به گفته کارشناسان، در مقایسه با کشورهای پیشرفته دیر به فکر گسترش زیرساخت‌های نسخه دیجیتالی کتاب افتاده‌ایم

دیجیتالی شدن 700 کتاب دفاع مقدس

نسخه دیجیتال آثار مکتوب در حال تسخیر بازار کتاب در دنیاست، اما ناشران ما در خواب به سر می‌برند یا هنوز جسارت ورود به این عرصه را ندارند. در این میان، شرکت‌‌های رایانه‌ای که آینده را در فناوری دیجیتال می‌بینند خود دست به‌کار شده‌اند و ناشران را به انتشار نسخه دیجیتال کتاب‌هایشان تشویق می‌کنند. به‌تازگی، یکی از این شرکت‌ها با ارائه نرم‌افزار «فراکتاب» دست به ابتکار جالبی زده و در آستانه هفته دفاع مقدس چند مجموعه از آثار مرتبط با دفاع مقدس را در حدود هزار جلد در قالب نسخه دیجیتال ارائه کرده است.
کد خبر: ۸۳۷۲۸۸

به گزارش جام‌جم، این شرکت با نام تجاری نگین رایانه الماس خراسان با همکاری تعدادی از ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس مانند سوره مهر، فاتحان و روایت فتح تعدادی از آثار مرتبط با خاطرات زنان در جنگ را عرضه کرده است. از جمله این آثار می‌توان به کتاب‌های «فرنگیس»، «دا» و «دختر شینا» اشاره کرد. نسخه دیجیتال مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» هم روی این نرم‌افزار قرار گرفته است؛ مجموعه‌ای که به گفته علی غلامزاده، مسئول ارتباط با ناشران شرکت نگین رایانه، نسخه کاغذی برخی از کتاب‌هایش نایاب شده است. غلامزاده می‌گوید که مجموعه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که توسط رهبر معظم انقلاب تقریظ شده است نیز در این نرم‌افزار عرضه شده که
در حال حاضر نسخه اندرویدی آن برای کاربران در دسترس است. در میان این آثار می‌توان به «آن بیست و سه نفر»، «دا»، «پایی که جا ماند»، «بابا نظر» و «لشکر خوبان» اشاره کرد
.

فروشگاه مجازی با کتاب‌های دیجیتال

آن‌طور که غلامزاده می‌گوید شرکت نگین رایانه، با خرید مجموعه آوابوک، نرم‌افزار فراکتاب را راه‌اندازی کرده است. مجموعه «فراکتاب» که یک فروشگاه کتاب الکترونیک بر بستر اندروید است با بیش از 150 ناشر همکاری دارد. دو ماهی می‌شود که این مجموعه بخش تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را رونمایی و حالا در آستانه هفته دفاع مقدس مجموعه آثار مختلفی را در این زمینه عرضه کرده است. به گفته غلامزاده، فراکتاب در اوایل تابستان قصد داشت با ارائه هزار کتاب در عرصه دفاع مقدس، محتوای مورد نیاز در این بخش را در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار دهد. قرار بود تا آخر تابستان این امر محقق شود، ولی غلامزاده می‌گوید تاکنون نزدیک به 700 کتاب در این نرم‌افزار بارگذاری شده است.

غلامزاده با بیان این‌که در این کتابخانه تخصصی بسیاری از آثار به صورت رایگان عرضه شده است، عنوان می‌کند: یاد یاران، پیشانی شیشه‌ای و تیپ 83 از این جمله است.

به گفته او، از شاخص‌های دیگر این نرم‌افزار، می‌توان به وجود کتاب‌های صوتی اشاره کرد: به همت انتشارات سوره مهر، کتب جای امن گلوله‌ها، دریا خانم، دختران اُ.پی.دی، گوشواره عرش و نامه‌های کوفی به صورت صوتی عرضه شده که با توجه به کیفیت خوب کار، شنیدن آن بسیار لذت‌بخش است.

غفلت نهادهای فرهنگی

به نظر می‌رسد ناشران ما به‌ویژه ناشرانی که در حوزه نشر آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعال هستند، یا در این خصوص اقدامی نکرده‌اند یا خیلی دیر به فکر افتاده‌اند.

سردار علی ناظری، مدیر انتشارات فاتحان، با قبول این نقطه ضعف، به حضور در نمایشگاه کتاب مسکو اشاره می‌کند و می‌گوید: در نمایشگاه مسکو، از نزدیک شاهد کاهش استفاده از کتاب‌های کاغذی و حضور ناشران دیجیتال و استقبال مخاطبان از کتاب‌های دیجیتال بودم. حتی ناشران خارجی برای همکاری یا خرید کتاب از ما نسخه دیجیتال کتاب را مطالبه می‌کردند.

او با بیان این‌که افزون بر ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی نیز خیلی دیر به فکر راه‌اندازی و گسترش زیرساخت‌ها برای ارائه نسخه دیجیتال کتاب بودند، می‌افزاید: باید چاره‌ای اندیشید تا این خلا هر چه زودتر برطرف شود.

او با اشاره به این‌که انتشارات فاتحان تاکنون با سه مجموعه برای عرضه نسخه دیجیتال کتاب‌های خود در ارتباط است، عنوان می‌کند: یکی از این موسسات، وابسته به بسیج است و قرار شده تمام کتاب‌های ما را به صورت دیجیتال آماده کند و برای فروش به صورت اینترنتی در دسترس کاربران بگذارد.

او به مجموعه فراکتاب و سامانه فروشگاه اینترنتی خانه کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلاتی در فرآیند دیجیتال‌سازی کتاب‌ها وجود دارد؛ از جمله این‌که کتاب‌ها در قالب پی‌دی‌اف برای عرضه به این سامانه‌ها ارائه می‌شود، ولی خیلی از این سامانه‌ها با این فرمت سازگار نیست و مشکلاتی در این میان به‌وجود می‌آید که برای ناشران هزینه‌ اضافی به همراه دارد.

او به فروش پایین نسخه‌های دیجیتال کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: نمی‌دانم دلیل این امر چیست؟ آیا نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی در زمینه کتاب‌های دیجیتال است یا باید آن را در راستای کتاب نخواندن مردم تحلیل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها