بخاری نفتی مدرسه ای را به آتش کشید

تکرار حادثه شین آباد این بار در لرستان

به خیر گذشت؛ اگر معلم مدرسه ابتدایی روستای قوپوز، زیرکی به خرج نمی‌داد و بعد از تخلیه کلاس، بخاری نفتی آتش گرفته را با کپسول آتش‌نشانی خاموش نمی‌کرد حالا در سومین سالگرد آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد باید از قوپوز و دانش‌آموزان سوخته‌اش می‌نوشتیم، اما خوشبختانه اینچنین نشد و به خیر گذشت.
کد خبر: ۸۶۲۰۴۵
شین‌آباد، قوپوز؛ آتش همین نزدیکی است

ماه‌های سرد در سال‌های اخیر همیشه برای مدارس ایران آبستن حادثه بوده است؛ بهمن 76 برای شفت گیلان، آذر 85 برای مدرسه درودزن فارس، آبان 83 برای سفیلان چهارمحال و بختیاری، آذر امسال برای قوپوز آذربایجان شرقی، دی پارسال برای آق بلاغ حمیدیه هشترود و آذر سال 91 برای مدرسه انقلاب اسلامی شین‌آباد پیرانشهر.

پانزدهم آذر قرار بود به احترام دختران حادثه‌دیده شین‌آباد روی تقویم، روز ایمنی مدارس نام بگیرد که البته نگرفت، اما این روز به صورت خودجوش در ذهن جامعه حک شد به نام روزی که در آن باید از مدارس و ایمنی‌شان نوشت و ارتقای امنیت کلاس‌های درس را مطالبه کرد.

مدارس ایران 530 هزار کلاس درس دارد که 300 هزارکلاس از ابتدا سیستم گرمایشی استاندارد داشت و در عوض 200 هزار کلاس تا قبل از سال 92 با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شد اما بعد از حادثه شین‌آباد که دولت را شوکه و مجلس را برای اختصاص بودجه به مدارس نرم کرد، اصلاح سیستم گرمایشی حدود صد هزار کلاس آغاز شد و رسید به امروز که از 200 هزار کلاس درس مشکل‌دار 96هزار کلاس هنوز سیستم گرمایشی استاندارد ندارد.

این 96 هزار کلاس برای ایمن شدن به پول نیاز دارد، به رقم درشت 1400 میلیارد تومان که باید صرف ساخت تاسیس موتورخانه در مدارس و نصب شوفاژ در کلاس‌های درس شود. این بودجه، اما فعلا دور از دسترس سازمان نوسازی مدارس است که اگر این پول به دست سازمان برسد مسئولانش وعده کرده‌اند تا پایان سال 96 بساط بخاری‌های نفتی و گازی را از مدارس برچینند.

تا این تاریخ اما دو پاییز و سه زمستان پردلهره در راه است، پنج فصلی که هر روزش می‌تواند همراه یک حادثه باشد.

امسال سازمان هواشناسی برای کشور زمستان سردی را پیش‌بینی کرده و برای روزهای این هفته افت دمایی تا 15 درجه را. این سرما مصادف است با بالا رفتن شعله‌های بخاری در کلاس‌های درس و وقوع حادثه‌ای اگر قطره نفتی بچکد و گازی نشت کند.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها