حاشیه‌های جشنواره، فراتر از متن

دیپلم، بگو مگو و سیانور

معرفی فیلم‌های نگاه نو

تازه‌نفس‌های سینما در یک پلان

این خاصیت سینما و هر حرفه دیگری است؛ تازه نفس‌ها همیشه پشت در هستند تا اعلام حضور کنند و نیروی شادابی، جوانی و خلاقه‌شان را با ادب و احترام و به رسم درس پس دادن، به رخ کهنه‌کارها و پیشکسوت‌ها بکشند.
کد خبر: ۸۷۸۴۷۶
تازه‌نفس‌های سینما در یک پلان

اتفاقی که هر سال در رویداد بزرگی چون جشنواره فیلم فجر می‌افتد، به شرطی که بستر و فضای ادامه مسیر فیلمسازی برای جوانان مستعد فراهم باشد و آنها از نخستین گام فیلمسازی‌شان در سینمای حرفه‌ای، خاطرات خوشی همراه داشته باشند که ایشان را به ساخت فیلم‌های بعدی و آینده سینمایی امیدوار کند. نه این که این حضور جرقه‌ای باشد و فیلم ساختن دوباره برود شاید وقتی دیگر و بلکه هیچ وقت. بخش نگاه نو این دوره جشنواره فیلم فجر به گواهی هیات انتخاب و کارشناسانی که آثار را دیده‌اند، نویدبخش یک جریان پرشور و خلاق سینمایی است و کیفیت فیلمسازان فیلم اولی کم از سطح آثار سودای سیمرغ ندارد. کیفیت این فیلم‌ها به حدی بوده که هیات انتخاب تصمیم گرفت به جای انتخاب همواره دو فیلم از این میان برای بخش سودای سیمرغ، با چالشی جدی روبه‌رو باشد و در نهایت سه فیلم «ایستاده در غبار»، «ابد و یک روز» و «من» را برای بخش مسابقه سینمای ایران برگزید. در ادامه به صورت اجمالی دیگر فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر مرور می‌شود.

برادرم خسرو

کارگردان: احسان بیگلری

بازیگران: ناصر هاشمی، شهاب حسینی، بیتا فرهی و هنگامه قاضیانی

خلاصه داستان: دو برادر ناچار هستند مدتی را کنار هم سپری کنند.

مکث: شهاب حسینی در این فیلم نقش بیماری را بازی می‌کند که تعادل روحی و روانی ندارد. در یکی از سکانس‌های تماشایی فیلم، شخصیت خسرو که نقش‌اش را حسینی بازی می‌کند، از صدای دزدگیر ممتد یک خودرو به قدری کلافه می‌شود که با عصبانیت سراغش می‌رود و با ضربه محکم پا، شیشه‌های آن را خرد می‌کند. از نکات دیگر این فیلم می‌توان به بازی ناصر هاشمی اشاره کرد که پس از مدت‌ها دوری از سینما شاهد حضورش خواهیم بود. البته او فیلم به نمایش درنیامده «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری را هم در سال‌های اخیر بازی کرد؛ فیلمی که اتفاقا شهاب حسینی هم یکی از نقش‌های مهم کار را به عهده داشت، اما این دو صحنه مشترکی با هم نداشتند و آنجا مهدی هاشمی ـ برادر بزرگ ناصر ـ نقش پدر حسینی را بازی می‌کرد.

پل خواب

کارگردان: اکتای براهنی

بازیگران: ساعد سهیلی، هومن سیدی، اکبر زنجانپور، آناهیتا افشار، علیرضا ثانی فر و حسام شجاعی

خلاصه‌داستان: شهاب که در آستانه ازدواج است، به دلیل سامان دادن به شرایط اقتصادی و مالی خود، به همراه دوستش وارد یک معامله تجاری می‌شود، اما در کمال ناباوری پول‌هایشان را بالا می‌کشند. شرایط سختی بر زندگی او حاکم می‌شود و به ناچار پول بهره‌ای می‌گیرد که از عهده پرداخت اقساط آن برنمی‌آید. در حالی که فشار طلبکاران و نامزد شهاب بیشتر و بیشتر می‌شود، او دست به کار عجیبی می‌زند.

مکث: حضور بازیگران جوان و خوبی چون ساعد سهیلی و هومن سیدی و قصه پرکشش فیلم، نوید اثری خوش ساخت و درگیرکننده و تاثیرگذار را می‌دهد. باید دید پسر رضا براهنی ـ شاعر و نویسنده شناخته شده ـ در نخستین فیلم سینمایی‌اش می‌تواند این توقع را برآورده کند یا نه.

جشن تولد

کارگردان: عباس لاجوردی

بازیگران: احمد کاوری، علیرام نورایی، نادی خوری، امیه ملس و علی صطوف

خلاصه‌داستان: فیلم درباره یک خانواده سوری است که شب جشن تولد فرزندشان رقیه، همزمان می‌شود با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س). اتفاقی که باعث می‌شود این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به سمت محل امنی فرار کنند. آنها در این مسیر با دو ایرانی برخورد می‌کنند که همراه خانواده خود برای زیارت آمده‌اند.

مکث: طبق شنیده‌ها «جشن تولد»، استراتژیک ترین فیلم امسال جشنواره فیلم فجر است و برخی سکانس‌های آن در سوریه فیلمبرداری شده؛ آن هم در شرایطی که به دلیل حضور گروه‌های تکفیری واقعی، احتمال هر خطری برای عوامل فیلم وجود داشته است. همه اینها به اضافه قصه پرتعلیق و نفسگیر فیلم، می‌تواند دلایل خوبی برای تماشای نتیجه این خطرپذیری و دغدغه‌مندی و دیدن فیلم باشد.

خماری

کارگردان: داریوش غذبانی

بازیگران: مهرداد صدیقیان، سوگل خلیق، لی لی فرهاد‌پور و کاظم سیاحی

خلاصه‌داستان: این فیلم یک ملودرام اجتماعی است که زندگی یک جوان علاقه‌مند به موسیقی را به تصویر می‌کشد که همزمان با یک امتحان مهم درگیر اتفاقاتی عجیب و غریب می‌شود.

مکث: نقش اصلی فیلم را مهرداد صدیقیان بازی می‌کند که او را در فیلم‌هایی چون اتوبوس شب و قاعده تصادف و سریال‌هایی چون سقوط یک فرشته و مدینه دیده‌ایم. خماری همان طور که از عنوانش پیداست، موضوع اعتیاد را دستمایه قرار داده است. حضور منیژه حکمت به عنوان تهیه‌کننده، سطح کیفی فیلم و دلیل تماشای آن را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. ضمن این که نباید نام فرهاد توحیدی به عنوان فیلمنامه‌نویس را هم فراموش کنیم.

لاک قرمز

کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی

بازیگران: پانته‌‌‌آپناهی‌ها، بهنام تشکر، پردیس احمدیه و مسعود کرامتی

خلاصه‌داستان: دخترک تازه به انگشتانش لاک زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد.

مکث: ساختار و فرم روایی قصه از امتیازات نخستین ساخته سینمایی سیدحاتمی است و بازیگرانی چون پناهی‌ها و تشکر و کرامتی هم بازی‌های خوب و متفاوتی از خود ارائه داده‌اند. بازی احمدیه هم به دلیل پرداخت خوب شخصیت می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد.

خانه‌ای در خیابان چهل و یکم

کارگردان: حمیدرضا قربانی

بازیگران: مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی و علیرضا کمالی

خلاصه‌داستان: دعوای دو برادر، بحرانی را در یک خانواده شریف ایجاد می‌کند. مادر این خانواده و دو عروسش که در سه طبقه این خانه زندگی می‌کنند، تلاش دارند هر کدام به تنهایی بار مشکلات پیش آمده در زندگی‌شان را به دوش بکشند.

مکث: بازی بازیگرانی چون مهناز افشار و علی مصفا در نقش‌های اصلی می‌تواند تماشاگر را به دیدن «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» ترغیب کند، ضمن این که خود عنوان فیلم معماگونه است و کشف راز آن نیاز به دیده شدن اثر دارد.

گیتا

کارگردان: مسعود مددی

بازیگران: مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی، رامین افشاری و نادر فلاح

خلاصه‌داستان: گیتا مادر متین است و به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود.

مکث: ترکیب بازیگران توانای فیلم، یکی از مهم‌ترین امتیازات آن است و می‌تواند تضمین‌کننده انتخاب این فیلم برای تماشا باشد، اما پس از این جذب اولیه، این فیلمنامه و پرداخت کارگردان است که می‌تواند مخاطب را تا پایان پای قصه نگاه دارد. به نظر می‌آید «گیتا» این ویژگی را دارد.

متولد 65

کارگردان: مجید توکلی

بازیگران: هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و آنا نعمتی

خلاصه‌داستان: دختر و پسر جوانی که رویای پولدار شدن دارند، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند. آنها به‌ طور اتفاقی به عنوان خریدار به ساختمانی مراجعه می‌کنند، اما اتفاقی برایشان می‌افتد.

مکث: اگرچه توکلی ساخت نخستین فیلم سینمایی اش را تجربه می‌کند، اما جمعی از بهترین و نام آشناترین سینماگران او را در این مسیر همراهی می‌کنند. از محمدمهدی عسگرپور به عنوان تهیه کننده و رضا میرکریمی به عنوان مشاور کارگردان بگیرید تا مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، سپیده عبدالوهاب (تدوینگر) و مهرداد میرکیانی (طراح چهره پردازی) و این یعنی نمی‌شود این فیلم را ندید.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها