واردات بنزین چه زمانی صفر می‌شود؟

شمارش معکوس برای خودکفایی بنزین

در پی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودکفایی در فرآورده‌های نفتی، شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس آغاز شده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یک دهه از عمر خود، فراز و نشیب‌‌های زیادی را طی کرده و عامل اصلی این تاخیرها غلبه نگاه سیاسی بر مسائل اجرایی در ادواری از توسعه طرح بوده است. خوشبختانه در حال حاضر مسیر اولیه اجرای طرح هموار شده و عملیات با سرعت و کیفیت مطلوب پیش می‌رود.
کد خبر: ۹۴۷۲۵۸

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، تنها پالایشگاه در دست احداث کشور برای حرکت جدی به سمت کاهش خام‌فروشی، قطع وابستگی کشور به واردات بنزین و همچنین کاهش ضربه‌پذیری در برابر تحریم فروش نفت و میعانات گازی است. همزمان با ارتقای کیفی تولید فرآورده‌های نفتی مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا بویژه در تولید بنزین و گازوئیل، کاهش سهم تولید نفت کوره در سبد پالایشی و خودکفایی از واردات فرآورده‌های نفتی، سیاست کلیدی صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسا‌برجام است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس علاوه بر نقش ویژه در خودکفایی ایران در تولید بنزین، از خروج ارز جلوگیری و با صادرات آن برای کشور ارزآوری می‌کند.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وعده دولت برای افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 95 گفت: امیدواریم دولت براساس برنامه پالایشگاه مذکور را در سال جاری افتتاح کند. متاسفانه عرف نامبارکی در کشور رایج شده و روند تکمیل پروژه‌ها طولانی و فرسایشی می‌شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که راه‌اندازی ستاره خلیج فارس کشور را در تولید بنزین خودکفا می‌کند، افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید حجم زیادی بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا برخوردار است و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی، محصولات دیگری همچون گاز مایع، سوخت هواپیما و گوگرد تولید و عرضه خواهد کرد.

روند احداث پالایشگاه‌ها کند است

علی گلمرادی، نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان با بیان این که در جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نفت، بحث کند بودن روند احداث پالایشگاه‌ها مطرح شد، گفت: آقای زنگنه وعده داد که با رویکرد جدیدی در جهت راه‌اندازی، تکمیل و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها بویژه ستاره خلیج فارس اقدام کند و هرچه سریع‌تر این پالایشگاه بهره‌برداری شود.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرسایشی شده است، افزود: طولانی شدن روند اتمام پروژه‌ها سبب هدر رفت منابع می‌شود و با توجه به نیاز کشور و شرایط خاص ایران در خاورمیانه باید در این بخش‌ها پرشتاب‌تر حرکت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها