رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شوراهای اسلامی شهر در پی ایجاد منافذ برای پول گرفتن از مردم هستند.
کد خبر: ۷۹۱۷۳۲

به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری در ششمین نشست هم‌اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونین و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: متاسفانه یکی از گرفتاری‌های امروز ما وجود شوراهای اسلامی شهر است که آشنایی با مسائل حقوقی ندارند و تعداد آنها نیز بسیار زیاد یعنی حدود 5000 است.

وی گفت: شوراهای اسلامی متاسفانه به دنبال این هستند که منافذی ایجاد کنند تا از مردم پول بگیرند و منابع خود را تامین کنند، اما اصلا توجهی نمی‌کنند که این کار قانونی و شرعی است یا خیر. منتظری افزود: استدلال شورا این است که چون منبع درآمدی ندارند این کار را انجام می‌دهند ولی این استدلال درست نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: مواردی وجود داشته که ما مصوبه شورای اسلامی یک شهر را ابطال کرده‌ایم و بعدا دیده‌ایم این مصوبه در شهرهای دیگری هم وجود دارد و از این طریق پول‌های زیادی از مردم گرفته‌اند.

منتظری در ابتدای این نشست ادامه داد: 36 سال از عمر انقلاب می‌گذرد و امروز انقلاب امانتی در دست ماست و ما باید نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم و ببینیم با این امانت چگونه رفتار می‌کنیم.

منتظری با بیان این‌که طرح 120 هزار شکایت از دستگاه‌های اجرایی در هر سال زیبنده نیست، گفت: البته همه این شکایات پذیرفته نیست اما به هر حال فردی خود را ذی‌حق می‌داند و به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کند. البته ممکن است نتواند دعوای خود را اثبات کند اما طرح این دادخواست سه اثر دارد و آن این که چهره‌ دستگاه اجرایی را قانون‌گریز نشان می‌دهد، دیوان عدالت اداری را گرفتار می‌کند و شهروندان هم مدت‌های زیادی باید بیایند و بروند تا به حق خود برسند یا نرسند.

منتظری گفت از سال 88 که من به دیوان عدالت اداری آمده‌ام ورودی پرونده‌ها هر سال 10 تا 15 درصد افزایش داشت اما در نیمه دوم سال گذشته اقدامات پیشگیرانه اثر گذاشت و ما شاهد کاهش 14 درصدی ورودی پرونده نسبت به سال قبل بودیم. هرچند متاسفانه در پایان اسفندماه سال قبل به یکباره میزان شکایات 10 درصد افزایش یافت.

منتظری گفت: در سال 92 مجموعا 115 هزار و 105 فقره دادخواست به شعب دیوان عدالت اداری وارد شد که از این تعداد 98 هزار و 398 فقره مختومه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها