آیت‌الله ممدوحی با اشاره به حرف و حدیث‌ها درباره احراز صلاحیت داوطلبان خبرگان:

معترضان، درک درستی از شرایط ندارند

در اولین دوره مجلس خبرگان،‌ حق تائید صلاحیت علمی و سیاسی نامزدهای خبرگان رهبری به شورای نگهبان واگذار شد و از دوره دوم تا چهارم انتخابات این مجلس هم برای احراز صلاحیت علمی نامزدها، این شورا نامزدها را مکلف به حضور در آزمون کرده است.
کد خبر: ۸۷۱۸۲۷
معترضان، درک درستی از شرایط ندارند

علاوه‌بر تائید جنبه‌های علمی، استعلاماتی نیز برای بررسی صلاحیت‌های اجتماعی و سیاسی نامزدها از سوی شورای نگهبان صورت می‌گیرد و نتیجه بررسی‌ها برای رد یا تائید صلاحیت نامزدها اعلام می‌شود. اساسا هر ارزیابی با واکنش‌هایی از سوی موافقان و مخالفان روبه‌روست، اما قرائن نشان می‌دهد با توجه به اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان، معیار شورای نگهبان برای سنجش نامزدها بهترین شیوه برای احراز صلاحیت است.

در این باره،‌ آیت‌الله حسن ممدوحی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: مجلس خبرگان، جایگاه مهمی است و افرادی که به‌عنوان نماینده در این مجلس حضور پیدا می‌کنند، باید از نظر علمی و بینش سیاسی و تقوا مقام قابل قبولی داشته باشند،‌ چون نمایندگان مجلس خبرگان در کنار رهبری قرار دارند و کسانی هستند که در آینده باید بتوانند رهبر بعدی را معین کنند تا کشور دچار خلأ نشود.

وی درباره ارزیابی‌های صورت گرفته درباره نامزدهای مجلس خبرگان تصریح کرد: بررسی صلاحیت افراد محدود به گرفتن امتحان نیست، بلکه شامل ارزیابی کلی در باره وضعیت و سابقه نامزدها نیز می‌شود. تحقیق درباره محیط خانوادگی،‌ بررسی صلاحیت‌های سیاسی،‌ اشتهار نامزد به حسن سابقه، دخالت نکردن او در فتنه‌ها و مخالفت نکردن او با مواضع رهبری از جمله مسائلی است که در جریان احراز صلاحیت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ممکن است برخی افراد در آزمون علمی موفق شوند، اما چون واجد سایر شرایط نیستند رد صلاحیت شوند.

سابقه نشان داده است، برخی نامزدها معیارهای شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت‌ها برنمی‌تابند. آیت‌الله ممدوحی در این باره گفت: برخی معترضان اساسا با انقلاب سروکاری ندارند و برخی هم اطلاع درستی از عملکرد شورای نگهبان ندارند. عده‌ای هم عادت دارند نسبت به هر چیزی که باب میل آنها نیست،‌ اعتراض کنند. طبعا نباید به این اعتراضات توجهی کرد و تنها راه منطقی،‌ اعتماد به شیوه‌ای قانونی است که شورای نگهبان در پیش گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی نامزدها از بعضی بزرگان حوزه اجازاتی را به لحاظ علمی دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: ممکن است گواهی‌هایی از سوی برخی علمای حوزه برای بعضی افراد صادر شود اما باید دقت کرد، شیوه و ادبیات نگارشی برخی علما و نوع اجازاتی که از سوی این بزرگان برای افراد صادر کرده‌اند، چگونه است. در شرایط کنونی بهترین راه این است که نامزدها امتحان بدهند مگر این که کسی شهرت به اجتهاد و فضیلت داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها