فرماندار خرمشهر با اشاره به مشکلات این شهر 33 سال پس از آزادسازی آن و همچنین اقدامات دولت برای رفع این مشکلات گفت: فرسودگی شبکه تامین آب و دفع فاضلاب از مهم ترین مشکلات خرمشهر است، به طوری که 40 درصد فاضلاب شهر بیشتر به سرانجام نرسیده و 70 درصد شبکه توزیع آب شرب شهری مردم با عمری بالای 25 سال کارایی لازم را ندارد و نیازمند مرمت و بازسازی است.
کد خبر: ۸۰۰۸۹۸
خرمشهر، 33 سال پس از آزادی

ولی الله حیاتی با بیان این‌که امسال 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های زیربنایی شهرستان اختصاص یافته است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین برای تامین زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان خرمشهر نیز 300 میلیارد تومان اختصاص یافته است و در همین زمینه ساخت بیمارستان 200 تختخوابی سوم خرداد خرمشهر در دست اقدام است که تا سال 1395 محقق می‌شود. همچنین بخش اورژانس شهرستان نیز با هزار متر مربع زیربنا تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار خرمشهر برداشته شدن دژخاکی دفاعی باقیمانده از دوران دفاع مقدس را از اقدامات دولت برای رونق اقتصادی منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: امسال با رویکرد مثبت دولت به توسعه کشاورزی شهرستان، زمین‌های کشاورزی 18 روستای شهرستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری احیا می‌شود.

بر همین اساس حدود دو هزار هکتار از اراضی شلمچه در قالب طرح مقام معظم رهبری زیر پوشش قرار می‌گیرند و زمین‌های کشاورزی این منطقه دوباره احیا خواهد شد.

به گفته وی، ساخت پایانه مسافربری مرزی خرمشهر در مرز بین‌المللی با اعتبار 30 میلیارد تومان و 8000 متر مربع زیربنا نیز درحال انجام است که تا اربعین امسال بخشی از این پایانه بهره‌برداری شده و تا سال 1395 تمام آن به بهره‌برداری می‌رسد.

حیاتی، اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی شهرستان و تبدیل آن به‌عنوان کریدور ترانزیت و اتصال ریلی شمال ـ جنوب کشور عنوان کرد و گفت: این مهم، در رونق اقتصادی و صادرات و ترانزیت کالا به کشور عراق تاثیرگذار است و پیش‌بینی می‌شود با اتصال ریلی خرمشهر به بصره حجم مبادلات صادرات غیرنفتی از مرز بین‌المللی خرمشهر افزایش یابد.

گرچه پس از پایان جنگ تحمیلی، بازسازی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و دیگر شهرهای آسیب دیده از جنگ آغاز شد، ولی این شهرها تاکنون به‌صورت مطلوب بازسازی نشده است و آثار جنگ همچنان در آنها مشاهده می‌شود.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بیش از 6500 دستگاه ساختمان مخروبه و بلاتکلیف و صدها دستگاه ساختمان نیمه‌کاره در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد.

سال 1359 و قبل از آغاز جنگ در شهرستان آبادان 500 هزار نفر و در خرمشهر 250 هزار نفر با رفاه نسبی مطلوب زندگی می‌کردند، در حالی که براساس آخرین سرشماری، هم‌اکنون در آبادان 350 و در خرمشهر 170 هزار نفر با مشکلات و تنگناهایی نظیر کمبود امکانات شهری دست و پنجه نرم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها