پزشکان از درمان اولین مورد سرطان خون در جهان با استفاده از یک روش درمانی پیشگام ژنتیکی خبر دادند.
کد خبر: ۸۵۴۱۵۲
درمان سرطان خون با سلول های طراح

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «لایلا ریچاردز» دختر یکساله ای در لندن است که پنج ماه پیش به نوعی سرطان خون درمان ناپذیر مبتلا بود.

پزشکان از روش درمانی «سلول های ایمنی طراح» برای مبارزه با سرطان وی استفاده کردند و نتیجه بخشی درمان را تقریبا یک «معجزه» اعلام کردند.

با این حال، پزشکان اعلام درمان قطعی این دختربچه را زودهنگام می دانند، هر چند بهبودی وی تا همین مرحله نیز موفقیتی در حوزه پزشکی به شمار می رود.

بر پایه این گزارش، بیماری لایلا در سه ماهگی وی تشخیص داده شد، اما به خاطر کم سن و سالی، شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان برای وی موثر نبود.

پزشکان به ناچار از یک روش درمانی بسیار تجربی که تنها روی موش ها آزمایش شده بود، استفاده کردند.

این درمان که سلول های ایمنی طراح خوانده می شود، حاصل پیشرفت های پیشگام در ویرایش ژن است.

در روش های درمانی قبلی تلاش می شد که برای تصحیح یک نقیصه، ژن های جدید اضافه شود اما در این روش درمانی جدید، ژن هایی که از پیش وجود دارند ویرایش می شوند.

قیچی های میکروسکوپی که از لحاظ فنی به «talens» معروف هستند، برای مهندسی دقیق دی.ان.ای در داخل سلول های ایمنی فرد به کار برده می شود.

این سلول ها تنها برای جستجو و از بین بردن سلول های سرطانی و نامرئی کردن آنها در برابر داروهای قوی که به بیماران داده می شود، طراحی شده اند.

این سلول های طراح به لایلا تزریق شد، اما وی برای بازسازی سیستم ایمنی خود به یک پیوند دوم مغز استخوان نیز نیاز داشت.

اکنون لایلا چند ماه بعد از اطلاع رسانی پزشکان به خانواده اش مبنی بر ابتلای وی به یک سرطان درمان ناپذیر، نه تنها زنده است بلکه نشانی از سرطان خون در بدن وی دیده نمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها