پس از استقبال وتبلیغاتی که هفته‌های گذشته اروپایی‌ها از خود نشان دادند، به نظر می‌رسد اینک سیاست آنها کاملا دگرگون شده و به جای استقبال یکی پس از دیگری درهای کشورهایشان را روی مهاجران می‌بندند.
کد خبر: ۸۳۷۷۰۶

در همین رابطه روز گذشته نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد این کشور مرزهای خود را روی مهاجران غیرقانونی بسته است. جمهوری چک نیز با بستن مرزهای خود به روی مهاجران اعلام کرد مخالف برنامه توزیع آوارگان است.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبری آف‌نیوز بلغارستان، بویکو بوریسوف در شهر سوزوپل اعلام کرد: «بلغارستان مرزهای خود را به روی مهاجران غیرقانونی بسته است و تنها آنهایی که قصد دارند به طور قانونی از مرز عبور کنند، اجازه عبور خواهند یافت». وی افزود دولت بلغارستان در تماس دائمی با پلیس ترکیه است. شماری از مهاجران در 40 کیلومتری مرز دو کشور در خاک ترکیه مستقر هستند. نخست‌وزیر بلغارستان همچنین گفت در حال حاضر خودروها و کامیون‌ها اجازه دارند، از مرز عبور کنند. آلمان، اتریش، اسلوونی، کرواسی، مجارستان و جمهوری چک پیش‌تر تدابیری برای کنترل مرزهای خود به اجرا گذاشته‌اند.

جمهوری چک نیز با اصرار بر مخالفت خود با طرح توزیع آوارگان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شکایت از این طرح در دیوان عدالت اروپا تهدید کرد. ژوزف بکوار رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری چک هم از آمادگی ارتش برای اعزام 900 سرباز برای کمک به پلیس و به منظور مقابله با موج آوارگان پناهجو خبر داد. اتحادیه اروپا از فروردین امسال تاکنون بیش از 213 هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 85 درصد افزایش دارد. مرکز آمار اروپا روز جمعه اعلام کرد، بیش از یک‌سوم از کل درخواست‌های امسال از شهروندان دو کشور سوریه و افغانستان بوده است.

روزگذشته گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد با همکاری گروه‌های امدادی بین‌المللی موفق شده است چند هزار نفر از مهاجران را در دریای مدیترانه نجات دهد. نزدیک به ۴۷۰۰ نفر از مهاجران که قصد داشتند از سواحل لیبی در مدیترانه به مقصد کشورهای اروپایی عبور کنند، توسط گارد ساحلی ایتالیا نجات داده شدند. روز پنج شنبه گذشته یک قایق دیگر با بیش از ۱۲۰ سرنشین مهاجر در 50 کیلومتری شرق طرابلس در دریا غرق شد. گارد ساحلی یونان نیز اعلام کرد، 26 نفر از آوارگان بر اثر غرق شدن قایق بادی آنها در نزدیکی جزیره یونانی «لسبوس» ناپدید شده‌اند. ترکیه نیز دیروز اعلام کرد 172 نفر از اتباع عراق را که از طریق سوریه به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده بودند، به این کشور بازگردانده است. ترکیه در روزهای اخیر بیش از 500 عراقی را به کشورشان بازگردانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها