نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت : متاسفانه در بحث اقتصادمقاومتی فهم مشترکی وجود ندارد و اکثر صاحبنظران و دوستان اقتصادی همان بحث های سابق خود را با پوشش اقتصاد مقاومتی مطرح می کنند.
کد خبر: ۸۹۲۰۸۹
اتاق بازرگانی دنباله رو یک سلیقه است/ اقتصاد مقاومتی به لعاب ، پوشش و شعار تبدیل نشود

مجید رضا حریری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره اینکه چرا موضوع اقتصاد مقاومتی با وجود آنکه یک بار در سال 93 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده بود در عمل نتوانست اجرایی شود گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید در همه حوزه ها تریبون های آزاد اندیشی وجود داشته باشد و موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نظریه و گفتمان نیزباید در یک شرایط مناسب گفتمانی و به صورت فرا دستگاهی تبیین شود .

وی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی یکبار برای سال 93 و امسال نیزتوسط مقام معظم رهبری با تاکید بر اقدام و عمل تبیین شد گفت : ازآنجائیکه هر یک از کارشناسان به یک نظریه اقتصادی معتقدند ، عده ای به اقتصاد بسته و عده ای به اقتصاد آزاد، در نتیجه تلاش می کنند اقتصاد مقاومتی را نیز با توجه به دیدگاه خود بیان کنند. متاسفانه دراظهار نظرهایی که دیده می شود بازهم بحث های گذشته با پوشش اقتصاد مقاومتی مطرح می شود .

جای استراتژی توسعه اقتصاد ملی خالی است

حریری بر این باور است ،اگر اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان جدید تبدیل کنیم این نظریه باید تبیین شود و اینگونه نباشد که دوستان نظر سابق خود را با رنگ و لعاب اقتصاد مقاومتی تکرار کنند اگر قرار بود دیدگاهها و نظریه هایی که تا کنون وجود داشت جواب دهد دیگر نیازی به مطرح شدن اقتصاد مقاومتی نبود .

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر های موجود آیا می توان به یک فهم مشترک رسید و این اتفاق چگونه ممکن می شود گفت :به هر حال باید یک چیزهایی را قبول کرد در هر مملکتی قوه مجریه است که کشور را اداره می کند . بنابراین همه این بحث ها باید به گونه ای تبیین شود که قوه مجریه ما به عنوان عامل اصلی اجرایی سیاست های کشور به یک معدلی از خواست و فهم عمومی برسد وبعد آن را اجرایی کند، این همان چیزی است که جای آن در اقتصاد کشور خالی است و آن تدوین یک استراتژی توسعه اقتصاد ملی است .

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران وچین ، در پاسخ به این سوال که چرا اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی پیشنهاد ایجاد کرسی های گفتمان درباره اقتصاد مقاومتی را مطرح نمی کند گفت :متاسفانه نمی دانم چرا بخش خصوصی پیشنهاد آن را مطرح نمی کند و چرا این بخش در تبیین حوزه اقتصاد مقاومتی وارد قضیه نمی شود . در بحثی که با برخی از دوستان داشتیم نظر براین بود که پیشنهاد تاسیس ستاداقتصاد مقاومتی را به اتاق بازرگانی دهیم تا بخشی از فعالیت های اقتصادی که سیاست گذاری و حاکمیتی نیست آن بخش ها را اتاق بر عهده گیرد ولی متاسفانه اتاق بازرگانی دنباله رو یک سلیقه اقتصادی است ما معتقدیم همانطور که پشت دولت ایستادیم و از همه تصمیمات خوب دولت حمایت می کنیم ، اما به هر حال هیچ کس معصوم نیست و می توان به رفتارهای اقتصادی دولت هم انتقاد های جدی داشت .

حریری تاکید کرد باید روی تعامل با اقتصاد جهانی دقت بیشتر و تاکتیک های عملی پیدا کرد .

وی افزود : متاسفانه اقتصادما به شدت آلوده سیاست است و این موضوع دارد به اقتصاد ما خیلی ضربه می زند نباید فراموش کرد که کانالهای اقتصادی دنیا کانالهای یک طرفه نیست که فقط ما بتوانیم به دنیا کالا صادر کنیم قطعا این چنین نیست و ما باید راه های مناسب برای این تعامل پیدا کنیم .

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها