لاریجانی در اجلاس شورای عالی استان ها مطرح کرد:

مجلس پیگیر اصلاح ضوابط قانون انتخابات شوراهای‌شهر و روستا

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: قانون اساسی مشارکت همگانی و حق تعیین سرنوشت مردم توسط خویش را مورد تاکید قرار داده است و بر اساس قانون اساسی شوراها مانند مجلس از ارکان تصمیم‌گیری و قانونگذاری به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۹۲۹۹۷
شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان قانونگذاری است

غلامرضا بصیری‌پور رئیس شورای عالی استان‌های کشور صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس به مناسبت فرا رسیدن روز شوراها با تبریک ولادت امام جواد (ع)‌ اظهار داشت: اکنون که شاهد ستم‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل و ارتجاع منطقه به ویژه حکومت آل سعود و وهابیت پلید و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌گناه و مظلوم منطقه به‌ویژه مردم یمن هستیم، ضمن محکوم کردن این اعمال وحشیانه از اینکه این فرصت در اختیار بنده و اعضای شورای عالی استان‌ها قرار گرفت تا به نمایندگی از 117 هزار عضو از اعضای شورای اسلامی با نمایندگان مجلس و از تریبون خانه ملت سخن بگویم.

وی همچنین گفت: نهم اردیبهشت ماه روز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراها که به روز ملی شوراها نامگذاری شده و نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، به شما نمایندگان و خانواده گسترده و فراگیر شوراهای شهر و روستا در اقصی‌نقاط کشور تبریک می‌گویم.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: همه واقفید که شوراها به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و فراگیرترین نهاد ولایی و مدنی نقش بی‌بدیلی در پیشرفت مردم‌سالاری دینی، مشارکت مردمی و توسعه ملی ایفا می‌کند؛‌ گستردگی و وسعت جغرافیایی کشورمان به همراه پراکندگی و تنوع فرهنگی و وجود ضرورت مشارکت و همبستگی اجتماعی و ارتقاء جایگاه شورا را بیش از پیش آشکار می‌کند. بدون تردید پیمودن مسیر پیشرفت، جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی و تحقق اهداف بلند جمهوری اسلامی و چشم‌انداز بیست ساله کشور بدون تقویت نهادهای محلی و منطقه‌ای و در راس آن شوراهای اسلامی میسر نخواهد بود. لذا توانمندسازی شوراها، رفع موانع موجود فراوری و ارتقاء امری حیاتی است.

بصیری‌پور با بیان اینکه فرمان تاریخی امام خمینی (ره)‌ در نهم اردیبهشت 58 مبنی بر ضرورت تشکیل شوراهای اسلامی سرآغاز احیای شوراها در تاریخ کشور محسوب می‌شود، گفت: در پی این فرمان تاریخی 9 اصل از بزرگترین سند میثاق ملی یعنی قانون اساسی به این امر اختصاص پیدا کرد؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از اندیشه‌ها و باورهای دینی ضمن اذعان بر حاکمیت مطلق خدا بر انسان و جهان، جامعه اسلامی را به عنوان مظهر حاکمیت الهی تلقی کرده و مردم را حاکم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود تلقی می‌کنند لذا در این راستا عینیت بخشیدن و تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود طبق قانون اساسی شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان شیوه‌های تحقق حاکمیت مردم و نماد عینی جمهوریت نظام اسلامی، اداره امور کشور به دست توانای مردم سپرده شده است.

وی افزود: بر این اساس، قانون اساسی با تاکید بر اصل مشارکت همگانی حق تعیین سرنوشت مردم توسط خویش را مورد تاکید قرار داده است و بر اساس قانون اساسی شوراها مانند مجلس از ارکان تصمیم‌گیری به شمار می‌روند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: امروز 117 هزار عضو شوراهای شهر و روستا به عنوان سربازان ولایی و ایثارگر، خانواده بزرگ شورای اسلامی در شهر و روستای کشور مشغول انجام وظیفه هستند و شوراهای اسلامی در 31 استان، 427 شهرستان، 1100 شهر، 1058 بخش و 35 هزار روستا و با برخورداری از ظرفیت بسیار عظیمی از علم، دانش، تجربه به اداره امور شوراها و روستاها مشغول هستند و در عمر 16 ساله خود خدمات شایسته و چشم‌گیری را در زمینه پیشرفت برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و ... در سطوح روستا و شهرستان و استان با همکاری مردم و در تعامل با مسئولان نظام ارائه کرده‌اند.

بصیری‌پور با بیان اینکه هنوز متاسفانه شوراها در جایگاه واقعی و شایسته خود قرار نگرفته‌اند، گفت: این موضوع، تلاش همگان به‌ویژه نمایندگان مجلس و مردم را برای پویایی و جایگاه واقعی آن می‌طلبد همچنین وجود تنگناها و خلاءها، عدم اجرای قوانین موضوعه و فقدان نظارت لازم در این زمینه از جمله مشکلات است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شورای عالی استان‌های کشور انتظار دارد در سالی که به ابتکار رهبر معظم انقلاب به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، بتواند با همکاری قوای سه‌گانه به‌ویژه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس گام‌های اساسی در جهت حل مشکلات مردم و شوراها بردارد. لذا ضمن ارج نهادن به زحمات همه دست‌اندرکاران در گذشته، از مجلس می‌خواهیم تا به یاری خداوند در زمینه کاهش مشکلات و چالش‌های فراروی شوراها به‌ویژه رفع خلاء‌های قانونی و اصلاح قوانین موجود، افزایش بودجه حمایتی از شورا، تسریع در تصویب طرح‌های مرتبط و مدیریت واحد شهری اقدامات موثر انجام دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان بصیری‌پور از وی تشکر کرد و برای شوراهای اسلامی شهر و روستا آرزوی موفقیت کرد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها