ایران جزو پنج کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان است که همین موضوع بیانگر بازاری گسترده در تولیدات مختلف از این ماده شیمیایی است. چون غیر از مصنوعات پلاستیکی مختلف، مدت‌هاست ظروف یکبار مصرف برای مراسم مذهبی و غیرمذهبی، مقابلمان روی میز یا سفره غذا قرار گرفته است.این درحالی است که استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایران در برخی ماه‌های مذهبی سال مانند محرم و صفر و رمضان بسیار بیشتر از قبل است، چون نذری دادن در این ماه‌ها یکی از مهم‌ترین رسوم و توصیه‌های دینی است.
کد خبر: ۸۱۳۳۷۶
رمضان و رونق بازار ظروف یکبار مصرف

از این رو آغاز ماه مهمانی خداوند، خبر از رونق بازار فروش ظروف یکبار مصرف می‌دهد. لذا بازار جام‌جم سری به بورس تولید این نوع ظروف یعنی خیابان اتحاد واقع در شرق تهران زده تا از زیر و بم آن برایتان بگوید.

پلاستیک؛ کاغذی یا فلزی

با توجه به گسترش فناوری‌ در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف، امکان دسترسی به انواع مختلفی از آنها را داریم.

گرچه هنوز هم سهم عمده‌ای از بازار مصرف ایران را همان ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به خود اختصاص داده‌اند، اما با توجه به اطلاع‌رسانی و تغییر سبک زندگی مردم، انواع دیگری از این ظروف در موارد متفاوت به کار گرفته می‌شوند. به عنوان مثال ظروف فومی بیشتر برای غذا‌های گرم و ظروف پلاستیکی برای غذاهای سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که ظروف کاغذی هنوز کاربردی بیشتر از بشقاب و کاسه یا لیوان ندارند و به سبب قیمت گران، زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در کنار این، مدتی است ظروف گیاهی نیز پا به بازار ظروف یکبار مصرف گذاشته‌اند، اما هنوز سهم قابل توجهی در بازار ندارند.

علائم اختصاری؛ معانی گسترده

شاید تاکنون بدون توجه به علائم اختصاری قید شده روی ظروف یکبار مصرف به فروشگاهی مراجعه و خرید کرده باشید، اما اگر کمی بیشتر توجه داشته باشید،می بینید این ظروف، بخصوص انواع پلاستیکی آن، در بدنه یا کف علائمی دارند که می‌تواند بیانگر نوع کاربرد هر یک از آنها در شرایطی متفاوت باشد:

PP: یکی از این علائم که با حروف اختصاری PP نشان داده شده مربوط به ظروف پلی‌پروپیلن است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. بد نیست بدانیم این ظروف همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز استفاده می‌شوند چون در مراحل تولید این خوراکی‌ها ممکن است ماده اولیه با درجه حرارت بالا وارد آنها شود و باقی مراحل تولید به زمان دیگری موکول شود.

PE: علامت حک شده دیگر روی ظروف یکبار مصرف، علامت PE است. این علامت که معمولا روی ظروف یکبار مصرف سفیدرنگ حک می‌شود، شرایطی همانند علامت PP دارد که می‌توان از آن برای محصولات غذایی با حرارت بالا (حرارت معمول طبخ) بهره برد.

PS: علامت PS نشانگر ظروف پلی‌استایرن بوده و بیانگر آن است که این ظروف تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده هستند و نمی‌توان از آنها برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

EPS: این علامت که به معنی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی فوم‌دار است، به خریداران اطلاع می‌دهد این ظروف نباید درجه حرارت بالاتر از 70 درجه را تجربه کنند زیرا برای سلامت بدن بسیار مضر هستند.این در حالی است که اگر خبری از حروف اختصاری در ظرف مورد نظرتان نبود می‌توانید به رنگ آنها نیز توجه داشته باشید. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که رنگی شفاف دارند صرفا برای غذاهای سرد و دمایی کمتر از هفتاد درجه مناسب بوده و نمی‌توان از آنها برای غذاهای داغ استفاده کرد چون برای تولید این ظروف باید از ماده‌ای به نام لایزر استفاده شود که در مقابل حرارت ناپایدار بوده و بسادگی در خوراکی یا غذای شما حل خواهد شد. این در حالی است که ظروف سفیدرنگ برای غذاهای گرم مناسب‌تر است ولی فراموش نکنید این ظروف هم برای غذاهایی مانند آش، حلیم یا نوشیدنی‌های داغ توصیه نشده است و درباره استفاده از آنها باید احتیاط کرد.

اما مدتی است ظروف یکبار مصرف رنگی نیز پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که به عقیده بسیاری از کارشناسان این نوع ظروف از بدترین نوع بخصوص برای خوراکی‌های گرم مثل آش و حلیم یا چای داغ هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها