حرکت المپیکی هندبال پس از قرعه‌کشی در دوحه قطر آغاز شد

پیش به سوی ریو

هندبال ایران در دوره جدید که پس از انتخاب رئیس جدید فدراسیون آغاز شده، به دنبال راهیابی به المپیک است. این ورزش سال‌های گذشته از قافله موفقیت والیبال و بسکتبال عقب افتاد. از این‌رو رئیس فدراسیون و مسئولان کمیته‌های آن، با بهره‌گیری از تعامل و ایجاد ساختاری تازه در بدنه هندبال، به دنبال جبران کاستی موجود و افزایش ظرفیت این ورزش هستند.
کد خبر: ۸۰۸۸۰۳
پیش به سوی ریو

فدراسیون هندبال، این نکات ارزنده را در جهت افزایش و به روز کردن هندبال در اولین گردهمایی خود به همه اهالی این ورزش یادآوری کرد. به این ترتیب، اولین همایش تخصصی، علمی برگزار شد تا شعار همدلی و تعامل در جامعه هندبال ایران تحقق یابد. این همایش با هدف کسب بهترین بهترینها برای هندبال با برپایی کارگروههای تخصصی در قالب کمیتههای مختلف و مدون برگزار شد و با فاصله گرفتن از روزهای همایش، اکنون همگان منتظر خروجی آن هستند؛ تصمیمهایی که برای این ورزش آیندهساز است، بویژه در سالی که منتهی به رقابتهای انتخابی المپیک و قهرمانی آسیاست.

مراسم قرعهکشی مسابقههای هندبال انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو با حضور فرامرز خالقی رئیس سازمان تیمهای ملی و نماینده هندبال ایران در دوحه قطر انجام شد. بر اساس گروهبندی در گروه الف؛ بحرین، کره جنوبی، کویت، عراق، چین و استرالیا و در گروه ب؛ ایران، عربستان، عمان، ژاپن، ازبکستان و قطر با هم رقابت میکنند. این رقابتها از 30 آبان در قطر برگزار میشود و ایران برای راهیابی به المپیک باید قهرمان شود یا در غیر این صورت به عنوان تیم دوم یا سوم در رقابتهای انتخابی دوباره شرکت کند.

فرامرز خالقی که پس از مراسم قرعهکشی و مشخصشدن حریفان ایران در این پیکارها خوشحال است، میگوید: مسیر راهیافتن ما به فینال هموار شد و با این قرعه مساعد، به نظر میرسد مسابقه نیمه نهایی ایران از اهمیت بالاتری برخوردار است.

خالقی درباره مسیر آمادهسازی تیم ملی میگوید: برای حضور در رقابتهای حساس المپیک، تیم ملی ایران باید خود را به مرز آمادگی فراتر از آسیا برساند و علاوه بر مباحث تکنیکی و تاکتیکی، سایر موارد از جمله شرایط روحی و روانی و بخصوص افزایش شرایط قدرت بدنی و آمادگی جسمانی در دستور کار جدی کادر فنی تیم ملی هندبال قرار گیرد.

مسعود ظهرابی، دبیر سازمان تیمهای ملی هندبال نیز در حالی که از قرعهکشی راضی است، در تائید حرفهای خالقی به جامجم میگوید: ما در این رقابتها تیمهای قطر و عربستان را پیش رو داریم و با شکست دادن یکی از این حریفان میتوانیم به صعود در جمع چهار تیم امیدوار باشیم. عمان، ژاپن و ازبکستان خطر جدی برای هندبال ایران نیستند، اما به هر حال انتخابی المپیک انگیزه خوبی برای حریفان ماست و نباید تیمی را دستکم گرفت.

ظهرابی با اشاره به قدرت میزبان در رقابتهای اخیر هندبال دنیا میگوید: قطریها با بازیکنان چندملیتی از ظرفیتهای هندبال آسیا فاصله گرفتهاند و خود را در سطح هندبال جهان مدعی میدانند. بنابراین شرایط کنونی این تیم و میزبانی قطریها، از آنها برابر ایران یک رقیب تمام عیار ساخته است.

به عقیده دبیر سازمان تیمهای ملی، در حال حاضر غیر از قطر، تیمهای هندبال ایران، عربستان، کره جنوبی، کویت و چین از سطح مشابهی برخوردارند، اما سازماندهی و برنامهریزی مناسب، شرایط این تیمها را متمایز میکند. ظهرابی ادامه میدهد: در رقابتهای قهرمانی جهان که اخیرا در قطر برگزار شد، تیم ملی با اختلاف 5 گل از سد عربستان گذشت. این در حالی بود که تیم ایران با قدرت کامل در رقابتهای جهانی شرکت نکرده بود و دچار حاشیههایی شده بود. دبیر سازمان تیمهای ملی در پاسخ این پرسش جامجم که با وجود شکست تیم ایران برابر عمان در بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی آیا تیم ملی میتواند در رقابتهای کسب سهمیه المپیک این تیم را شکست دهد، میگوید: در بازیهای آسیایی 70 درصد ملیپوشان ما حضور نداشتند. بنابراین با انسجام مطلوب میتوانیم عمانیها را در انتخابی المپیک شکست بدهیم. بعد از معرفی ملیپوشان و آغاز اردوهای تمرینی، برنامه بازیهای تدارکاتی تیم ملی اهمیت زیادی دارد که فدراسیون هندبال به این جنبه مهم آمادهسازی تیم، توجه کافی دارد.

ظهرابی درباره تیمهای دیگر شرکتکننده در مراسم قرعهکشی میگوید: هنوز زمان زیادی تا بازیها مانده و تیمها در مراحل تدارکاتی به سر میبرند. ما باید مراقب رقیبان گروه خودمان بویژه عربستان و عمان باشیم. ژاپنیها تغییر نسل دادهاند و در گروه دیگر کره جنوبی، کویت، چین و بحرین مدعیان این دوره به شمار میروند. تیم قهرمان این رقابتها مستقیم به جمع ١٢ تیم حاضر در المپیک خواهد پیوست و تیمهای دوم و سوم به مرحله نهایی انتخابی المپیک برای کسب سهمیه این بازیها به دیدار تیمهای دوم و سوم قارههای اروپا، آفریقا و آمریکا خواهند رفت.

برنامههای تیم ملی از چه زمانی آغاز میشود؟ ظهرابی در پاسخ به این پرسش میگوید: کمیته فنی اسامی 24 بازیکن را برای حضور در نخستین مرحله اردو اعلام کرده است. عرفان اسماعیلاجیچ، سرمربی اهل کرواسی هم که با فدراسیون توافق کرده از این پس ملیپوشان را زیر نظر میگیرد. او به عنوان سرمربی کار دشواری در رقابتهای انتخابی و همچنین رقابتهای ملتهای آسیا در بهمن ماه دارد.

سرمربی کروات هندبال کیست؟

قرار است اسماعیلاجیچ بزودی به ایران سفر کند و پس از امضای نهایی قرارداد، کارش را با تیم ملی هندبال ایران آغاز کند.یک مربی بدنساز نیز همراه این مربی کروات به ایران سفر خواهد کرد تا عضو کادر فنی تیم ملی شود.

به گفته مسئولان فدراسیون هندبال، عرفان اسماعیلاجیچ یک انتخاب موجه و قابل قبول برای تیم ملی هندبال است که رزومه خوبی دارد. وی در دوران قهرمانی با تیم ملی یوگسلاوی سابق، مدال برنز المپیک 1988 سئول و با تیم ملی کرواسی طلای المپیک 1996 آتلانتا، نقره قهرمانی اروپا در سال1995 و برنز قهرمانی اروپا در سال 1994 را بدست آورد.

اسماعیلاجیچ در دوران مربیگری خود نیز با تیم ملی کرواسی برنز المپیک را به دست آورده و از سال 2007 تا 2009 هدایت تیم ملی مصر را به عهده داشت که این تیم را به المپیک پکن رساند. اسماعیلاجیچ در سالهای 2013 و 2014 سرمربی دینامو زاگرب بود و سال گذشته با این تیم به مقام قهرمانی لیگ کرواسی رسید.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها