محصولات چینی در ایران از جایگاه بسیار پایینی برخوردارند اما با همین رتبه توانسته اند بخش اعظم بازار ایران را تصاحب کنند.تحلیل ها از وضعیت اقتصادی چین نشان می دهد که این کشور در سال 2050 به تعبیری در جایگاه اول یا دوم اقتصاد جهان می ایستد.شاید اعتماد به این تحلیل ها یکی ازدلایل حضور گسترده برندهای مختلف چینی در بازار خودروی ایران شده است و بعد از این، حتی با وجود رفع تحریم ها و حضور خودروسازان مطرح در کشور، همچنان تا سالیان متمادی خودروهای چینی در بازار ایران جولان خواهند داد.
کد خبر: ۸۵۱۳۳۶
خودروهای چینی تا چه زمانی در بازار ایران حضور دارند

ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره گسترده شدن حضور برندهای چینی در بازار خودروی ایران و بی توجهی نسبت به گلایه ها و اعتراض های مردم نسبت به کیفیت پائین محصولات این کشور، گفت: تا حالا این توجیه وجود داشته که تحریم عامل اصلی حضور خودروهای چینی در ایران بوده است اما اگر "بعد از رفع تحریم ها قرار به حضور مستمر این خودروها باشد، من هم مثل شما پرسشگر این موضوع هستم که الان دیگه چرا ؟"

وی با اشاره به تمایل خودروسازان برجسته دنیا برای حضور در خودروسازی ایران، تأکید کرد:با توجه به شرایط جدید، دیگر داستان یک کم متفاوت شده است. باید صبر کنیم تا تحریم برداشته شود و بینیم اوضاع چطور می شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو درباره هدایت بازار خودرو و تقاضای مصرف کنندگان به خرید خودروهای چینی توسط خودروسازان، تصریح کرد: اگر خودرویی را 5 ماه است در بازار می بینید مذاکراتش به دوره تحریم، مثلا به یکسال و نیم گذشته بر می گردد.در صنعت خودرو اجرای تصمیمات زمان بر است.وقتی تولید محصول جدیدی در خوردوسازی بخواهد آغاز شود، در بهترین شرایط 2/5 تا 3 سال طول می کشد که خودروی نو با ساختار جدید به بازارعرضه شود.

وی درباره مدت زمان حضور خودروهای چینی در بازار ایران اظهار داشت: مدت زمان ورود و حضور هر یک از برندهای چینی به مدت زمان قرارداد منعقد شده توسط خودروسازان بستگی دارد.البته اساس اینجور قراردادها و ورودشان خیلی نامحدود نیست.شرکت های خودروسازی تقریبا از یکسال و نیم پیش مطابق با پیش بینی های خود نسبت به وضعیت تحریم، قراردادها را منعقد کرده اند.با توجه به وضعیت تحریم ها و عدم امکان توقف فعالیت خودروسازان، انعقاد چنین قرادادهایی دور از انتظار نیست.

سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان گزارشی از قراردادهای خود با چینی ها به شورا ارائه کرده اند، تصریح کرد: شخص وزیر به این موضوع تأکید دارند که ساخت داخل باید توسعه پیدا کند و با کشورهای صاحب تکنولوژی و صاحب دانش همکاری صورت بگیرد و اگر بازار ایران در اختیار کشور خارجی قرار می گیرد باید بر اساس شروط مشخص عمل کند. شرط تعیین شده برای حضورشرکت خارجی خوردو در ایران؛ "داخلی شدن ساخت قطعات خودروها به میزان 70 تا 80 درصد است."

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برخی کشورهای اروپایی رفتارشان اینطور بوده است که در شروع با یک برنامه ساخت داخل وارد کشور شدند ولی مطابق با تعهداتشان عمل نکردند چرا که تمایل داشتند قطعات خودروها را همچنان از کشورشان صادر کنند.در شرایط فعلی درایت و هوشمندی مسئولین ما و شرکت های خودروسازی است که اجازه ندهند اشتباه گذشته تکرار شود و اگر تکرار شود باید با آنها برخورد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخورد قانونی شورای سیاستگذاری خودرو با خودروسازانی که به این شرط عمل نکنند چیست، تأکید کرد: امتیازهایی همچون سلب واگذاری ارز و ایجاد محدودیت در فعالیت خودروساز، از آنان گرفته می شود.ساختار کلیدی صنعت خودروسازی ما به گونه ایست که باید از دولت دستور بگیرد. مکانیزم هایی برای نظارت بر عملکرد خودروسازان وجود دارد که اگر اراده برای اجرای آنها باشد، مکانیزم کنترل وجود دارد.

قربانی خاطرنشان کرد: واردات خودرو برای اقتصاد ما مزیتی نیست.اشتغالزا بودن صنعت خوردو، اولویت بسیار بسیار مهمی است. تصمیم سازی هایی که مدیران اقتصادی و صنعتی در سطح کلان کشور انجام می‌دهند، موضوع بسیار مهمی است.توجه به این نکته ضروریست که آیا میخواهیم کشورمان را به مونتاژ کننده محصولات خارجی کننده تبدیل کنیم یا نه ؟ با توجه به این که سیاست ها بر مبنای داخلی شدن تولیدات است به همین دلیل، بهترین حالت این است که برندهایی همچون رنو، ولوو وشرکت های کره ای ژاپنی که در حال مذاکره هستند، طرح های جدید خودروهایشان را در ایران متولد کنند نه خوردویی که 5 سال است در اروپا تولید می شود و ما تازه بیاییم در داخل شروع به مونتاژ کنیم. وزارت صنعت از طرف وزیر دستور دارد که خودروهای جدید در شروع تولید، حداقل 40 درصد ساخت داخل باشند و به مرور درصد ساخت داخل به 70 تا 80 درصد برسند و این بسیار مهم است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرودر در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودروی ایران در سالیان گذشته نسبت به تولید خوردوی بومی و ایرانی اقدام نکرده است، گفت: این اشکالی است که به صنعت خودرو وارد می کنند اما بخاطر 3-2 سال اخیر، خیلی نمی توانیم خودروسازها را مزمت کنیم. با وجود این که چند سال گذشته، تحریم کمرشکن بوده است اما خودرسازی توانسته است با ساخت قطعات داخل و همکاری با کشور چین به فعالیت خود ادامه بدهد.

وی ادامه داد: سوال شما درست است، ما فرصت هایی را از دست داده ایم. الان هم به نظر من محاکمه کردن گذشتگان فایده ای ندارد اما امیدواریم که گذشته چراغ راه آینده باشد و به این سمت برویم که خوردوهایی خاص مشتری ایرانی بسازیم.تولیداتی که می‌تواند به اقتصاد کشور هم کمک کند.ما می توانیم همیشه اشتباه کنیم یا می توانیم از اشتباهات گذشته درس بگیریم. باید نظام های کنترلی و مسئولین ذی ربط دلشان برای آینده کشور و اشتغال کشور بیشتر بسوزد. مسئولین اقتصادی و صنعتی کشور، شرکت های خوردسازی و قطعه سازان باید برای تولید خوردوی ساخت داخل، برنامه اجرایی بدهند و خودشان را ملزم به اجرای آن بدانند.

گفتنی است، سابرینا بایک 115، بایک سنووا A523 ، فاو بسترن 50، انواع مدل های چری که با نام ام وی ام در ایران مشهور است (ام وی ام ایکس 33 ،ام وی ام 315، ام وی ام 530، ام وی ام ، 550)، جیلی ام گرند ایکس 7، محصولات گریت وال ، شاسی بلند هاور اچ 6، شاسی بلند هاور ام 4، جک j3 2013 ، جک اس 5 و برلیانس از جمله خودروهای چینی مونتاژ شده در کارخانه های داخل کشور هستند و حضورشان هر روز درحال افزایش است.

سهیلا فلاحی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هموطن
-
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۰
۰
خود كرده را تدبیر نیست!اقتصادوقتی مریض باشه!هرزخمی خطرناك میشه!مگه چینی هازوركی میتونن خودرو وارد ایران كنند!مسلماخودروسازان باوجدان ما بیكارننشستندو برای درآمدبیشتر و ضربه اقتصادی مهلك تر به دیگربخشهای اقتصادی كشوردست بكارشده اند-مرحبابه این حماسه كه روز خاصی رو درتقویم اقتصاد نمیشه بهش دادوهمواره وجود داره چون دولت هم دستشون توهمون كاسه س.

نیازمندی ها