بعد از قهرمانی آزادکاران در آسیا

حالا نوبت فرنگی‌کاران است

پشتوانه‌سازی برای تیم ملی در چه مرحله‌ای است؟

نقشه راه کشتی برای ساختن آینده

جوانان کشتی ایران تابستان امسال و به فاصله یک ماه باید در دو رقابت قاره‌ای و جهانی شرکت کنند؛ رقابت‌هایی که برای فدراسیون کشتی اهمیت بالایی دارد و قرار است اواخر اردیبهشت پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی برگزار شده و کشتی‌گیران اعزامی به این دو رویداد انتخاب شوند، در این شرایط کادرفنی دو تیم از برنامه‌ریزی برای حضور پرقدرت تیم‌های ملی کشورمان در این رقابت‌ها می‌گویند، اما شرایط کنونی این تیم‌ها چگونه است؟ پاسخ این پرسش را می‌توانید در ادامه بیابید.
کد خبر: ۷۹۳۱۸۳
نقشه راه کشتی برای ساختن آینده

فدراسیون کشتی که در دو سال اخیر با شدت هرچه تمام‌تر بر طبل پشتوانه‌سازی برای تیم‌های ملی می‌کوبد، هفدهم تا بیست‌و‌یکم تیر در رقابت‌های قهرمانی آسیا در میانمار و بیستم تا بیست‌و‌پنجم مرداد در پیکارهای جهانی کشتی جوانان در برزیل یک آزمون سخت پیش رو دارد. سرمایه‌گذاری که از برپایی اردوهای آماده‌سازی تا حضور در رقابت‌های بین‌المللی مختلف را شامل می‌شود. جوانان آزاد و فرنگی‌کار که هفته‌ها و ماه‌های گذشته اردوهای آماده‌سازی مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند هفته گذشته تیم منتخبی از آنها در رقابت‌های بین‌المللی جام فدراسیون آذربایجان شرکت کردند تا محک درخور توجهی بخورند.

هر چند شرکت در این تورنمنت پیش از برگزاری رقابت‌های انتخابی انتقادهایی را متوجه برنامه‌ریزان کشتی کرد، با وجود این ظاهرا فدراسیون کشتی حضور جوانان در رقابت‌های بین‌المللی را حتی اگر آن جوانان ملی‌پوش هم نشوند به سود کشتی کشور می‌داند. رضا سیم خواه، سرمربی تیم کشتی فرنگی جوانان در شرایطی که با تیمی کامل در همه اوزان به رقابت‌های جام فدراسیون آذربایجان آمده بود در حاشیه این رقابت‌ها به جام‌جم چنین می‌گوید: همان طور که از نام رقابت تدارکاتی بر می‌آید هدف ما تدارک و آماده‌سازی جوانان است و کسب نتیجه در این رویداد در درجه دوم اهمیت قرار داشت. هرچند برخی کشتی گیرانمان در این پیکارها عملکرد درخور توجهی نداشتند اما به هر حال ما در میانه‌های برنامه آماده‌سازی هستیم و امیدواریم پس از برگزاری رقابت‌های انتخابی با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم تیم خوبی را هم برای رقابت‌های آسیایی و هم پیکارهای جهانی آماده کنیم.

نتیجه‌ای هشدارگونه

گرچه هنوز رقابت‌های انتخابی برگزار نشده است اما به هر ترتیب نتیجه فرنگی‌کاران جوان به نوعی هشدار دهنده بود و شاید به همین دلیل رضا سیم‌خواه، سرمربی تیم که چند وقت پیش هدایت این تیم را برعهده گرفته خیلی از شرایط راضی نیست. در حالی که کشتی فرنگی به مراتب بیش از کشتی آزاد نیازمند پشتوانه سازی است و با توجه به این‌که جوانان فرنگی کار سال گذشته نیز با هدایت عبدالله چمن گلی در سطح جهان فقط یک مدال کسب کردند چنانچه امسال نیز سرنوشت مشابهی داشته باشند نمی‌توان مورد قبول باشد. به هر حال شاگردان سیم‌خواه در باکو و در رقابت‌هایی که با شرکت 104 کشتی‌گیر از کشورهای جمهوری آذربایجان، ایران، گرجستان، مجارستان، قرقیزستان، اوکراین، ترکیه و اسلواکی و در سالن حیدر علی اف برگزار شد، برنده یک مدال نقره توسط محمدرضا آقانیا در 55 کیلو و یک نشان برنز توسط مهدی فلاح در 84 کیلو شدند. علاوه بر این کیوان رضایی و محمد بیرانوند در اوزان 74 و 96 کیلو در دیدار رده‌بندی برابر حریفانشان شکست خوردند و به عنوان پنجمی بسنده کردند.

در 55 کیلو محمدرضا آقانیا یکی از سه نماینده کشورمان در این وزن در دور نخست مسعود آدینه‌وند دیگر نماینده کشورمان را که با صلاحدید کادر فنی در یک وزن بالاتر کشتی می‌گرفت، شکست داد وی در دورهای بعد کشتی‌گیران گرجستان و قرقیزستان را شکست داد و در فینال برابر کشتی‌گیر فوق‌العاده تکنیکی و پرقدرت آذربایجان شکست خورد. با وجود این، آقانیا نشان داد یک سرو گردن از دیگر رقیبان داخلی‌اش در این وزن سرتر است چرا که آدینه‌وند و همچنین رضا خدری دو نماینده دیگر ایران در این وزن از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در 74 کیلو کیوان رضایی در حالی برنز گرفت که کشتی‌های پرنوسانی را به نمایش گذاشت. او دو حریف قرقیز و آذربایجانی را در حالی شکست داد که در هر دو مسابقه 5 بر 6 امتیاز از حریفانش عقب بود. در کشتی سوم نیز در حالی مغلوب حریف ترکیه‌ای شد که ابتدا 4 بر یک پیش افتاده بود و ناباورانه به این حریف باخت. با وجود‌این، رضایی جوان نشان داد غنای تکنیکی لازم را دارد و در صورت استمرار در تمرینات می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

در 96 کیلو محمد بیرانوند در دور اول 8 بر یک افشین پناهی دیگر نماینده کشورمان در این وزن را مغلوب کرد، اما در دور دوم به آذربایجان باخت و در رده بندی نیز مغلوب و پنجم شد، در 60 کیلو محمد مراد الیاسی یک دور بیشتر کشتی نگرفت و با شکست برابر حریف آذربایجانی حذف شد، در 66 کیلو عرفان سعادتی‌فر با یک برد و یک باخت حذف شد، در 120 کیلو پوریا عباسی هم یک دور کشتی گرفت و حذف شد.

باید دید در رقابت‌های انتخابی چه خواهد شد و در نهایت کادرفنی تیم ملی در رقابت‌های آسیایی و جهانی آیا ترکیب کاملی را روی تشک خواهند فرستاد؟

پرویز عالی: خوب پیش می‌رویم

در جام فدراسیون آذربایجان جوانان آزادکار هم حضور داشتند البته با چهار کشتی‌گیر که حاصل تلاش آنها سه مدال برنز بود به طوری که در 50 کیلو علیرضا گودرزی با نمایشی درخشان به مدال برنز دست یافت، او در اثر غافلگیری و بی تجربگی فینال را از دست داد وگرنه کشتی‌های خوب او مقابل حریفانی از قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان تحسین ناظران را برانگیخت. در 55 کیلو یونس امامی هم در شرایطی برنز گرفت که کشتی‌گیرانی از ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان را شکست داد و به یک حریف آذری باخت. در 66 کیلو جمال عبادی حریفانی از قزاقستان، آذربایجان، بلاروس و روسیه را شکست داد و تنها یک شکست خورد، آن هم مقابل حریف ترکیه ای. اما در 84 کیلو اسماعیل محمودی در دور اول به حریف روس باخت و حذف شد. مهدی برائتی مربی تیم درباره این نتایج به جام‌جم می‌گوید: بچه‌های ما در این تورنمنت بد کار نکردند و اگر غافلگیر نمی‌شدند به مراتب رنگ مدال هایمان بهتر از این هم می‌شد، به هر حال کشتی‌گیر باید در رقابت‌های تدارکاتی تجربه لازم را کسب کند تا در پیکارهای رسمی از این تجارب نهایت بهره را برده و بهترین نتیجه را بگیرد.

برائتی تصریح کرد: کسب مدال و کشتی‌های خوب در این تورنمنت به معنی هموار شدن راه ملی‌پوش شدن کسی نیست و هرکس دوبنده تیم ملی را می‌خواهد باید در انتخابی شرکت کرده و توانمندی خودش را ثابت کند، اینجا فقط یک میدان تدارکاتی بود.

پرویز عالی، سرپرست تیم نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: مطمئنا ملاک و معیار اصلی برای رسیدن به تیم ملی رقابت‌های انتخابی است، با وجود این خوشحالیم که این بچه‌ها در مجموع در باکو نتیجه بدی نگرفتند، اما باید بیشتر کار کنیم.

سرپرست تیم ملی تاکید می‌کند: یکی از نکاتی که باید در ادامه بسیار مورد توجه قرار دهیم تزریق روحیه اعتماد به نفس کشتی‌گیران است تا آنها باور کنند می‌توانند هر حریفی را شکست دهند.

او دلیل حضور نیافتن ترکیب کامل ایران در این رقابت‌ها را آسیب‌دیدگی یکی از نفرات و همچنین پاره‌ای دلایل فنی عنوان کرد.

پرویز عالی صحبت‌هایش را پیرامون برنامه‌های پشتوانه‌سازی در کشتی آزاد این گونه تمام می‌کند: خوشبختانه برنامه جوانگرایی و پشتوانه‌سازی در کشتی آزاد بخوبی پیش می‌رود. این شرایط را برای آینده کشتی کشور امیدوارکننده کرده است. شما در همین جام جهانی آمریکا شاهد درخشش کشتی‌گیران جوانی چون حسن یزدانی یا پیشتر از آن در جهانی ازبکستان محمد حسین محمدیان بودید. همه اینها نشان می‌دهد به خوبی کار پیش می‌رود امیدواریم با برطرف کردن نقاط ضعف بهترین نتایج را کسب کنیم.

امید توفیقی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها