عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درگفت و گو با جام جم آنلاین:

دانشجویان پیاده نظام جریانهای سیاسی نیستند

نگاه 20

دانشگاه غیرانتفاعی باید ماموریت محور شود

رهبر معظم انقلاب در پایان دهه سوم انقلاب بر نهضت نرم‌افزاری برای ساخت تمدن نوین اسلامی تاکید داشتند. بدیهی است که مقدمه ساخت این تمدن، رشد علم و فناوری با نگاه توحیدی است. برای تحقق این هدف متعالی، نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است که اگر به آن توجه جدی می‌شد، هم‌اکنون شاهد 600 هزار صندلی خالی در مراکز آموزش‌عالی کشور نبودیم.
کد خبر: ۸۲۸۰۳۴
دانشگاه غیرانتفاعی باید ماموریت محور شود

باید در نظر داشت که برای تاسیس این مراکز آموزش عالی از سرمایه ملی خرج شده است، اما امروزه حتی تعدادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند. در حقیقت مشکلات امروز دانشگاه غیرانتفاعی را باید محصول نبود برنامه‌ریزی درست و عمل نکردن به برنامه‌های راهبردی نظام آموزش عالی به حساب آورد.

از سوی دیگر، هنوز نقشه آمایش مراکز آموزشی و پژوهشی تدوین نشده است و به همین علت هنوز هم نیازهای علمی و آموزشی هر منطقه از کشور بدرستی مشخص نیست. بنابراین توجه جدی به اجرای نقشه جامع علمی کشور و تدوین طرح آمایش مراکز آموزشی و پژوهشی، راهکارهای راهبردی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات نظام آموزش عالی را مرتفع کند.

در این بین، دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز برای این‌که از این وضعیت فعلی خارج شوند، باید به سمت ماموریت محوری حرکت کنند؛ به‌گونه‌ای که روی ارائه آموزش‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که نیاز واقعی بازار کار باشد. درواقع، این دانشگاه باید روی آموزش‌های مهارتی به دانشجویان تمرکز کند و خود را با مولفه‌های عرضه و تقاضا در بازار کار وفق دهد.

همچنین در سطحی کلی‌تر نیز نظام آموزش عالی ما در نهایت باید به سمتی برود که تمرکز آموزش عالی در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های غیردولتی باشد و تمرکز آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به دانشگاه‌های دولتی معطوف شود تا از این طریق چالش‌های آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، برطرف شود.

دکتر مهدی ناظمی اردکانی - دبیر شورای مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها