فصل بهار و تابستان که شروع می شود درکنار میوه های وطنی سرو کله میوه های خارجی که بر ممنوعیت واردات آن بارها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده پیدا می شود.
کد خبر: ۸۱۱۲۲۷
وفور میوه های خارجی در بازار با وجود افزایش تولیدات داخلی

میوه هایی که گفته می شود وارداتش به کشور قاچاقی صورت می گیرد و ممکن است با خود آفات مختلفی را وارد کشورکند و شاید سال ها برای مبارزه با آن به استفاده از سموم و آفت کش های مختلف نیاز باشد.

ورود میوه های خارجی در حالی در بازار به وفور دیده می شود که براساس پیش بینی رییس اتحادیه محصولات کشاورزی امسال 5 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته در محصولات باغی و صیفی افزایش تولید خواهیم داشت که می توان با برنامه ریزی ها ی صحیح حتی مازاد آن را به خارج از کشور صادر کرد.

عرضه میوه های قاچاق درکشور شامل انواع پرتقال، گلابی آمریکایی، لیموترش، سیب مصری، سیب فرانسوی و تمبرهندی تایلندی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که با توجه به شرایط نگهداری میوه که باید حتما از طریق کانتینرهای یخچال دار حمل شود، این حجم از میوه چگونه می تواند بدون مجوز از مبادی ورودی غیر قانونی وارد کشور شود و نظارتی بر آن صورت نگیرد.

بر اساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیتی که در تولیدات داخلی وجود دارد واردات میوه از سال 90 ممنوع است و این ممنوعیت نیز همچنان ادامه خواهد داشت اما واردات غیر قانونی میوه وزارت جهاد کشاورزی را برآن داشته تا برای جلوگیری از آن با دستگاههای مختلف همواره به نامه نگاری بپردازد.

وزارت جهاد کشاورزی اخیرا نیزنامه ای را به سازمان میادین میوه و تره بارشهرداری ارسال کرده تا اگر با میوه های قاچاق مواجه شدند ازتوزیع آن جلوگیری کنند، به نظرمی رسد ، این وزارتخانه درکنار درخواستی که قبلا از وزارت کشور و استانداری های استانهای مرزی برای ممانعت از ورود میوه به کشورداشته حال باید جلوی توزیع میوه های قاچاقی که توانسته سر از پایتخت دربیاورد بگیرد.

افزایش 5تا 10درصدی تولید میوه در سالجاری

سید رضا نورانی، رییس اتحادیه محصولات کشاورزی درگفت و گو با جام جم آنلاین عدم نظارت و کنترل کافی را یکی از دلایل ورود غیر قانونی میوه به کشور دانسته و اظهار داشت: واردات قاچاق محصولات کشاورزی مشکلاتی از قبیل ورود انواع آفات را به کشور به همراه دارد و این موضوع می تواند علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی مردم کشاورزان ما را نیز متضرر کند.

به گفته نورانی، قیمت میوه های وارداتی 3 برابرقیمت جهانی به مصرف کننده عرضه می شود که این خود با عث خروج ارز از کشور است.

وی تنها را هکار مبارزه با ورود میوه های قاچاق را تعامل خوب دولت با تشکلها و ارائه یک برنامه مدون در این زمینه دانست و گفت: برخی تشکل ها تولیدی و برخی تشکل ها درزمینه بازرگانی فعالند و ازآنجایی که این مجموعه ها آمار و اطلاعات لازم از وضعیت تولید، کمبود و مازاد تولید در استانهای مختلف کشور را دارند می توانند با رهنمود دادن، دولت را در امر ذخیره سازی و صادرات یاری کنند.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی درباره وضعیت تولید میوه درسالجاری اظهارداشت: برخلاف سال گذشته که مشکلاتی در تولید مرکبات بوجود آمد و نیازبه واردات داشتیم امسال وضع تولید محصولات باغی و صیفی اگر یکباره دچار آفات سماوی نشویم مناسب است و در برخی محصولات ازجمله سیب درختی، انار و کیوی مازاد تولید هم خواهیم داشت و می توانیم اقدام به صادرات کنیم.

نورانی گفت :پیش بینی می شود امسال حدود 18.5 میلیون تن میوه های باغی و 20 میلیون تن سبزیجات و صیفی جات در کشور تولید شود که نسبت به سال گذشته 5 تا 10درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

سیما رادمنش / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
۰
۰
بخدا با این قیمتهای گران شرمنده اهل وعیالیم اخه چرا؟

نیازمندی ها