زمانی که خبر مجروح شدن محیط‌بان پارک ملی بموی شیراز به تحریریه جام‌جم رسید، همه‌مان را شوکه کرد، زیرا هنوز جوهر ثبت شهادت دو محیط‌بان هرمزگانی خشک نشده و گزارش این مظلومیت زیرچاپ هم نرفته بود. با این همه خوشحال بودیم که محیط‌بان شیرازی هنوز جان و رمقی در بدن دارد و می‌توان به ادامه حیاتش امیدوار بود، غافل از این‌که تیر کین و جهالت شکارچیان سودجو، کار خودش را کرد و جان وی را هم گرفت؛ محیط‌بان مظلوم شیرازی هم شهید شد.
کد خبر: ۹۱۶۸۵۸
سومین محیط‌بان هم قربانی شد

محیط‌بان شهید شیرازی، منوچهر شجاعی نام داشت و عصر جمعه؛ درست زمانی که همگان از آرامش عصر یک روز تعطیل در منازل خود لذت می‌بردند، سینه‌اش را سپر آتش گلوله دشمنان طبیعت کرد تا سرمایه‌های ملی کشورمان به تاراج نرود. گلوله‌های سلاح دو شکارچی، سینه و گلوی او را درید و راهی بیمارستانش کرد، حالش وخیم بود، اما هنوز جای امید بود، تا این‌که حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست فارس روز گذشته خبر رسمی شهادت این محیط‌بان را هم اعلام کرد و یادآور شد که این محیط‌بان که پس از اصابت گلوله و پرت شدن از صخره، حال بسیار وخیمی داشت، با هلی‌کوپتر به بیمارستان شیراز منتقل شد و تحت عمل جراحی نیز قرار گرفت، اما عمل جراحی هم به داد او نرسید و حوالی ساعت 24 جمعه به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان رجایی شیراز به شهادت رسید.

اگرچه شکارچیان ضارب این محیط‌بان بلافاصله دستگیر شدند و اکنون در بازداشت به سر می‌برند، اما بی‌شک دیگر هیچ مرهمی نمی‌تواند داغ دل دو کودک خردسال، همسر و والدین این پاسدار طبیعت را التیام بخشد. همان‌طور که تک‌دختر شهید محمد دهقانی و شش فرزند شهید پرویز هرمزی ـ محیط‌بانان هرمزگانی ـ هم دیگر روی شادی و خنده را نخواهند دید. محیط‌بانان 35 و 54 ساله هرمزگانی، ظهر پنجشنبه در منطقه حفاظت شده گنو به ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسیدند و پیشانی و قلبشان هدف تیر طمع متخلفان و سهل‌انگاری مسئولان قرار گرفت.

3 شهید در 24 ساعت

دو درگیری و سه شهید فقط در مدت حدود 24 ساعت برای جامعه محیط زیست کشورمان هم که از کمبود شدید نیروی محیط‌بان در رنج است، ضایعه تلخ و دردناکی است؛ برای سازمانی که تاکنون 119 شهید و صدها مجروح و نقص عضو را برای پاسداری از سرمایه‌های ملی طبیعی، تقدیم کشور کرده است.

ترکش اعتراض به این آمار تلخ حالا نه تنها شکارچیان متخلف را نشانه گرفته، که مسئولان و برنامه‌ریزان کشوری را نیز هدف قرار داده؛ این‌که مظلومیت محیط‌بانان، شرایط سخت کاری و هر لحظه در خطر مرگ بودن آنان و بی‌پناهی خانواده‌هاشان، چرا لرزه بر دل مسئولان برای تغییر این شرایط نمی‌اندازد. حمیدرضا خیل‌دار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به جام‌جم می‌گوید: این یگان حداقل 5000 نیرو کم دارد و برای همین محیط‌بانان به جای آن که مطابق قانون 10 شبانه‌روز کار کنند، 18 شبانه‌روز کار می‌کنند، به عبارتی محیط بانان 256 ساعت اضافه‌کاری می‌کنند، اما فقط 60 ساعت اضافه‌کار دریافت می‌کنند، بدون این‌که جیره غذایی خاصی داشته باشند و این یعنی بیگاری.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها