«ساراس» اولین مشتری نفت شد

آغاز فروش نفت ایران به ایتالیا

در اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا مطرح شد

نوسازی نظام حمل‌و‌نقلی و تولید انرژی در ایران برای صادرات

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی یکی از چالش‌هابر سر راه توسعه نظام حمل‌ونقل ایران را تحریم‌ها عنوان کرد و گفت که به دلیل سخت‌گیری‌های ناشی از تحریم‌ها توسعه شهرسازی در ایران با کندی صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۵۷۶۹
نوسازی نظام حمل‌و‌نقلی و تولید انرژی در ایران برای صادرات

اصغر فخریه کاشان در دومین روز از اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: نیاز به بازسازی سیستم حمل‌ونقل درون و برون شهری در ایران کاملاً ضروری و جدی است .در حال حاضر نزدیک به 128 هزار دستگاه کامیون در جاده‌های ایران در تردد است که فرسوده است و باید جایگزین شود.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی سپس با اعلام اینکه در حال حاضر 38 پروژه زیربنایی در ایران تعریف شده که نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد افزود: شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی در اجرای این پروژه‌ها ورود پیدا کنند و این در حالی است که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار دارد. فخریه کاشان در ادامه به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: احداث چندین مسیر قطار سریع‌السیر از جمله پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در ایران است که در این زمینه با برخی شرکت‌های خارجی توافقات اولیه نیز صورت گرفته است.


برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایتالیا در بخش معدن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نخستین پانل اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا در مورد فرصت های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به ایراد سخنرانی پرداخت. مهدی کرباسیان در ابتدای سخنان خود به حجم مبادلات تجاری تهران و رم تا سال 2010 که هفت میلیارد یورو بود اشاره کرد و گفت: حجم روابط اقتصادی ایران با ایتالیا بیش از یک ششم کل مبادلات ایران با اتحادیه اروپا در این سال بوده است. رییس هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به سفر رییس‌جمهور ایران به ایتالیا طی سال گذشته افزود: در حاشیه این سفر شرکت دانیلی ایتالیا و ایمیدرو موفق شدند توافق نامه سرمایه‌گذاری مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش شش میلیارد دلار به امضا برسانند.
وی به برنامه‌ها و اقدامات ایمیدرو در راستای جذب و همکاری برای سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد و با بیان اینکه اکتشاف از اولویت‌های ایمیدرو برای توسعه زنجیره معدنی است افزود: ما برنامه جامعی را برای افزایش فعالیت‌های اکتشافی تا 250 هزار کیلیومتر مربع داریم که حدود 50 درصد آن تاکنون انجام شده و خوشبختانه به منابع بالقوه‌ای در روی، آهن، مس و طلا دست یافته‌ایم و برای تکمیل آنها تمایل به مشارکت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران داریم. کرباسیان با بیان اینکه ایران قصد دارد که ظرفیت تولید فولاد خود را به ۵۵ میلیون تن برساند افزود: ایمیدرو پیش‌بینی می‌کند که بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش زنجیره تامین فولاد و زیرساخت‌ها مورد نیاز است. او تصریح کرد: ما قصد داریم تعداد زیادی کارخانه در بخش معدن و صنایع معدنی احداث کنیم بنابراین تمایل به همکاری شرکای معروف برای ارائه دانش فنی بالا و تکنولوزی در مقیاس جهانی به منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مذکور را داریم.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه ایران با برخورداری از 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی و قطعی و 68 نوع ماده معدنی پروژه های فراوانی برای همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی و دیگر علاقمندان به همکاری تعریف کرده است افزود: ما پروژه‌های متعددی در بخش اکتشاف و توسعه معدن و صنایع معدنی داریم که آماده سرمایه‌گذاری هستند و تمایل به مذاکره با شرکای علاقمند برای دستیابی به روش مشترک انجام کار هستیم.


کرباسیان سپس از همکاری و تعامل نزدیک ایران و ایتالیا در بخش همکاری‌های معدنی و صنایع معدنی به ویزه در دوره تحریم‌ها به نیکی یاد کرد و گفت: همکاری مشترک ایمیدرو با شرکت دانیلی را با ثبت شرکت مشترک پرشین متالیک و سهامداری 60 درصدی دانیلی و 40 درصدی ایمیدرو آغاز کردیم که هدف این شرکت مشترک تولید 6.5 میلیون تن گندله و 3 میلیون تن آهن اسفنجی در فاز اول و ورود به بورس و بازار سرمایه برای جذب منابع بیشتر در فاز دوم و در نهایت تولید 13 میلیون تن گندله و 6 میلیون تن آهن اسفنجی در فاز سوم خواهد بود. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید شمش آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی به کمک شرکت دانیلی خبر داد.


تولید انرژی در ایران و صادرات مشترک به بازار منطقه
دومین پانل اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا به موضوع چگونگی مشارکت ایران و ایتالیا در ایجاد ارزش افزوده برای بخش انرژی در ایران اختصاص داشت. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران در این پانل فرداد دلیری، معاون گسترش پروژه‌های کلان انرژی و زیربنایی سازمان ایدرو توضیحاتی در رابطه با ایجاد تسهیلات و کمک‌های این سازمان در راستای ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ایران ارائه داد و علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در خصوص ظرفیت‌های تولید برق در کشور و صادرات آن به کشورهای همجوار سخنرانی کرد. در عین حال حمیدرضا صالحی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز تولید انرژی ارزان در ایران را مورد تاکید قرار داد و از شرکت‌های ایتالیایی خواست به جای گرایش به همکاری با شرکت‌های دولتی در ایران با همتایان خود از بخش خصوصی مشارکت داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها