حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

تکاپوی قشم برای سازندگی

قشم با وجودی که منطقه آزاد است، تاکنون نتوانسته از این امتیاز بزرگ در جهت توسعه و پیشرفت خود و کشور بخوبی استفاده کند، اما این روزها سخت به تکاپو افتاده و درصدد جبران این عقب افتادگی و استفاده از ظرفیت هایش در جهت توسعه و پیشرفت با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است. در صف نخست همکاری دراین باره نیز چینی‌ها قراردارند. در این زمینه با حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت‌وگوکرده‌ایم:
کد خبر: ۸۸۵۲۵۱
تکاپوی قشم برای سازندگی

ظاهرا چینی‌ها درصدد سرمایه‌گذاری در قشم هستند. انتخاب این کشوربرای سرمایه‌گذاری در قشم چگونه و برچه اساس صورت پذیرفت؟

منطقه آزاد قشم با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار در بخش‌های مختلف، تاکنون نتوانسته از آنها استفاده کند و در این زمینه دچار عقب‌افتادگی است، اما دوران پس از تحریم، شرایط مناسبی را برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه در جهت توسعه و پیشرفت فراهم آورده است که ما نیز درصدد استفاده از این موقعیت برآمدیم. در همین زمینه از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران مطلع بودیم و بنابراین پیش از سفر وی، تیمی را به استان گواندوم چین فرستادیم تا برای طرح‌ها و برنامه‌های خود با مسئولان این استان وارد مذاکره شویم.

این استان چه مزیتی به سایر استان‌های چین دارد که هیات خود را برای مذاکره به آن فرستادید؟

استان گواندوم در جنوب چین واقع شده و 105 میلیون نفر جمعیت دارد. این استان سه منطقه آزاد و ویژه دارد، هزار میلیارد دلار گردش تجاری آن است و 25درصد سرمایه‌گذاری چین در آن انجام شده است. درآمد سرانه آن ده هزار دلار بوده و پولدارترین استان چین است که حجم تولید در بخش‌های مختلف آن نیز بسیار بالاست. همچنین 57 کشور در آن استان سرکنسولگری دارند و در حوزه گردشگری از 150 میلیون نفری که به چین سفر می‌کنند، بخش اعظمی به این استان می‌روند. همه این موارد، گواندوم را به منطقه‌ای بزرگ، قدرتمند و ثروتمند تبدیل کرده که از هر نظر مناسب است تا طرف گفتمان و معاهدات ما قرار گیرد.

توافقات صورت گرفته در چه زمینه‌هایی بود؟

ما در حوزه‌های فرهنگی (تبادل دانشجو)، گردشگری، راه (هوایی و زمینی)، ایجاد صنایع مختلف (پوشاک، مبلمان و...) و... به توافقات مهمی رسیدیم و کلیات آنها به امضا رسید که در مورد جزئیات هم بزودی وارد گفت‌وگو خواهیم شد.

در حوزه گردشگری چه توافقاتی صورت گرفت؟

در حوزه گردشگری قرار شد ما در قشم و آنها درگواندم، آژانس‌های مسافرتی را معرفی کنیم و پروازهایی را برای قشم ـ گواندوم اختصاص دهیم. ارتباط در این زمینه می‌تواند بخش زیادی از گردشگران و شهروندان آن استان را ترغیب به سفر به قشم کند.

در حوزه راه و حمل و نقل چه همکاری‌هایی خواهید داشت؟

مسئولان گواندوم در زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه خط هوایی قشم و ایجاد یک ایرلاین (که به‌دنبال دریافت مجوز آن هستیم)، ابراز تمایل کردند. همچنین از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس که شامل پل خلیج فارس (که ما را به سرزمین اصلی مرتبط می‌کند)، بازدیدی داشتند. این طرح جامع ارتباطی با استقبال زیاد آنان مواجه و قرار شد در آن سرمایه‌گذاری کنند. طرح جامع ارتباطی خلیج فارس ـ قشم، کشور ما را از اوضاع فعلی خارج می‌کند و با آن عملا کریدور شمال به جنوب محقق می‌شود، به این ترتیب که چین را به هند وصل می‌کنیم و هند را از طریق قشم به ایران و این مسیر از طریق سرزمین اصلی، به شمال کشور و سرانجام به اروپا می‌رسد. همچنین شهر گواندوم در زمینه تولید مبلمان اداری، منزل و نساجی توانمندی زیادی دارد، بنابراین توافقاتی در خصوص ایجاد یک شهر مبلمان و همچنین یک شهر پوشاک برای تولید این موارد در قشم توسط سرمایه گذاران این استان چین صورت پذیرفت.

طرح‌هایی که به آن اشاره کردید، نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد، سرمایه‌های لازم را از چه طریق فراهم می‌کنید؟

از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که ابراز تمایل کردند، استفاده خواهیم کرد، ضمن این‌که پیشنهادمان این است که از آن 600 میلیارد دلاری که قرار است در مدت 25 سال بین ایران و چین در حوزه اقتصادی مبادله شود، استفاده کنیم. ما توانمندی این را داریم که 10 درصد آن رقم را تا پایان برنامه ششم جذب کنیم. برای این امر کمیته‌ای تشکیل دادیم و طرف چینی هم کمیته‌ای را متقابلا تشکیل داد و قرار شد این دو کمیته در یک پروسه شش ساله، این 60 میلیارد دلار را جذب کنند.

آیا برای توسعه قشم فقط روی سرمایه‌گذاران چینی حساب باز کرده‌اید؟

مسلما اگر ما بتوانیم با چینی‌ها به توافق برسیم، به خیلی از اهداف خود بویژه در بحث اشتغالزایی و توسعه اقتصاد مقاومتی خواهیم رسید، اما این به آن معنا نیست که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم، زیرا ما بعد از پساتحریم حق انتخاب داریم، ولی انتخاب چین به‌عنوان اولین گزینه، به‌دلیل این بود که آنها در زمان تحریم هم کنار ما بودند و اخلاق ایجاب می‌کند اکنون نیز سراغ آنها برویم. اما اینها به هر حال به‌عنوان یک سرمایه‌گذار مطرح‌ هستند و اگر پیشنهادهای بهتری از دیگر کشورها بگیریم، حتما به آنها هم فکر می‌کنیم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها