیمه دولتی ساچه ایتالیا آماده ارائه تضمین‌های لازم است.

دنیای اسلام از شرایط دشوار کنونی عبور خواهد کرد

رئیس‌جمهور در دیدار رهبران مسلمان جامعه آمریکا، ضرورت تقویت وحدت و یکپارچگی در دنیای اسلام را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز اصل اساسی برای همه دولت‌های اسلامی و متفکران مسلمان، حفظ و ارائه چهره واقعی اسلام است و برای حفظ منافع مسلمانان، باید روی اشتراکات خود که همانا قرآن، سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است، تمرکز کرد.

رئیس‌‌جمهور اظهار کرد: دین مبین اسلام و مسلمانان در طول قرن‌های گذشته با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند اما در همه مقاطع تاریخی، مصلحین و متفکرین دنیای اسلام و مجاهدین واقعی توانستند از دین و فرهنگ اسلام بخوبی صیانت کنند. روحانی با بیان این‌که در دنیای امروز معضلی را پیش پای مسلمانان به‌وجود آوردند که ظاهر آن تقابل دین با دین و باطن آن تقابل باطل با حق است، اظهار کرد: اگر امروز شرایطی فراهم آمده که برخی جوانان مسلمان در کشورهای مختلف به این احساس رسیده‌اند که باید از تعالیم اسلام و مسلمانی خود فاصله بگیرند تا بتوانند در امنیت فکری و روحی قرار داشته باشند، این همه به دلیل قرائت انحرافی از اسلام و آموزه‌های دینی توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری است. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که دنیای اسلام از شرایط دشوار کنونی عبور خواهد کرد، گفت: تردیدی نداریم که حق دائمی است و باطل برای دوران کوتاهی کارایی داشته و سرانجام از بین خواهد رفت، اما در عین حال مسئولیت‌های بسیار بزرگی بر دوش حکومت‌ها و متفکرین مسلمان وجود دارد تا چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کنند. دیدار با روسای جمهوری کشورهای سوئیس و اسلوونی از دیگر برنامه‌های دیروز روحانی بود. رئیس ‌جمهور همچنین دیروز با بان‌کی‌مون،‌دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها