بازی در کشور ثالث؛ رای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی نمایندگان ایران و عربستان

بازی سیاه AFC در زمین سیاست

کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام مطابق با خواسته سعودی‌ها رفتار کرد و رسما گزینه کشور ثالث را به عنوان میزبان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان برگزید؛ تصمیمی که قطعا اعتراض شدید طرف ایرانی را به همراه دارد.
کد خبر: ۸۹۰۲۵۶

این کنفدراسیون در بیانیه خود نوشت: «متاسفانه باید اعلام کنیم تنش بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد. حکومت عربستان هنوز ممنوعیت سفر شهروندان خود به ایران را لغو نکرده است و این شامل فوتبال هم می‌شود. هیچ تغییری در روابط دو کشور به وجود نیامده است و همین باعث شد چنین تصمیمی را بگیریم.»

استدلال کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی مطرح شده که منشور فیفا بر عدم تداخل سیاست و فوتبال تاکید دارد و اگر هم قرار بود بر اساس این منشور اظهارنظری شود، این عربستان بود که باید مورد نکوهش یا حتی مجازات فوتبالی قرار می‌گرفت که چرا موضوع سیاسی عدم اجازه سفر شهروندانش به ایران را به مسائل ورزشی و فوتبال ربط داده است.

در ادامه بیانیه AFC آمده است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا هیاتی از مرکز بین‌المللی امنیت ورزش را به دو کشور ایران و عربستان فرستاد تا وضعیت ورزشگاه‌های این دو کشور را بررسی کند. کارشناسان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به ایران سفر کردند تا خود وضعیت را از نزدیک نگاه کنند و حتی در دو دیدار نمایندگان امارات برابر ایران هم همه چیز را زیر نظر گرفتند. در تاریخ 9 مارس از دو کشور ایران و عربستان خواستیم گزارشی کامل از وضعیت‌شان ارائه دهند. تا 25 مارس هم به دو کشور فرصت دادیم تا ورزشگاه‌های بی‌طرفی را که دوست دارند میزبان آنها باشند، معرفی کنند.» اعلام این رای که در پی مناقشه سیاسی ایران و عربستان به فوتبال کشیده شد، به روشنی ورود سیاست به فوتبال را تائید می‌کند، نکته‌ای که بسیاری از مسئولان فوتبال ایران هفته‌ها پس از جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا در قطر به آن پی بردند و تاکید داشتند که اگر رای به نفع عربستان صادر شود موضوع را به فیفا خواهند کشاند. باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نیز اعلام کرده بودند در صورت صدور این رای به نفع عربستان از لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری خواهند کرد.

اعتراض فدراسیون فوتبال به تصمیم AFC

به دنبال صدور رای ناعادلانه کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال ایران اعتراض خود را به تصمیم AFC اعلام خواهد کرد. در بیانیه‌ای که به همین منظور روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت، آمده است: فدراسیون فوتبال ایران پس از بررسی کامل نامه ارسالی از سوی AFC، موارد متعددی از نقض قوانین AFC و FIFA را توسط فدراسیون فوتبال عربستان مشاهده کرده که قطعا نسبت به آنها واکنش نشان خواهد داد. کشور عربستان ضمن اعلام یک موضوع سیاسی در فوتبال که خلاف نص صریح اساسنامه و مقررات AFC و FIFA بوده است، درخواست برگزاری مسابقات در زمین بی‌طرف را داشته است. این درحالی است که مسابقات نمایندگان امارات در ایران با بهترین شرایط میزبانی و در امنیت کامل برگزار شد.

از طرفی کشور عربستان در نامه خود به طور مشخص و کاملا آشکار دخالت دولت خود را در این خصوص اعلام داشته است، بنابراین فدراسیون فوتبال ایران علی‌رغم میل باطنی و ضمن احترام به همه قوانین بین‌المللی در حوزه فوتبال قطعاً نظرات وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه را در این خصوص اخذ و مراتب اعتراض رسمی خود را طی نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام خواهد کرد.

حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا درست در روزی صادر شد که علی کفاشیان به منظور حضور در کمیته فوتسال آسیا به زوریخ سفر کرده بود. رئیس فدراسیون فوتبال که با رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک هتل اقامت دارد، بعد از صدور حکم AFC عنوان کرد: قطعا ابراز نارضایتی ایران را به شیخ سلمان و اینفانتینو از این تصمیم اعلام خواهم کرد، زیرا هم فدراسیون فوتبال ایران و هم مردم ایران از این تصمیم ناراحتند و همه خواهان پایان یافتن دخالت سیاست در ورزش فوتبال مطابق با اساسنامه FIFA و AFC هستیم.

سازمان لیگ: رای AFC ناعادلانه است

در همین رابطه سازمان لیگ فوتبال ایران این رای را منصفانه و منطبق بر واقعیت نمی‌داند و ردپای لابی‌های سعودی در کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رای دیده می‌شود. سازمان لیگ با قاطعیت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور منطقه است. مهم‌ترین دلیل امنیت ایران هم برگزاری مسابقات سه کشور آسیایی افغانستان، عراق و سوریه در ایران است. بنابراین مشخص نیست که کنفدراسیون فوتبال آسیا چگونه چنین رایی صادر کرده است. از سوی دیگر در روزهای گذشته تیم‌هایی از امارات و قطر به کشور ایران سفر کردند و باشگاه‌های ایرانی میزبانی شایسته برای آنها بودند به طوری‌که باشگاه‌های اماراتی و قطری با رضایت کامل از میزبانی باشگاه‌های ایران به کشورشان بازگشتند. حتی لخویای قطر از میزبانی ذوب‌آهن به طور مکتوب تقدیر و تشکر کرد. قطعا مسئولان فوتبال ایران با همفکری وزارت ورزش و جوانان و مدیران سه باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا (سپاهان، تراکتورسازی و ذوب‌آهن) تصمیم نهایی و قطعی خود را در رابطه با این رای ناعادلانه اعلام می‌کنند.

گفتنی است باشگاه‌های عربستانی، کشورهای امارات و قطر را به عنوان میزبان بازی‌های خود با نمایندگان ایران انتخاب کردند. این درحالی است که فدراسیون فوتبال ایران هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است و حتی این احتمال وجود دارد که نمایندگان ایران با وجود شروع خوبی که در لیگ قهرمانان آسیا داشتند از این رقابت‌ها کناره‌گیری کنند.

آذری: رای AFC توهین به ورزش ایران بود

رای کنفدراسیون فوتبال آسیا در مناقشه ایران و عربستان، قطعا از سوی سه باشگاه ذوب‌آهن، تراکتورسازی و سپاهان بی‌پاسخ نخواهد ماند. در این میان سعید آذری مدیرعامل ذوب‌آهن، اولین کسی بود که نسبت به رای ناعادلانه AFC واکنش نشان داد و آن را توهین به ورزش ایران خواند. آذری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که باشگاه ذوب‌آهن در قبال بازی با تیم‌های عربستانی در زمین بی‌طرف چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: باشگاه ذوب‌آهن پیرو سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های بالاسری است. بنابراین هر تصمیمی که دستگاه‌هایی همچون وزارت ورزش، نماینده وزارت امور خارجه، رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ بگیرند ما اطاعت می‌کنیم. هرچند به نظرم رای AFC توهین به ورزش ایران بود. با این رای به فوتبال ایران و هوادارانمان توهین شد.

مخالفت وزیر با بازی در کشور ثالث

وزیر ورزش و جوانان به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدارهای تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور سوم واکنش نشان داد. محمود گودرزی در این باره اظهار کرد: عربستانی‌ها کار سیاسی کردند. به نظرم کنفدراسیون فوتبال آسیا باید از فضای سیاسی دوری کند و نباید تحت‌تاثیر این فضا قرار بگیرد.

وی که با اخبار ورزشی شبکه سوم سیما صحبت می‌کرد، افزود: استراتژی ما بازی در خانه خودمان و در خانه حریف بود. ما انجام بازی در کشور ثالث را نمی‌پذیریم و ترجیح می‌دهیم که در بازی‌ها شرکت نکنیم، مگر این‌که رایزنی‌ها انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها