با اعلام حمایت از نامزدی میشل عون

جعجع شطرنج سیاسی را در لبنان برهم زد

لبنان حدود 20 ماه است که رئیس‌جمهور ندارد. دلیل اصلی این مسأله، توافق نکردن گروه‌های سیاسی این کشور برای تعیین یک فرد مشخص است؛ شخصی که طبق تقسیمات سیاسی در این کشور باید از بین مسیحیان مارونی برگزیده شود.
کد خبر: ۸۷۴۴۸۰
جعجع شطرنج سیاسی را در لبنان برهم زد

طی این مدت سه نامزد برای این پست معرفی شدند: میشل عون از سوی جریان 8 مارس به رهبری حزب الله، سمیر جعجع از سوی جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری و سلیمان فرنجیه که شخصیتی بینابین داشت. او هر چند از نامزدی میشل عون حمایت می‌کرد، اما این اواخر از سوی سعد حریری به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری پیشنهاد شد؛ پیشنهادی که با استقبال حزب‌الله مواجه نشد و در عمل فرنجیه نتوانست موفقیتی به‌دست آورد.

حال، سمیر جعجع از شخصیت‌های جنجالی لبنان با حمایت از نامزدی رقیب خود یک بار دیگر این بازی را بر هم زد. همین موضوع شرایطی درآمیخته از بیم و امید را در داخل وخارج از لبنان برانگیخته است.

اوضاعی که شاید باز هم نتواند لبنانی‌ها را به رئیس‌جمهور جدیدشان برساند.

سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی روز دوشنبه با حضور در یک نشست مطبوعاتی مشترک با میشل عون، رئیس فراکسیون پارلمانی تغییر و اصلاح، از نامزدی او برای ریاست‌جمهوری لبنان حمایت کرد، این مطلب را فارس به نقل از منابع لبنانی گزارش کرده است.

جعجع گفت: بعد از مطالعه، تفکر و بحث‌ و گفت‌وگوها، حمایت حزب نیروهای لبنانی از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست‌جمهوری برای خروج از اوضاعی که ما در آن هستیم (بحران‌های داخلی و خارجی) را اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به تحولات امنیتی در کشورهای اطراف لبنان، دشمنی رژیم صهیونیستی با کشورش را یادآوری کرد و متحدان خود را در جریان 14 مارس به حمایت از نامزدی میشل عون دعوت کرد.

رئیس حزب نیروهای لبنانی همچنین همه گروه‌های سیاسی کشورش را به حمایت از میشل عون و انتخاب وی به ریاست‌جمهوری فراخواند.

میشل عون نیز با قدردانی از حزب نیروهای لبنانی در اتخاذ تصمیم حمایت از نامزدی وی، همه گروه‌های لبنانی را به اجماع دعوت و تاکید کرد با همه گروه‌های لبنانی همکاری خواهد کرد.

سمیر جعجع از سال گذشته نامزد جریان 14 مارس در انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیب اصلی میشل عون بود که در پی عزم سعد حریری برای حمایت از سلیمان فرنجیه در انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ تهدید کرد از نامزدی میشل عون حمایت کرده و تلاش‌های سعد حریری را ناکام خواهد گذاشت.

نبیه بری رئیس مجلس، نمایندگان لبنان را تاکنون 34 بار به منظور انتخاب رئیس‌جمهور به تشکیل جلسه دعوت کرد ولی جز جلسه نخست، سایر جلسات به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان، تشکیل نشد.

واکنش‌ها

سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده لبنان در پی اعلام این خبر بر ادامه نامزدی‌اش برای تصدی این کرسی تاکید کرد و گفت: هرگز عقب‌نشینی نخواهم کرد.

برخی منابع نیز گفتند بزودی سعد حریری، رئیس جریان المستقبل لبنان، فرنجیه را به صورت رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی خواهد کرد. از سوی دیگر گفته می‌شود حزب‌الله لبنان از اقدام سمیر جعجع در حمایت از میشل عون استقبال کرده، اما هنوز به صورت رسمی این گروه بیانیه‌ای صادر نکرده است.

با این حال روزنامه الجمهوریه در خبری نوشت: حزب‌الله این اقدام را امری خوب و گامی مثبت می‌داند.

منابع لبنانی می‌گویند نبیه بری، رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل نیز از نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری حمایت می‌کند.

در این میان ولید جنبلاط، رئیس حزب دروزی ـ‌ سوسیالیست ترقیخواه ـ موضع خود را مشخص نکرده است.

تغییر موضع سمیر جعجع و اعلام حمایت از نامزدی میشل عون، بازی سیاسی را در لبنان کاملا بر هم زده است بدون این‌که بتواند راه جدیدی باز کند، زیرا هنوز موضع سایر گروه‌ها روشن نیست و بعید به نظر می‌رسد جریان 14 مارس از این پیشنهاد حمایت کند.

به هر حال تحلیلگران می‌گویند هر چند به نظر می‌رسد سعد حریری، بازنده اصلی این ماجراست، اما جعجع نیز شکست‌خورده و فرنجیه نیز پیروز نشده است.

آرایش سیاسی در پارلمان لبنان

براساس قانون اساسی لبنان، 128 نماینده پارلمان باید در صحن علنی برای انتخاب رئیس‌جمهور حاضر باشند. اما در صورت نبود این حدنصاب، در صورتی جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور قانونی است که دو سوم نمایندگان حضور داشته باشند. در صورت حضور همه نمایندگان در مرحله اول، رئیس‌جمهور منتخب باید 86 رأی یعنی دو سوم آرا را کسب کند. اگر این امر محقق نشد، آنگاه براساس نصف +1 عمل می‌شود که کاندیدای ریاست جمهوری باید حداقل 65 رأی کسب کند.در حال حاضر جریان 14 مارس، 59 کرسی و 8 مارس، 57 کرسی در پارلمان دارد و تعداد 12 نفر نمایندگان مستقل هستند (که 11 نفر آنان را نمایندگان وابسته به فراکسیون ولید جنبلاط تشکیل می‌دهند). روشن است که در معادله مرحله دوم انتخاب در پارلمان یعنی نصف + 1 این جناح ولید جنبلاط است که نقش تعیین‌کننده را در انتخاب رئیس‌جمهور بازی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها