زهره وطن‌خواه ؛ نخستین بانوی ایرانی رقابت‌های جهانی رالی

دختر سرعت

به گزارش جام جم ورزشی ،با محرومیت مواجه شد، بی‌پولی را پشت‌سر گذاشت، از تمام موانع گذشت تا اکنون بین‌المللی‌ترین دختر اتومبیلرانی باشد. اصلا تنها اتومبیلران زن بین‌المللی ایران. اینها توصیفی از زهره وطن‌خواه و شرایطی است که پشت‌سر گذاشت.
کد خبر: ۸۵۴۷۹۰
دختر سرعت

این بانوی تهرانی متولد 56 است. خودش می‌گوید از همان کودکی حتی در نوع انتخاب اسباب‌بازی‌هایش هم با دخترهای هم‌سن و سالش فرق داشت.

او به جای عروسک بیشتر به دنبال توپ، تفنگ و ماشین بود. با همین علایق برای اولین‌بار در 13 سالگی پشت فرمان ماشین پدرش نشست.

ده سال بعد پس از گرفتن مدرک مهندسی الکترونیک احساس کرد باید به جستجوی رویای کودکی‌اش بپردازد و به‌گونه‌ای دیگر هیجانات درونی‌اش را تخلیه کند.

خودش می‌گوید: ابتدا به ورزش پاراگلایدر روی آوردم و با این ورزش هیجاناتم به اوج رسید البته در کنار آن باشگاه تیراندازی کلت بادی رفته و سوارکاری هم می‌کردم.

در آن زمان دلمشغولی‌هایم این ورزش‌های سرشار از هیجان بود تا این‌که در سال 81 به عضویت فدراسیون اتومبیلرانی درآمدم و از آن به بعد مسیر زندگی‌ام عوض شد.

او همان سال عنوان قهرمانی مسابقات اسلالوم کشور را به‌دست آورد و تا سال 87 در مسابقات مختلف اسلالوم، کارتینگ و ریس (سرعت) در حضور راننده‌های مرد بارها عنوان قهرمانی را به‌دست آورد.
اما بزرگ‌ترین افتخار زهره وطن‌خواه در سال 87 رقم خورد زمانی که او به عنوان اولین بانوی تاریخ اتومبیلرانی ایران به همراه افسانه احمدی (نقشه‌خوان) راهی مسابقات جهانی 2008 رالی WRC در ترکیه شد.

او در آن مسابقات در کلاس A7 مقام چهارم را کسب کرد و قبل از برگزاری مسابقات جهانی هم در ماه آوریل همان سال همراه سه تیم از ایران که همگی مرد بودند در مسابقات قهرمانی اروپاERC ، در کلاس بانوان مقام سوم را کسب کرد.

بیش از 14 سال است که وطن‌خواه یک اتومبیلران حرفه‌ای در رقابت‌ها به‌شمار می‌رود. با افت و خیزهایی که داشته هنوز مورد اطمینان‌ترین دختر ایرانی جاده‌های مسابقه‌ای است.

البته او در این سال‌ها رقابتی هم با لاله صدیق دیگر چهره مطرح عرصه اتومبیلرانی داشته است، رقابتی که گفته می‌شود رسانه‌ها بیشترین نقش را در شکل‌گیری آن داشته‌اند. با این حال قابل کتمان نیست که زهره و لاله ارتباط خوبی با هم ندارند.


زهره وطن‌خواه یکی دیگر از چهره‌های بین‌المللی ورزش بانوان ایران است که به عنوان نخستین راننده زن رقابت‌های جهانی رالی هم شناخته می‌شود.

ضمیمه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها