دو عید بزرگ قربان و غدیر خم فرصتی مغتنم برای رسانه ملی است تا به این بهانه برنامه‌هایی مفرح و شاد را برای مخاطبانش روانه آنتن کرده و برای آشنایی نسل‌های جوان‌تر با مفاهیم این اعیاد گام بردارد. اتفاقی که در سال‌های اخیر به سنتی مبارک تبدیل شده و در فاصله 10 روزه میان این دو عید، برنامه‌هایی مختلف و متنوع با محتوایی شاد و ترکیبی در شبکه‌های گوناگون سیما ساخته و پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۴۶۰۳۱
از قربان تا غدیر با «جُنگ ولایت»

«دعوت» نام برنامه‌ای است که همین اواخر و در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک سیما مهمان مخاطبان بود و این بار به بهانه این دو عید، با ساختاری جدید و با عنوان «جنگ ولایت» به مدت ده شب روی آنتن برگشته است. برنامه‌ای که به مدت یک ساعت بعد از اذان مغرب روی آنتن رفته و ساختاری شادی بخش و مفرح دارد. عوامل این برنامه در خصوص آن برایمان توضیح می‌دهند:

توجه به فرم و محتوا

مجتبی کشاورز، تهیه‌کننده دعوت از چگونگی ساخت و روند ادامه این برنامه در دوران بعد از ماه مبارک رمضان به جام‌جم می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید سری اول این برنامه در ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رفت و هم مخاطبان از آن استقبال خوبی کرده بودند و هم سازمان صداوسیما از کلیت آن رضایت داشت. فکر می‌کنم اصلی‌ترین عاملی که موجب شد دعوت در میان دیگر برنامه‌های این چنینی و ترکیبی تلویزیون بخوبی دیده شود، توجه آن به فرم و ساختار بود که در برنامه بشدت رعایت می‌شد. لذا بعد از این‌که تصمیم گرفتیم دعوت را ادامه بدهیم و هر بار به بهانه یکی از مناسبت‌های پیش رو به روی آنتن بفرستیم، مجددا همین فرم و ساختار را مد نظر قرار دادیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به تفاوت‌ها و نوآوری‌های این برنامه در سری جدید تصریح می‌کند: یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که در این سری جدید اتخاذ کردیم این بود که فضای برنامه را از روی صحنه به داخل استودیو منتقل کردیم تا به لحاظ بصری هم تغییراتی اعمال کنیم. بر همین مبنا، دکوری طراحی کردیم که سرشار از زیبایی‌های بصری است. در بحث فرم هم با توجه به همزمانی پخش برنامه با دو عید بزرگ قربان و غدیر، توجه به موضوعات همسو با این دو مناسبت را مد نظر قرار دادیم.

کشاورز می‌افزاید: محتوای اصلی برنامه دعوت در ماه رمضان، دعوت مردم به خیر و خوبی بود. این بار هم بحث‌هایی چون ولایت، گذشت، مودت، برادری و قدردانی و صیانت از ارزش‌ها، از جمله موضوعاتی است که در این چند شب به آنها خواهیم پرداخت و دوست داریم شرایطی فراهم باشد تا دعوت را در طول سال و مناسبت‌های دیگر هم روانه آنتن کنیم.

چالشی برای راستگویی

شکی نیست که حضور و دعوت از مهمانان و چهره‌های فرهنگی، هنری، و ورزشی مختلف، از جمله بخش‌های جدا ناپذیر برنامه‌های ترکیبی شبانه در سیماست.

این تهیه‌کننده در خصوص چگونگی انتخاب این مهمانان معتقد است: ما در انتخاب و دعوت از مهمانان برنامه فقط به چهره‌های سینما و تلویزیون اکتفا نکردیم. سعی بر این است که از ساختار و هدفمان تا حد امکان دور نشویم و ورزشکاران و هر چهره دیگری را که برای مردم و مخاطبانمان محبوب باشند به برنامه دعوت خواهیم کرد. شرط اصلی برایمان جذابیت است و با این حال قرار نیست فقط با مهمانانمان احوالپرسی کنیم و بی‌هدف گپ بزنیم؛ بلکه سوالاتی را با محوریت موضوعات برنامه از آنها می‌پرسیم و به این ترتیب گفت‌وگو را پیش می‌بریم. یکی دیگر از نوآوری‌هایمان که فکر می‌کنم در برنامه‌های این چنینی کمتر سابقه دارد، این است که آیتمی را هم از قبل با حضور یکی از دوستان یا نزدیکان صمیمی مهمان برنامه ضبط و سوالاتی رامطرح می‌کنیم که مهمانمان از آن بی‌خبرند؛ بعد مجددا همان سوال را در طول برنامه از مهمان هم می‌پرسیم و به این ترتیب نوعی چالش طنز برای راستی‌آزمایی در برنامه رقم می‌خورد که این هم در نوع خود اتفاقی جالب است.

دیده شدن بی‌بهانه

از نکات جالب این برنامه، به روی آنتن نرفتن آن در ساعات به اصطلاح پرمخاطب آنتن است. دعوت همه‌روزه بعد از اذان مغرب به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رود.

کشاورز در خصوص این زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای برنامه می‌گوید: من خیلی به این مرزبندی میان ساعت کم‌مخاطب و پرمخاطب اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم یک برنامه خوب در هر ساعتی که روی آنتن برود، مخاطبان خودش را پیدا می‌کند و دیده می‌شود. این ساختار برنامه است که مخاطب را جذب می‌کند و لذا حتی از این بابت خوشحالم که برنامه‌مان با تولیدات دیگری چون خندوانه و دورهمی و سایر برنامه‌های ترکیبی این‌چنینی هم‌پوشانی نداشته و در ساعاتی دیده می‌شود که آنتن از این برنامه‌ها خالی است و اتفاقا مردم در آن ساعات هم به شادی احتیاج دارند. دوست دارم مردم برنامه‌مان را فقط به احترام خود برنامه تماشا کنند و نه به صرف روشن بودن تلویزیون در آن ساعات و فکر می‌کنم این اتفاق در برنامه خواهد افتاد.

مناسبتی نیستیم

نیما کرمی در سری جدید این برنامه نیز، همچنان در مقام مجری‌ حاضر است او که در شب‌های رمضان اجرای برنامه را همراه با همسرش، زینب زارع عهده‌دار بود، این بار با برزو ارجمند همکار شده است. وی در تعریف مختصات سری جدید دعوت یا همان جنگ ولایت می‌گوید: دعوت صرفا یک برنامه مناسبتی نیست؛ بلکه بهانه‌ای است برای به روی آنتن فرستادن یک اثر شاد و مفرح برای مردم. بخصوص این‌که اکنون در میانه این دو عید هم هستیم و این بهترین فرصت است. ما حتی در ماه مبارک رمضان هم مناسبتی نبودیم و رمضان فقط بهانه‌ای برای پخش این برنامه بود. بعد از آن در دوران پس از ماه مبارک هم تغییراتی ایجاد کردیم؛ برنامه از روی استیج به داخل استودیو منتقل شد و به مدت یک ساعت مهمان خانه‌های مردم می‌شویم.

کرمی در تعریف روند انتخاب مهمانان در برنامه ادامه می‌دهد: سعی شده از مهمانانی در برنامه استفاده شود که کمتر در همه برنامه‌ها حضور دارند و مردم هم دوست دارند بیشتر این افراد را در برنامه‌ها ببینند. جنس گفت‌وگوهایمان هم بسیار متفاوت و در عین حال مفرح و شادی بخش است، به اهداف و برنامه‌های آینده‌شان می‌پردازیم و حتی با دوستان نزدیکشان هم در قالب آیتم‌هایی از پیش ضبط‌شده گپی می‌زنیم.

وی تاکید می‌کند: سعی می‌کنم گفت‌وگوها را در قالبی به پیش ببرم که در شان خودم، مهمان مقابلم و موضوع برنامه باشد و اگر مزاحی هم صورت می‌گیرد براساس چارچوبی اصولی باشد. رویکرد اصلی این برنامه، اخلاق‌گراست و لذا موضوعاتی چون گذشت و بخشش و موارد دیگری را که به بهتر زندگی کردن مخاطبانمان کمکی کرده باشند، در برنامه دنبال خواهیم کرد.

نیایشی در قالب موسیقی

«حس مشترک» نام تازه‌ترین اثر موسیقایی مجید اخشابی است که با صدای او و ترانه‌ای از مسلم چرومی در قالب موسیقی تیتراژ این برنامه جا خوش کرده است. اخشابی درخصوص چگونگی ساخت این قطعه توضیح می‌دهد: با توجه به محوریت قرار گرفتن دو عید بزرگ قربان و غدیر، طی صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده کار داشتیم این‌طور به نتیجه رسیدیم که این ترانه را در فضایی نیایشی و عرفانی به پیش ببریم و در واقع محتوای کار روایتی باشد از حال و هوایی که برای همه بندگان در هنگام دعا و مناجات، جاری و صادق است. حتی در فرازی از این ترانه گفته می‌شود: «چقد خوبه که ما با هم یه حس مشترک داریم» و منظور از این حس مشترک همان عشق میان بنده و معبود است. تمام نیروی هستی از همین عشق به خالق سرچشمه می‌گیرد و بهتر دیدیم که در این فضای شادی و عید به این موضوع هم اشاره‌ کنیم.

این خواننده در خصوص چگونگی انتخاب ترانه‌های خود متناسب با فضای هر برنامه و اثر یادآور می‌شود: شکی نیست که میان موضوع برنامه یا یک مجموعه نمایشی و تیتراژی که برای آن خوانده می‌شود، باید نوعی هماهنگی به لحاظ محتوایی به چشم بخورد. باید بدانیم آن اثر نهایتا قرار است چه هدفی داشته باشد و آن را در قالب ترانه کار هم بگنجانیم. البته خیلی اوقات هم شده که ترانه خوبی به دستم می‌رسد و آن را نگه می‌دارم تا زمانی که موضوعیت استفاده از آن فراهم شود و به کارم بیاید. اما روال کار همین است و در مراحل بعدی هم که ریتم و تنظیم کار صورت گرفته و نهایتا صدای خواننده به روی آن می‌نشیند. حاصلی که در تیتراژ جنگ ولایت هم شاهدیم و امید دارم مخاطبان هم این اثر را دوست داشته باشند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها