چه کسی می‌تواند توپ‌طلا را از چنگ مسی و رونالدو خارج کند؟

نیمار،‌خیره به توپ طلایی

شاید کریس رونالدو که علاقه زیادی به شکستن رکوردها دارد، چندان از این آمار راضی نباشد، اما با رسیدن توپ طلای سال 2015 به لیونل مسی، برتری این دو فوق‌ستاره در بزرگ‌ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال به هشت سال افزایش پیدا کرد.‌
کد خبر: ۸۷۳۵۷۷
نیمار،‌خیره به توپ طلایی

در این مدت هیچ بازیکن دیگری نتوانسته به جایگاه دو سوپراستار حال حاضر دنیای فوتبال نزدیک شود. به نظر می‌رسد آنها کم‌کم باید نگران نزدیک شدن یک رقیب تازه باشند. رقیب تازه آنها نیمار، ستاره بارسا و کاپیتان تیم ملی برزیل است و با توجه به این که کریس رونالدو ماه آینده 31 ساله می‌شود، شاید فقط مسی بتواند در سال‌های پیش رو بین نیمار و توپ طلا فاصله بیندازد.

سطح بازی ستاره برزیلی در یک سال اخیر پیشرفت غیرقابل انکاری داشته و نشان دهنده جایگاهی است که او می‌تواند در سال‌های پیش رو به آن برسد. در فاصله قانونی بین رای‌گیری دو توپ طلا (نوامبر 2014 تا نوامبر 2015) نیمار در 51 بازی برای بارسا، 40 گل به ثمر رساند.

هرچند مسی در همین مدت 53 گل برای آبی و اناری‌ها زد، ازجمله گلی که وارد دروازه اتلتیکومادرید کرد و به قهرمانی بارسا در لالیگا انجامید و دو گل دیدنی‌اش به اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا دل ری، اما نیمار در قهرمانی بارسا در چمپیونزلیگ بسیار تاثیرگذارتر از ستاره آرژانتینی بود و از مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد در همه دیدارها گلزنی کرد.‌ گل دقایق پایانی او مقابل یوونتوس در فینال برلین، پایانی درخشان برای فصلی بود که او هفته به هفته به بازیکن تاثیرگذارتری در ترکیب آبی و اناری‌ها تبدیل می‌شد و این روند در نیم فصل اول فصل جاری هم ادامه پیدا کرد.

مثلث MSN بارسا در داخل و خارج زمین، رابطه دوستانه‌ای با هم دارند و درک متقابل‌شان در درون زمین قابل توجه است. در این میان خلاقیت و تکنیک خیره‌کننده نیمار، یکی از دلایل اصلی درخشش این مثلث است. بعد از پیروزی 2 بر صفر مقابل ختافه در ماه اکتبر بود که لوئیز انریکه به خبرنگاران گفت: «نیمار برای ما گل می‌زند، پاس گل می‌دهد و در کارهای دفاعی شرکت می‌کند.»

در آن مقطع، بارسا مسی را به دلیل مصدومیت از ناحیه لیگامنت زانو در اختیار نداشت و انتظار می‌رفت غیبت او بر روند بارسا که تا آن زمان هم فراز و فرودهایی داشت، تاثیر منفی بگذارد، اما آنها در 9 دیدار بدون مسی، فقط یک شکست داشتند و نمایش‌های درخشان نیمار، یکی از دلایل بازی‌های فوق‌العاده آنها بود.

از سوی دیگر، بسیاری معتقدند در کنار نیمار، مسی نمایش‌های بهتری ارائه می‌کند و آمار هم به خوبی نشان می‌دهد این ستاره برزیلی تا چه اندازه بازی‌اش فاقد خودخواهی است. نیمار در هر دیدار چهار موقعیت گلزنی برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد می‌کند که دو برابر آمار مسی در این زمینه است و او در جدول موقعیت‌سازی‌های لالیگا، در صدر جدول قرار داده است.

نیمار بی‌تردید یکی از کاندیداهای اصلی برای کسب توپ طلای 2016 خواهد بود و این موضوع از 24 ساعت بعد از به پایان رسیدن جمع‌آوری آرا برای توپ طلای 2015 مشخص شد . در آن شب بارسا توانست در سانتیاگو برنابئو 4 بر صفر رئال‌مادرید را شکست بدهد و بازی فوق‌العاده نیمار یکی از عوامل اصلی کسب این نتیجه بود.

در حالی که مسی تازه مصدومیت را پشت‌سر گذاشته بود و تنها در نیمه دوم توانست برای بارسا به میدان برود، نمایش نیمار به یاد ماندنی بود. او که وارث مسی در بارسا محسوب می‌شود، به خوبی توانست در آن دیدار کریس رونالدو را در سایه قرار بدهد.

هرچند این آندرس اینیستا بود که مانند رونالدینیو در ال کلاسیکوی سال 2005، به خاطر عملکرد خوبش با تشویق هواداران رئال روبه‌رو شد، اما پاس پشت پای نیمار برای کاپیتان تیمش، یکی از شش موقعیت گلی بود که او در آن دیدار برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد کرد. ضمن این که او زننده گل دوم بارسا هم بود. رئال توان مهار او را نداشت و این وقتی بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد که ایسکو با لگد زدن به نیمار، از بازی اخراج شد. در هشت بازی پس از آن دیدار، نیمار چهار گل دیگر زد و سه پاس گل هم داد، ازجمله گلی که در پیروزی 4 بر یک مقابل اسپانیول در دیدار رفت مرحله یک‌هشتم نهایی کوپا دل ری به ثمر ساند.

البته مسی در بازگشت به میادین، در ده دیدار، 11 گل زد و سه پاس گل داد تا نشان دهد چرا همچنان شانس اول توپ طلاست، اما به یقین در سال‌های پیش رو، رقیب اصلی ستاره آرژانتینی، نه‌ رونالدو بلکه نیمار خواهد بود. مسی در 27 سالگی هنوز چند سال درخشان را می‌تواند در پیش داشته باشد، اما نمی‌تواند به خاطر بالا رفتن سن رونالدو، آسوده‌خاطر باشد؛ چون تهدید اصلی او برای در آوردن توپ طلا از چنگش، نه در سانتیاگو برنابئو بلکه بغل گوشش در نوکمپ حضور دارد.

منبع: اسکای اسپورتس

بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها