فرمانده انتظامی خوزستان خبر داد:

طرح عملیاتی برای امنیت زوار

این روزها مهران، شلمچه و چزابه برای استقبال از زائران آماده می‌شوند

تعظیم مرزها به زائران اربعین

فقط 60 روز دیگر تا گردهمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی مانده و دلباختگان حسینی از هم‌اکنون در تدبیر و تدارک باشکوه‌ترین پیاده‌روی معنوی جهان هستند. مسئولان اما در تکاپوی رفع کمبودها و آماده‌سازی امکانات لازم در مرزها هستند که محل خروج جمعیت میلیونی زوار کشورمان به سمت عراق و سرزمین کربلاست.
کد خبر: ۹۴۷۵۴۸
تعظیم مرزها به زائران اربعین

به گزارش جام‌جم، مراسم اربعین در چند سال اخیر با استقبال گسترده مردم کشورمان مواجه شده، به طوری که سال گذشته بیش از سه میلیون نفر ایرانی با سفر به عتبات در این آیین معنوی باشکوه شرکت کردند. امسال نیز همچون سال گذشته، سه مرز مهران در استان ایلام و شلمچه و چزابه در استان خوزستان برای ورود به عراق در ایام اربعین حسینی در نظر گرفته شده است. اما این سه مرز در سال گذشته آنچنان که باید نتوانستند پاسخگوی نیاز جمعیت میلیونی زائران باشند.

امسال اما شرایط شاید کمی سخت‌تر هم باشد، زیرا پیش‌بینی می‌شود به دلیل تعطیلی حج عمره و تمتع، استقبال بیشتری از آیین پرشور اربعین حسینی بشود، گرچه مسئولان با پیش‌بینی این امر و برای رفع کاستی‌های سال گذشته، از چندی قبل ستاد مرکزی اربعین را متشکل از همه دستگاه‌ها در وزارت کشور تشکیل داده و از برنامه‌ریزی برای ورود و خروج هدفمند و مشخص زائران از مرزها خبر داده‌اند تا چون سال گذشته شاهد ازدحام جمعیت و کمبود امکانات در یک مرز مشخص نباشیم.

در این جاده همچنان با احتیاط برانید

سال گذشته بیش از یک میلیون و 350هزار نفر از مرز مهران در استان ایلام وارد عراق شدند و مهم‌ترین عاملی که موجب نارضایتی آنان شد، ترافیک سنگین در جاده نامناسب و تعریض نشده ایلام به شهر مهران و مهران تا پایانه مرزی بود که حوادث تلخی چون برخورد یک دستگاه مینی بوس با خودروی سواری پژو و کشته و زخمی شدن 14 نفر را هم به دنبال داشت.

استاندار ایلام در این باره به جام‌جم می‌گوید: سال گذشته بیش از 60 درصد از زائرانی که مرز مهران را برای سفر به کربلا انتخاب کردند، با خودروی شخصی وارد شهر مهران شده و پس از پارک خودرو در مهران، از آنجا با اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته شده به مرز مهران می‌رسیدند. 40درصد بقیه نیز با اتوبوس‌های بین شهری، از شهرهای خود و از همان مسیر وارد پایانه مهران شدند که متاسفانه حجم سنگین اتوبوس‌های شهری و بیرون شهری و گره خوردن آن در جاده باریک و 11 کیلومتری شهر مهران تا مرز، ترافیک سنگین و حوادثی را دربر داشت، برای همین امسال یک کمربندی به طول 9 کیلومتر در بیرون شهر مهران ایجاد کرده‌ایم با پارکینگ و سرویس‌های خدماتی جداگانه در پایانه و هم‌اکنون در حال آسفالت آن هستیم تا اتوبوس‌های بین شهری از این مسیر به پایانه مهران برسند و جلوی ترافیک سنگین در جاده اصلی گرفته شود.

محمدرضا مروارید به تعریض و بهسازی و آسفالت جاده اصلی ایلام به مهران نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: کل جاده ایلام تا پایانه مرزی مهران بیش از 90 کیلومتر است که پیش از این باریک و بهسازی نشده بود، اما اکنون مسیر شهر مهران تا مرز به طول 11 کیلومتر تعریض و چهاربانده، آسفالت و از روشنایی مناسب برخوردار شده است. از ایلام به مهران نیز 80 کیلومتر است که تاکنون 15 کیلومتر آن تعریض، آسفالت و آماده شده اما حدود 25 کیلومتر آن از صالح‌آباد به مهران درحال ساخت و تعریض است و مجری آن که قرارگاه خاتم انبیاست، قول داده تا اربعین آماده شود که اگر وعده‌شان محقق شود 40 کیلومتر از 80 کیلومتر چهاربانده خواهد شد. البته 15 کیلومتر از 80کیلومتر قبلا سه بانده شده و درنهایت بیش از 20 کیلومتر از این مسیر باریک و دوبانده می‌ماند که اولا نیاز است پلیس آن را بیشتر پوشش دهد و ثانیا هموطنان در این مسیر محتاط‌تر برانند.

به گفته رئیس ستاد اربعین ایلام، درخصوص خدماتی همچون پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و گیت‌های ورود و خروج هیچ مشکل و کمبودی در پایانه مهران وجود ندارد، زیرا سال گذشته دراین خصوص اقدامات خوبی انجام گرفت و علاوه بر آن امسال هم یک پارکینگ با ظرفیت حدود 30 هزار دستگاه در سطح 25 هکتار به پارکینگ 50 هزار دستگاهی سال گذشته افزوده خواهد شد، ضمن این که حیاط مدارس و خانه مردم مهران هم در اختیار زوار قرار می‌گیرد. گیت‌های خروجی هم بالغ بر صد گیت است که پاسخگوست و سرویس‌های بهداشتی هم سال گذشته به اندازه کافی بود، هرچند امسال 60 چشمه دیگر به طور سیار توسط شهرداری تهران در منطقه مستقر خواهد شد.

خوشبختانه در شهر و پایانه مرزی مهران مشکل کمبود آب و غذا وجود ندارد، زیرا ایلامی‌های مهماندوست و ولایی در کنار موکب‌های خیرین از سراسر کشور و استان‌های معین ایلام که شامل اصفهان، مرکزی و همدان و تهران هستند، از زائران در مدت زمان اقامتشان در مهران پذیرایی می‌کنند و پخت روزانه حدود 200 هزار پرس غذا در سال گذشته خود گواه بر این نیکوکاری است. ارائه خدمات بهداشتی درمانی از طریق استقرار مراکز سیار و ارائه خدمات اینترنت نیز همچون سال گذشته در مهران وجود دارد و گفته می‌شود امسال این خدمات کامل‌تر ارائه خواهد شد.

شلمچه و چزابه آماده‌اند

قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی ـ سیاسی استانداری خوزستان و رئیس ستاد اربعین این استان نیز اوضاع مرزهای چزابه و شلمچه را امسال نسبت به سال گذشته بهتر ارزیابی کرده و به جام‌جم می‌گوید: سال گذشته حدود یک میلیون نفر از هر دو مرز راهی عراق شدند که امسال پیش‌بینی خروج دو میلیون نفر را داریم، از همین رو در هر پایانه مرزی پارکینگی با ظرفیت 50 هزار دستگاه در حال احداث و آماده‌سازی است.

وی با اشاره به احداث و جانمایی 200چشمه سرویس بهداشتی در هر دو پایانه و امکان برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه به طور همزمان برای ده هزار نفر در مرزها می‌افزاید: تنها مشکل جاده‌ای در این دو مرز، مربوط به چزابه بود که اصلا جاده‌ای در این مسیر وجود نداشت و امسال جاده آسفالته در این مسیر احداث شده است. مشکل آب آشامیدنی در این دو مرز نیز رفع شده به این ترتیب که شلمچه به شبکه آب شهری خرمشهر متصل شده و در چزابه نیز مخازن و تانکرهای آب تعبیه و جانمایی شده است.

سفر را به روزهای آخر موکول نکنید

مسئولان هر دو استان خوزستان و ایلام گرچه از رفع کاستی‌های سال گذشته در مرزهای این دو استان برای رفاه حال زوار و ساماندهی جمعیت میلیونی دلباختگان حسینی در ایام اربعین خبر می‌دهند، اما در عین حال از هموطنان می‌خواهند که سفر خود را به آخرین روزهای نزدیک به اربعین (که ایام پیک حضور جمعیت در مرزهاست) موکول نکنند و توصیه‌های سازمان حج و اوقاف را جدی بگیرند تا به زحمت نیفتند. سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین معمولا از دو هفته قبل از اربعین آغاز می‌شود و بازگشت از عراق به کشور نیز تا یک هفته پس از اربعین ادامه دارد.

فاطمه مراد زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها