8 ژوئن مصادف با 18 خرداد در تقویم مناسبت‌های بین‌المللی سازمان ملل به عنوان روز جهانی اقیانوس‌ها نامگذاری شده است. ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو به مناسبت این روز پیامی با عنوان «اقیانوس‌ها و اقلیم» منتشر کرده است. به گفته مدیرکل یونسکو، پایداری کره زمین در نبود اقیانوس‌هایی سالم امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۸۰۵۸۳۰
سلامت اقیانوس‌ها تضمین‌کننده سلامت زمین

وی ضمن تاکید بر اهمیت سلامت اقیانوس‌ها می‌گوید: تا برگزاری بیست‌و‌یکمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در حوزه تغییرات اقلیم، چند ماه باقی است، در حالی که شکل‌گیری یک دستور کار جهانی جدید در حوزه توسعه پایدار در این کنفرانس مورد توجه است بنابراین بیش از هر زمان دیگری توجه به سلامت اقیانوس‌ها برای تحقق هدف پایداری کره زمین ضرورت دارد.

به گفته خانم ایرینا بوکووا، همه کشورها و شکل‌های مختلف حیات از خشکی‌زی تا آبزی به نوعی به سلامت و عملکرد سالم اقیانوس‌ها وابسته هستند. اقیانوس‌ها در مرکز نظام اقلیمی دنیا در تنظیم آب و هوا و شرایط اقلیمی، غلظت گازها در اتمسفر و تنظیم چرخه مواد غذایی و تامین منابع مهم غذایی نقش بسیار مهمی دارند.

مدیرکل یونسکو با اشاره به ضرورت توجه دانشمندان علوم اقیانوسی به استفاده از فناوری‌های جدید برای مشاهده این فرآیندها می‌افزاید: بی‌شک پیامدهای ناشی از فعالیت‌های انسان‌ها بویژه انتشار گاز دی‌اکسیدکربن، استفاده بی‌رویه از منابع و آلودگی اقیانوس‌ها، به تخریب محیط‌زیست دریایی منجر شده و نقش اقیانوس‌ها در تنظیم شرایط اقلیمی را به خطر می‌اندازد. بالا آمدن سطح آب دریاها، آب شدن توده‌های یخی، افزایش میزان اسیدیته اقیانوس‌ها، رویش گیاهان مضر دریایی، کاهش جمعیت ماهی‌ها و دیگر آبزیان و بسیاری از دیگر مخاطراتی که محیط‌ زیست دریایی را تهدید می‌کند، نشان‌دهنده شرایط نامناسب محیط‌ زیست اقیانوس‌ها در سطح جهانی است.

به گفته مدیرکل یونسکو، این سازمان از توان آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات برای ارزیابی بهتر تاثیر فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس‌ها بهره می‌گیرد. یونسکو از طریق کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی برای نظارت و کنترل محیط‌ زیست اقیانوس‌ها، سامانه‌ای را به اجرا در آورده است که در زمینه تحقیق و پژوهش در حوزه تغییر اقلیم نقش بسیار مهمی داشته است.

وی در پایان تاکید می‌کند: تغییر اقلیم با تغییر شرایط اقیانوس‌ها ارتباطی ناگسستنی دارد و حتی کشورهای قدرتمند هم نمی‌توانند به تنهایی با چالش‌های ناشی از آن مواجه شوند. من در روز جهانی اقیانوس‌ها از همه کشورهای عضو، جامعه مدنی و بخش خصوصی می‌خواهم برای ارتقای آگاهی‌ها در این زمینه و ترویج همکاری‌های بین‌المللی درباره اهمیت اقیانوس‌ها در نظام اقلیم جهانی همکاری داشته باشند؛ چراکه آینده ما وابسته به این همکاری‌هاست.

فرانک فراهانی جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها