شرکت عرب‌ست (ARAB-SAT) جمعه گذشته پس از انتقال دفترش از لبنان به اردن، پخش شبکه المنار روی ماهواره‌های خود را متوقف کرد. مالکیت شرکت عرب‌ست، بین کشورهای عضو اتحادیه عرب تقسیم شده اما عربستان سعودی با داشتن سهام 36 درصد از مهم‌ترین مالکان آن محسوب می‌شود. دفتر این شرکت در ریاض قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۱۸۷۵
بازتاب بین‌المللی توقف پخش شبکه المنار

توقف بی‌دلیل و صرفا سیاسی پخش شبکه المنار توسط عرب‌ست بازتاب بسیاری بین رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف داشته است.

* جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، با شبکه تلویزیونی المنار ابراز همبستگی می‌کنیم و معتقدیم تصمیم شرکت عرب‌ست برای متوقف کردن پخش شبکه تلویزیونی المنار، حمله‌ای برنامه‌ریزی شده علیه شبکه‌هایی است که خلاف طرح‌های استعماری فعالیت می‌کنند.

* اتحادیه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی فلسطین گفت، تصمیم عرب‌ست درخصوص شبکه تلویزیونی المنار در جهت طرح ناکام گذاشتن انتفاضه فلسطین، اتخاذ شده است.

* رمزی جریح، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نیز گفت، عربستان به این وزارتخانه تصمیم خود را برای توقف پخش شبکه المنار اعلام نکرده است و این مساله توسط مسئولان وزارت مخابرات پیگیری می‌شود.

* شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، شبکه رسانه‌ای المیادین بر همبستگی کامل خود با شبکه تلویزیونی المنار تاکید می‌کند. المیادین بر حق شبکه تلویزیونی المنار برای پخش ماهواره‌ای تاکید و اعلام کرد: این همه پافشاری بر هدف قرار دادن برخی از شبکه‌های تلویزیونی نشان‌دهنده یک سیاست سازمان‌یافته، جهت‌دار و خطرناک است. المیادین از رسانه‌های آزاد عربی و جهانی خواست تا به صورت جدی به یک راهبرد جدید جایگزین بیندیشند.

* عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد، توقف پخش شبکه المنار لبنان ادامه روش سرکوبگرانه عربستان علیه رسانه‌ها و تفکر آزاد و روشن و فرهنگ مقاومت است.

همچنین شبکه المنار لبنان در اعلامیه‌ای ضمن تائید خبر توقف پخش این شبکه از ماهواره‌ عرب‌ست آورده است: شبکه المنار یک شریک واقعی است که تجاوز صهیونیست‌ها نتوانست آن را به سکوت وادارد و کینه‌های جاهلی نیز موجب سکوت آن نخواهد شد.

المنار در این بیانیه تاکید کرد؛ کسانی که از شنیدن صدای حق آزرده خاطر می‌شوند، نمی‌توانند صدای این شبکه را خاموش کنند. سیاست حمایت از انتفاضه فلسطین، حمایت از قدس و افشای طرح‌های تروریست‌ها را ادامه خواهد داد.

پیشتر نیز عربستان پخش شبکه المیادین از ماهواره عرب‌ست را که مقر هیات مدیره شرکت آن در ریاض است، متوقف کرده بود.

عرب‌ست درصدد خاموش کردن صدای مقاومت است

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اقدام شرکت عرب‌ست در توقف پخش شبکه المنار لبنان، این اقدام بی‌فایده و شکست خورده عرب‌ست را در جهت ساکت کردن صدای مقاومت و نهضت تغییر دانست.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: ما این تلاش‌های ظالمانه و تعرض به شبکه المنار برای خاموش کردن صدا و تصویر خالصانه و بی‌پیرایه آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ضمن اعلام همبستگی با المنار، تاکید کرد شرکت عرب‌ست درصدد است رسانه‌های مقاومت را در تنگنا قرار دهد و مانع فعالیت آنها شود؛ اما سیاست آنها برای پنهانکاری و مقابله با مشی مقاومت که صدا و تصویر آن المنار و امثال آن هستند، از پیش شکست خورده است.

در بیانیه این اتحادیه بر این موضوع که المنار از فرهنگ، آزادی، تمدن و نهضت‌های در منطقه حمایت می‌کند، بر ضرورت احترام به حق آزادی بیان که مورد تائید عرف و قوانین بین‌المللی است، تاکید شده است.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی همچنین بر ضرورت دفاع از مشی حمایت از مستضعفان و ملت‌های ستمدیده و حفاظت از وحدت و انسجام، دفع خطر فتنه تکفیری و رویارویی با طرح صهیونیستی تصریح کرده است.

این اتحادیه ضمن اعلام همبستگی کامل خود با شبکه المنار، از سیاست‌ها و مواضع این شبکه مقاومت حمایت و تاکید کرده است که برای عبور از این بحران در کنار آن می‌ایستد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که شبکه المنار در گذشته نیز با بحران‌هایی مانند محاکمه در فرانسه، منع پخش آن از طریق ماهواره‌های اروپایی، بمباران ساختمان آن توسط صهیونیست‌ها و ترور خبرنگاران مواجه بوده و حتی کسانی که نمی‌خواهند نور مقاومت بدرخشد این شبکه راتروریستی خوانده‌اند، اما از همه آنها با سربلندی عبور کرده است.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌ها اسلامی از همه وفاداران و رسانه‌های ملتزم به مشی دفاع از آزادی‌ها و کرامت انسان‌ها خواسته تا این گونه اقدامات علیه شبکه‌های مقاومت را که تنها تلاشی برای خاموش کردن نور حقیقت و مقاومت است، محکوم کنند.

در پایان این بیانیه آمده است: آیا تنها گناه المنار و امثال آن فقط ایستادن در کنار مقاومت لبنان و فلسطین و امت عربی و اسلامی و حق و حقیقت نیست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها