روسای جمهور چین و آمریکا بر آمادگی خود به منظور همکاری و انجام کار مشترک در خصوص اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای 1 +5 تاکید کردند.
کد خبر: ۸۱۸۸۷۰
تاکید روسای جمهور چین و آمریکا بر اجرایی شدن توافق هسته ای

«باراک اوباما» و «شی جین پینگ» روز سه شنبه در یک گفتگوی تلفنی ضمن بررسی مهم ترین مسائل مورد نظر پکن - واشنگتن، آخرین تحولات مربوط به مسئله هسته ای ایران را نیز مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور آمریکا در جریان این گفتگو با تقدیر از ایفای نقش سازنده پکن در جریان توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای 1+5، آن را سازنده و مهم توصیف کرد.

رئیس جمهور آمریکا هچنین خطاب به همتای چینی اش گفت: ایالات متحده آمریکا مایل به تداوم هماهنگی و همکاری با جمهوری خلق چین برای حصول اطمینان از اجرای دقیق توافق انجام شده در وین با جمهوری اسلامی ایران است.

اوباما تاکید کرد: تعامل و همکاری پکن و واشنگتن در جریان مذاکرات هسته ای ایران به وضوح نشان داد که همکاری های متقابل دو کشور در حوزه های دیگر از جمله موضوع تغییرات اقلیمی، توسعه اقتصادی، بهداشت عمومی و دیگر چالش های مهم بین المللی نیز قابلیت اجرایی شدن را دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه چین، «شی جین پینگ» نیز در جریان این گفتگوی تلفنی، با استقبال از تفاهم صورت گرفته بین ایران و شش قدرت بزرگ دنیا، توافق هسته ای را یکی از راه های موثر برای حفاظت از چارچوب های بین المللی منع گسترش تسلیحاتی اتمی توصیف کرد.

او گفت که بدون شک این مذاکرات تجربه ای مفید برای جامعه بین الملل جهت حل و فصل اختلافات عمده از مجرای مذاکرات سیاسی و فنی محسوب می شود.

رئیس جمهور چین با تاکید بر اینکه دستیابی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و توافق ایجاد شده، سیگنالی مثبت را برای جهانیان ارسال کرده، صدور قطعنامه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز نشانه ای آشکار از به رسمیت شناخته شدن این توافق از سوی جامعه جهانی و حمایت همه جانبه از آن دانست.

«شی» تعاملات نزدیک پکن - واشنگتن در جریان مذاکرات هسته ای ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: چین و آمریکا در جریان این مذاکرات فضایی جدید و سطحی نو از تعاملات با یکدیگر را تجربه کردند که مدلی قابل توجه از کار مشترک دو کشور قدرتمند بر سر موضوعی بین المللی محسوب می شود.

عالی ترین مقام اجرایی کشور چین همچنین از تداوم تعامل و همکاری پکن و واشنگتن در خصوص مراحل آتی اجرای توافقنامه وین سخن گفت و افزود: طرف چینی ضمن تداوم همکاری با آمریکا برای اجرای مراحل دقیق توافق صورت گرفته، پیگیر مراحل آتی آن نیز خواهد بود و امیدوار است که طرف آمریکایی نیز در فضای داخلی این کشور این روحیه را ایجاد و حفظ نماید.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها