گالری سیحون قدیمی‌ترین نگارخانه هنری فعال در ایران است که نقش مهمی در معرفی استعدادهای هنری ایران داشته است. در سال ۱۳۴۵ معصومه سیحون با یاری همسرش، هوشنگ سیحون، گالری سیحون را بنیان نهادند.
کد خبر: ۸۱۱۶۷۱
شاخص‌ترین گالری‌های تهران

گالری سیحون با تلاش و مدیریت معصومه سیحون، تاکنون بدون وقفه به فعالیت ادامه می‌دهد و حتی درگذشت او هم نتوانست فعالیت این نگارخانه را متوقف کند و اکنون پسرشان این گالری را می‌گرداند. حتی سیحون بتازگی شعبه دوم خود را هم در تهران راه‌اندازی کرده است. این گالری از آغاز کار تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نمایشگاه از آثار هنرمندانی مانند ژازه طباطبایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، حسین زنده‌رودی، رضا مافی، مکرمه قنبری و علیرضا اسپهبد برپا کرده است.

گالری اثر

حضور مستمر در دوسالانه‌های معتبر بین‌المللی گالری اثر را به یکی از شناخته‌شده‌ترین گالری‌های ایران بدل کرده است. این گالری که قدمتی حدودا 15 ساله دارد، با ١٢ هنرمند ثابت کار می‌کند و توانسته آثار شماری از این هنرمندان را به موزه‌های معتبر و نیز مجموعه‌های مهم مجموعه‌داران بین‌المللی برساند. گالری اثر سال ٩٣ با نمایش آثار آیدین آغداشلو پس از ٤٠ سال و نیز نمایش یک ماهه کانسپچوال آرت «زندگی» رضا لواسانی در صدر اخبار تجسمی بود. او معمولا هر سال دو سه نمایشگاهش را به نمایش آثار هنرمندان مهمان اختصاص می‌دهد. مدیریت این گالری را امید تهرانی به عهده دارد.

گالری گلستان

این گالری از منظر قدمت، دومین گالری کهنه کار دایر این روزهای تهران است. گالری گلستان در یک فضای کوچک تاثیراتی بزرگ در جامعه تجسمی دارد. گلستان با خلق رویداد «صد اثر صد هنرمند» در ٢٢ سال پیاپی، یک رکورد باورنکردنی برای یک رویداد تجسمی ایجاد کرد. سال‌های اخیر گالری گلستان با برپایی نخستین نمایشگاه بسیاری از هنرمندان جوان، قدمی بزرگ در معرفی نسل نوین برای جامعه تجسمی برداشته است. لیلی گلستان مدیریت این گالری را عهده‌دار است که فعالیتش را از سال 67 آغاز کرد.

گالری بوم

این گالری کارکردی مشابه موزه ـ گالری‌ها دارد، زیرا گالری بوم فقط مجموعه گنجینه متنوع خویش را به تماشا می‌گذارد. فضای وسیع این گالری و چاپ کتاب‌هایی نفیس از هنرمندانی مانند عباس کیارستمی، پرویز کلانتری و غلامحسین نامی سبب شده او را با معتبرترین گالری‌های خصوصی در کشورهای توسعه یافته مقایسه کنند. گالری بوم سال ٩٤ را با دو اتفاق متفاوت پرفورمنس نادر مشایخی و نمایشگاه سه استاد پیشکسوت هنر دانشگاه‌های ایران آغاز کرد تا نشان دهد شعاع فعالیتش گسترده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. حالا عمر این گالری که مدیریتش را پرگل هاشم‌نیا به عهده دارد، سه سال شده است.

موزه هنرهای دینی امام علی

این موزه خرداد سال ۸۲ افتتاح و در بنایی چهار طبقه واقع شده است. همان طور که از نامش پیداست همه فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌شود مربوط به آثار دینی و مذهبی است که شامل تابلوهای نقاشی، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و آثاری مربوط به پرده‌خوانی در زمان‌های قدیم است. آثار هنرمندان خوشنویس که در رابطه با مسائل مذهبی کار انجام داده‌اند از دیگر آثاری است که در این موزه وجود دارد. در طبقه همکف این موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار می‌شود که به عنوان مثال اصل پرده کعبه که به ایران هدیه شده بود در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

نگارخانه آریا

برپایی نمایشگاه های سالانه تابلوهای کوچک که حالا علاوه بر نقاشی و طراحی، به رویداد تخصصی عکس هم تعمیم یافته، برپایی کارگاه‌های دامنه دار تخصصی مجسمه‌سازی، خلق پروژه بازخوانی آثار هنرمندان معاصر ایران با همکاری «گالری آب‎انبار» و... توانسته گالری آریا را به صدر اخبار تجسمی کشور تبدیل کند. آریا اقبال مدیر این گالری 17 ساله است.

نگارخانه ابوالفضل عالی

این نگارخانه که در قلب حوزه هنری واقع شده است، قدمتی هشت ساله دارد. در نگارخانه ابوالفضل عالی همه آثار تجسمی در شاخه‌های مختلف مانند نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، تصویرسازی، تذهیب، مجسمه، کاریکاتور و... به نمایش گذاشته می‌شود. این نگارخانه بیشتر آثار هنری با گرایش هنر متعهد را میزبانی می‌کند، با این حال میزبانی از نمایشگاه‌های آزاد و عمومی را هم در دستور کار دارد. مرتضی گودرزی دیباج مدیر دفتر تجسمی حوزه هنری معتقد است نسبت نمایشگاه‌های آزاد این نگارخانه در مقایسه با نمایشگاه‌های هنر متعهد، 4 به 1 است. با این حال او تاکید می‌کند تمایل بیشتر برای میزبانی از آثار انقلابی و دینی است. نگارخانه عالی تاکنون میزبان نمایشگاه‌هایی مانند هنر عاشورا، هنر جوان، ایران 1404 و اسماءالحسنی بوده است.

گالری محسن

این گالری به گالری تخصصی در زمینه NEW ART لقب گرفته است. جشنواره‌هایی در زمینه هنرهای دیجیتالی، برپایی مستمر پرفورمنس و ویدئو آرت، گالری محسن را به محل رجوع هنرمندان و مخاطبان مشتاق این گونه‌های هنری بدل کرده است. احسان رسول‌اف به یاد برادرش که عکاس و فیلمبردار بود و در سانحه هوایی قزاقستان جانش را از دست داد، این گالری را تاسیس کرد.

نگارخانه مژده

مژده سال ٩٣ را با برپایی نمایشگاه نقاشی و خوشنویسی در کرمان به پایان برد، ایام نوروز نمایشگاه عکس و دیجیتال آرت ١٧ هنرمند ایرانی را در پایتخت ارمنستان برگزار کرد. این گالری سال ٩٤ را با ارائه چهار اثر به حراج بونامز آغاز کرد و با برپایی نمایشگاه نقاشان بابل فعالیتش را ادامه داده است. همین تونالیته جالب از شهرستان‌های ایران تا لندن و ایروان گالری مژده را در دور تازه فعالیت‌هایش به صدر اخبار تجسمی بازگردانده است. گالری مژده سال گذشته با تجلیل از استاد منوچهر نیازی در موزه امام علی و انتشار کتابی نفیس از برگزیده ٦٠ سال نقاشی‌های او، راهی تازه در این وادی گشوده و قرار است هر ساله چنین آیین‌هایی را برگزار کند. مژده طباطبایی مدیر این گالری 12 ساله است.

موزه هنرهای دینی فلسطین

در خیابان بزرگمهر، در فاصله دو خیابان برادران شهید مظفر (صبا) و فلسطین، دیوار به دیوار سفارت فلسطین باغ سبزی قرار دارد با یک ساختمان قدیمی، ساختمانی برای نمایش هنر مقاومت مردمی که برای دفاع از سرزمین اجدادی‌شان با اشغالگران جنگیده‌اند: موزه هنرهای معاصر فلسطین. این موزه در نخستین روزهای سال 1385 به همت فرهنگستان هنر و با مشارکت هنرمندان ایرانی و فلسطینی راه‌اندازی شد و از مرداد همان سال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. ساختمان موزه مشتمل بر هشت گالری، با مساحتی حدود 700 مترمربع در سه طبقه راه‌اندازی و خبر افتتاح آن همزمان با بازدید رهبر معظم انقلاب از دو سالانه پوستر جهان اسلام اعلام شد.

گالری طراحان آزاد

برشی از هنر معاصر را می‌توان در این گالری یافت. قالب‌های مختلف هنری ازجمله نقاشی، پرفورمنس و ویدئو را می‌توان در این گالری انتظار داشت که به لحاظ محتوا و فرم و روایت کار معاصر محوریت دارد. رزیتا شرف‌جهان اداره این گالری 12 ساله را عهده‌دار است.

گالری ساربان

یک گالری پنج ساله با مدیریت محمد ساربان‌نژاد که اکنون به یکی از مهم‌ترین گالری‌های پایتخت بدل شده است. این نگارخانه بیشتر در زمینه نقاشی خط و خوشنویسی سنتی ایرانی ـ اسلامی فعالیت می‌کند. سال گذشته برپایی نمایشگاه خوشنویسی استاد امیرخانی همراه با برپایی نمایشگاه‌هایی از حبیب‌الله صادقی این گالری را به پاتوق هنردوستان زیادی بدل کرد. آخرین نمایشگاه گالری ساربان هم نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی گودرزی دیباج بود که بعد از 12 سال آثارش را در نمایشگاهی انفرادی به نمایش گذاشته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها