وقتی درجه اعتماد به نفس شدیداً کاهش می‌یابد

چه کنم؟ عجولم و دهان‌بین!

جام جم سرا- مردی۳۰ ساله، عجول و دهان‌بینم. هر کاری می‌کنم بخصوص در خرید و فروش، سریع پشیمان می‌شوم. حرفم بین همکارانم دیگر اعتباری ندارد.
کد خبر: ۷۹۲۱۸۸
چه کنم؟ عجولم و دهان‌بین!

پاسخ مشاور: عجول بودن و دهان بین بودن، بیانگر کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس و زیاد بودن اضطراب در انسان است. سریع پشیمان شدن شما می‌تواند بیانگر تصمیم‌گیری‌های عجولانه و بدون برنامه‌ریزی باشد و همین طور می‌تواند بیانگر نشخوارهای وسواس‌گونه فکری و خودسرزنشگری در شما باشد؛ سبکی که سال‌هاست برای زندگی کردن انتخاب کرده‌اید و هنوز برای تغییر آن برنامه ریزی نکرده‌اید. این روند به طور یقین، حال شما را تخریب می‌کند.
اینکه فکر می‌کنید حرف شما اعتباری ندارد، ممکن است واقعیت نداشته باشد و ممکن است ساخته و پرداخته ذهنیتی در شما باشد که سازنده حال تخریب شده فعلی در شماست. درباره خودتان باورهای آسیب رسانی دارید که این باور‌ها ترکش‌های به جا مانده از آسیب‌های روانی تجربه‌شده در زندگیتان است حال به جراحی روانی نیاز دارد. جراحی این کار هم البته باید در یک کلینیک روان درمانی توسط یک روانکاو یا روان‌شناس بالینی انجام شود.
احتمال دارد کمبود اعتماد به نفس در شما به کاهش اعتماد دیگران به شما هم منجر شده باشد. خود را به دلیل خطا‌هایتان سرزنش نکنید اما از آنجا که رفته رفته خسارات بیشتری را با طی کردن این رویه در زندگی متحمل می‌شوید، پیشنهاد می‌کنم برای درمان و کسب سلامت به روان‌شناس مراجعه کنید. (سید حامد قدسی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها