گفت‌وگوی ویژه خبری و آن روی پرده نقره‌ای

خانواده سینما از منزه ترین خانواده‌های حرفه‌ای

رئیس شورای صنفی نمایش، خانواده سینما را از منزه ترین خانواده‌های حرفه‌ای کشور دانست.
کد خبر: ۷۹۹۴۵۵
خانواده سینما از منزه ترین خانواده‌های حرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در برنامه گفتگوی ویژه خبری خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما، ابوالحسن داودی، رئیس شورای صنفی نمایش گفت: سینمای ایران اصولا و همه سینماهای دنیا یکی از پربیننده ترین ویترین هاست که برای مردم همه چیز آن جذاب که هم خیلی خوب و هم خیلی بد است چرا که هر اتفاقی در این سینما می افتد گاهی ممکن است صدها هزار برابر شغل های دیگر دیده شود.

امیر سماواتی، تهیه کننده و کارگردان هم گفت: به علت جذابیت سینما، همه کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند جذاب خواهند شد از این رو تبدیل به الگو می شوند بنابر این اگر الگوها بد باشند، دچار آلودگی خواهیم شد.

کارت زرد و قرمز در سینما

وی افزود: من فکر می کنم باید کارت زرد و قرمزی باشد و کسانی که در این حوزه وارد می شوند افراد سالم و چارچوب داری باشند.

داودی گفت: من دست کم از سال 1366 به شکل حرفه ای در سینما کار می کنم و حتی یک مورد چیزی نشده که احساس کنم پدیده غیرعادی یا مشکل اساسی به وجود آمده است.

وی افزود: خانواده سینما به دلیل این که در ویترین قرار دارد که اگر نه منزه ترین بلکه یکی از منزه ترین خانواده های حرفه ای جامعه به شمار می رود.

داودی تصریح کرد: مشکلات در جامعه بسیار بسیار بیشتر است و اگر سینمایی ها دیده می شوند به علت سرشناس بودن اهالی ان است.

سماواتی کارگردان گفت: ما در سینما وقتی در مورد آدم های پخته صحبت می کنیم دچار مشکل نخواهیم شد ولی در مورد نسل نویی که وارد می شوند، مشکلات خود را بروز می دهد، اینها سرمایه های کشور هستند و باید از آنها نگهداری کنیم.

داودی گفت: در هر مناسبت شغلی روابط رومیزی و زیرمیزی وجود دارد از این رو وقتی که شرایط اقتصادی به سامان نیست و خیلی از اصناف در برخورد با محیط کارشان دچار مشکل هستند، ممکن است خیلی از مواقع مسیرهای دیگری را وارد شوند ولی در این مورد هم خانواده سینما به نسبت شریفتر است.

وی افزود: این امر به آن علت است که میزان اقتصادی که در کار سینما هست، در مقابل خیلی از اقتصادهای پنهان و گردش پول فاسد، هیچ به شمار می رود.

حجت الاسلام پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این گفتگو اظهار داشت: شان مجلس نیست که در کار اجرایی دخالت کرده و وارد مصادیق شود ولی اگر احساس کرد که دستگاه ها نتوانستند وظیفه خود را درست پی گیری کنند ورود می کند و به دستگاه ها متذکر می شود.

داودی هم گفت: من فکر می کنم در مراحل قانونی وقتی اختیاری به جایی داده می شود و تخصصی دارد و در شورای پروانه ساخت از هر قشری حضور دارند، هم نماینده مجلس و هم غیر از آن، همه هم اهل فرهنگ و دانش و تخصص هستند، نباید بچسبیم به دو مساله در فیلم آن هم در حالی که برخی اوقات نمایندگان فیلم ها را ندیده اند.

آنجا که مجلس تصمیم می گیرد که فیلم اکران نشود، مشکل است

سماواتی گفت: آنجا که مجلس تصمیم می گیرد که فیلم اکران نشود، مشکل است، اکثر فیلم ها را بخش خصوصی تامین مالی می کند اما فیلم را متوقف می کنند.

پژمان فر نماینده مجلس گفت: مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارد و نظارت به معنی این نیست که دستگاه ها امین نیستند یا در آنها متخصص نیست اما ممکن است خطاهایی صورت گیرد، در این جاست که وظیفه مجلس به عنوان مجموعه نظارتی ورود و مسائل را دقیقا واکاوی می کند.

وی افزود: مجلس مرکز پژوهش دارد و کلیه مراکز و مجموعه های افراد حقیقی و حقوقی مستقل با مجلس هستند، مجلس اظهار نظر فردی نمی کند، نگاه می کند که چارچوب درست بوده یا نه که در همه کمیسیون ها هست.

پژمان فر تصریح کرد: ما در این حوزه دخالتی نکردیم و نگفتیم ممیز فیلم باشیم اما وظیفه داریم که نظارت ما گاهی می بینیم اراده ای شکل گرفته که فیلمی را اکران کند و ما می دانیم که اشکالات فراوانی دارد، آنجا که ورود می کنیم، تذکرات مشفقانه است.

سماواتی گفت: اشکال اینجاست که موضوع را رسانه ای می کنند، وقتی رسانه ای می شود، یعنی دخالت مستقیم مجلس است ولی اگر در حد تذکر باشد قضیه حل می شود.

داودی گفت: با تمام احترام به قانونگذاری، این امر تضییع کامل حقوق یک حرفه هست، وقتی که تمام مراحل قانونی طی می شود، یک جمع تخصصی نظارت دارند، تک تک نظر می دهند، این فیلم سرمایه بزرگی است.

وی افزود: کمترین هزینه یک فیلم بالای یک میلیارد تومان می شود، وقتی جمعی با حسن نیت اعمال نظر می کند، در مقابل نباید حقوق مسلم یک حرفه آزاد و قانونی ضایع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها